لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

زندانيان اعتصاب کننده تبريز به زندان رجايی شهر منتقل شدند


گزارشها حاکی است که وضعيت پنج زندانی سياسی آذربايجانی که از ۲۲ تيرماه اعتصاب غذا کرده اند «روز به روز وخيم تر می شود».

لطيف حسنی، آيت مهرعلی‌بيگلو، محمود فضلی، شهرام رادمهر و بهبود قليزاده پنج فعال آذربايجانی که از ۲۲تير ماه در اعتراض به روند «ناعادلانه دادرسی و همچنين شرايط بد زندان تبريز» دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند، از دوم مرداد ماه به زندان رجايی شهر کرج منتقل شدند.

سيزدهمين روز اعتصاب غذای اين پنج فعال سياسی در حالی سپری می شود که سجاد رادمهر، برادر شهرام رادمهر در گفتگو با راديو فردا می گويد که تاکنون «هيچ مسئولی جواب مشخصی درباره خواسته های آنها نداده و وضعيت آنها روبروز وخيم تر می شود».

به گفته وی مسئولين دادگستری تبريز «جز تهديد و تمسخر جوابی به خانواده های زندانيان نداده اند». وی می گويد که «در انتقال به تهران هم اين فعالين شاهد غير انسانی ترين رفتارها بوده اند. زندان اوين به خاطر وضعيت جسمانی بی حال آنها، از قبول مسئوليت جان آنها امتناع کرده بودند و آنها يک روز و نيم با دستبند و پابند در قفس فلزی داخل ماشين انتقالی که صندلی هم نداشته، در آن گرمای تهران در حياط زندان اوين سپری کردند که نهايتا آنها را به سلول انفرادی زندان اوين منتقل می کنند. الان هم که به زندان رجايی شهر منتقل شده اند تا اين لحظه در قسمت قرنطينه زندان هستند».

سونا فرج زاده همسر آيت مهر علی بيگلو درباره وضعيت جسمانی آنها به راديو فردا گفت که «هر کدام از اين افراد به خاطر شکنجه هايی که در طول چندين بار بازداشتهای طولانی که داشته اند، از ناراحتی جسمی مزمنی در رنج هستند که بعد از اعتصاب هم حادتر شده است. قبل از انتقال به تهران بی حالی در همه اين فعالين و خونريزی معده شهرام رادمهر را به خانواده ها اطلاع دادند».

ارديبهشت ماه سال جاری شعبه سوم دادگاه انقلاب تبريز به رياست قاضی باقرپور برای هرکدام از اين فعالين حکم سنگين ۹ سال حبس تعزيری يعنی جمعاً ۴۵ سال حبس تعزيری را صادر کرد. اتهامات وارده تبليغ عليه نظام و تشکيل گروه غير قانونی عنوان شده است. در خرداد ماه در شعبه ششم دادگاه تجديد نظر تبريز به رياست قاضی ايمانی اين حکم را تاييد کرد.

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌ای با اشاره به حکم ۹ سال حبس رهبران تشکيلات «يئنی‌گاموح» نگرانی خود را از افزايش سرکوب مخالفان، معترضان و کنشگران سياسی، صنفی و اجتماعی و فعالين ملی در آستانه انتخابات رياست جمهوری در ايران، اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG