لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

شرط‌های اپوزيسيون سوريه برای مذاکره با نظام اسد


یکی از شورشیان سوری در حلب
یکی از شورشیان سوری در حلب
يک عضو برجسته در ائتلاف اپوزيسيون سوريه می‌گويد که اين ائتلاف آماده است بر سر کناره گيری بشار اسد رئيس جمهور سوريه از قدرت با هرکدام از اعضای حکومتش که در سرکوب مخالفان مشارکت نکرده باشد، مذاکره کند.

پس از جلسه اعضای دفتر سياسی ائتلاف که شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن در قاهره برگزار شد، وليد البنی عضو اين دفتر به خبرگزاری رويترز گفته است که در اين جلسه با پيشنهاد معاذ الخطيب رئيس ائتلاف برای مذاکره با نظام سوريه موافقت کرد.

او در عين حال يادآور شد که شرط‌های بسيار روشنی برای گفت‌و‌گو مشخص شد که در جلسه پنجشنبه آينده همه اعضای ائتلاف برای موافقت با آن، ارائه خواهد شد.

البنی که از اعضای ليبرال ائتلاف اپوزيسيون سوريه است ادامه داده است که بشار اسد و همپيمانانش در ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی، نمی‌توانند بخشی از مذاکرات باشند.

او تاکيد کرده است: «مايل هستيم با هر مسئول غير نظامی درباره کناره گيری بشار اسد از قدرت و پايان دادن به استبداد مذاکره کنيم.»

او افزوده است: «بشار و گروهش نمی‌توانند طرفی از مذاکرات را تشکيل دهند.»

وليد البنی اظهار داشته است که اعضای حزب بعث که اسد رهبری آن را بر عهده دارد و بر سوريه از زمان کودتای سال ۱۹۶۳ حکومت می‌کنند «می‌توانند در مذاکرات پيشنهادی شرکت کنند چنانچه دستشان به خون آغشته نباشد.»

معاذ الخطيب رئيس «ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون و انقلاب سوريه» ماه گذشته بدون مشورت با اعضای ائتلاف که ۷۰ نفر هستند، پيشنهادی برای مذاکره با نظام بشار اسد مطرح کرده بود. شماری از طرف‌های ائتلاف با اعلام مخالفت با اين پيشنهاد گفتند که طرح الخطيب «به انقلاب آسيب می‌زند.»

قرار است وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه، روز يکشنبه به مسکو برود و به مقام‌های روسيه گفت‌و‌گو کند. روسيه مهم‌ترين متحد بين المللی نظام سوريه است که تا کنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای افزايش فشار بر نظام بشار اسد را وتو کرده است.

دولت روسيه اميدوار است الخطيب به زودی به روسيه سفر کند.

برخی منابع اپوزيسيون سوريه معتقدند که تاييد پيشنهاد الخطيب از سوی ائتلاف اپوزيسيون می‌تواند به وجهه بين المللی ائتلاف کمک شايانی بکند. همچنين بهانه حکومت سوريه مبنی بر اينکه اپوزيسيون چند دسته است و نمی‌توان با آن به عنوان طرفی جدی مذاکره کرد را از ميان می‌برد.

وليد البنی در ادامه مصاحبه‌اش با رويترز گفته است که در جلسه شامگاه پنجشنبه دفتر سياسی ائتلاف ملی سوريه، درباره راه‌های تعامل با ايران و روسيه، دو همپيمان نظام اسد بحث شد.

الخطيب ماه جاری با وزرای امور خارجه دو کشور در مونيخ، ديدار و گفت‌و‌گو کرده است.

از سوی ديگر اليزابت پرز سخنگوی برنامه بين المللی غذای سازمان ملل متحد گفته است که حدود ۴۰هزار نفر در نتيجه درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان در شرق سوريه در سه روز گذشته، از خانه و کاشانه خود فرار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، او که در ژنو در يک کنفرانس خبری سخن می‌گفت خاطرنشان کرد که مردم از شهرهای حسکه و شداده فرار کرده‌اند.

شهر نفت خيز شداده که در نزديکی مرز عراق قرار دارد، پس از درگيری‌هايی که به کشته شدن ۳۰ نفر از مخالفان و ۱۰۰ نفر از نيروهای دولتی سوريه انجاميد، روز پنجشنبه به تصرف مخالفان در آمد.
XS
SM
MD
LG