لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

حمله تانک‌های رژیم بشار اسد به شهر ساحلی لاذقیه


فعالان حقوق بشر سوری می‌گویند که نیروهای امنیتی و تانک‌های رژیم بشار اسد، روز شنبه، برای سرکوب معترضان وارد شهر ساحلی لاذقیه شدند. به گزارش خبرگزاری ها، در این حمله تاکنون دست کم شش نفر جان خود را از دست داده‌اند.
گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه، مستقر در لندن، روز شنبه اعلام کرد که سربازان سوری و حدود ۲۰ تانک وارد بندر لاذقيه در کنار دريای مديترانه شدند.

یکی از شاهدان عینی در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره حضور نیروهای نظامی سوری در منطقه رامل در لاذقیه را تأیید کرد.

وی که نخواست هویتش فاش شود به این تلویزیون گفت که «تانک‌ها وارد جنوب رامل شده و صدای شلیک توپخانه یا تانک‌ها، از صبح امروز، در تمامی این منطقه به گوش می‌رسد.»

این شاهد عینی افزود: «ما حدود سه ماه دست به تظاهرات صلح‌آمیز زدیم و ادعای رژیم که افراد مسلح در بین ما حضور دارند، حقیقت ندارد.»
گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گويد، به دنبال ورود نيروهای سوری به لاذقيه، شمار زيادی از ساکنان اين شهر، به ويژه زنان و کودکان گريخته‌اند.

حمله تانک های سوری به شهر لاذقیه در حالی صورت می گیرد که فعالان حقوق بشر جمعه گفتند، هزاران نفر پس از برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف سوريه دست به تظاهرات ضد دولتی زده‌اند و در همين روز و در جريان تيراندازی نيروهای امنيتی به سوی مخالفان ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا، روز پنجشنبه از چین، هند و روسیه خواسته بود تا برای پایان دادن به خشونت در سوریه، بشار اسد را تحت فشار قرار دهند.

خانم کلینتون پیشنهاد کرده بود، چین و هند، حکومت سوریه را تحریم انرژی کنند و روسیه نیز به این کشور دیگر اسلحه نفروشد.

در همین زمینه، عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه، در نامه ای به بشار اسد از وی خواسته است اصلاحات را پیش از آنکه خیلی دیر شود آغاز کند.

وزیر امور خارجه هلند هم گفته است که اتحادیه اروپا هفته آینده تشدید تحریم‌های سوریه را بررسی خواهد کرد.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از زمان آغاز اعتراضات در سوریه دست کم دو هزار نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG