لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

« دستگیری ملوانان وضعیت را خطرناک کرده است»


چارلز تانوک می گوید که « دستگیری ملوانان ناشی از بازی قدرتی است که در رژیم ایران جریان دارد.»
چارلز تانوک می گوید که « دستگیری ملوانان ناشی از بازی قدرتی است که در رژیم ایران جریان دارد.»

بازداشت ملوانان بریتانیایی توسط جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور را دستخوش تلاطم کرده و لندن اعلام کرده تا زمانی که این نظامیان آزاد نشوند «روابط رسمی» خود را با تهران به حالت تعلیق در می آورد.


دکتر چارلز تانوک عضو حزب محافظه کار انگلستان در پارلمان اروپا با انتشار نامه ای در شماره روز چهارشنبه روزنامه فایننشال تایمز خواستار فشار اقتصادی اروپا بر ایران به خاطر دستگیری ملوانان بریتانیایی شده است.


دکتر تانوک در گفت وگو با با رادیو فردا در مورد دستگیری ملوانان بریتانیایی می گوید:« ارزیابی من این است که موقعیت بسیار خطرناک و نگران کننده ای بوجود آمده است. من اطلاع یافتم که دولت بریتانیا امروز مدارکی را ارائه خواهد داد که ثابت می کند که دولت ایران دروغ می گوید و نیروهای بریتانیایی زمان دستگیری در آب های عراق بودند.»


وی افزود که « به نظر من دستگیری این ملوانان ناشی ازبازی قدرتی است که در رژیم ایران جریان دارد و البته احتمال دارد که می خواهند این ملوانان رابا پنج ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای آمریکایی در اربیل عراق را مبادله کنند که به دلیل کمک به شورشیان عراقی دستگیر کردند.»


چارلز تانوک: با ثابت کردن این موضوع که رژیم ایران در مورد محل دستگیری ملوانان بریتانیایی دروغ گفته است می توان ادعای ایران که برنامه هسته ای آن صلح جویانه است را زیر سوال برد.

روز بيست و يکم دی ماه سال گذشته، نيروهای نظامی آمريکا به يک دفتر ارتباطی دولت ايران در اربيل واقع در شمال عراق حمله کردند و پنج تن از کارکنان آن را دستگير کردند. دولت آمریکا اعلام کرد که این افراد متعلق به سپاه قدس بوده و سلاح در اختیار شورشیان قرار می دادند.


ایران این اتهامات رارد کرده و بازداشت شدگان ايرانی را «ديپلمات» ناميد و بر ادعای ايران مبنی بر اينکه دفتر ايران در اربيل، «کنسولگری» بوده، پای فشرد. وزير خارجه عراق اعلام کرد که اين دفتر، «کنسولگری تحت قوانين مصونيت ديپلماتيک» نبوده است.


دکتر تانوک می گوید: اثبات این امر که ملوانان بریتانیایی در آب های ایران نبودند، می تواند بر پرونده هسته ای ایران تاثیر گذار باشد.


وی معتقد است که « با ثابت کردن این موضوع که رژیم ایران در مورد محل دستگیری خودسرانه این ملوانان دروغ گفته می توان ادعای ایران که برنامه هسته ای صلح جویانه دارد را زیر سوال برد و این پرسش مطرح می شود که چگونه به چنین رژیمی می توان اعتماد کرد که در پی تولید بمب هسته ای نیست.»


« فشار بر اقتصاد ایران»


آقای تانوک در مورد گفته تونی بلر نخست وزیر بریتانیا که در صورت شکست مذاکرات، بریتانیا آماده است برای آزادی ملوانان نظامی خود وارد «فاز متفاوتی» شود می گوید: «من نمی توانم به جای دولت بریتانیا صحبت کنم. من در نوشته ای در روزنامه فایننشال تایمز چاپ کردم توضیح دادم که اروپا می تواند ایران را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار داد.»


وی در مورد رابطه اقتصادی ایران و اروپا می گوید: « ۴۰ درصد واردات ايران از اروپا به آن کشور می رود و با کمال تعجب متوجه شدم که ۶۵ درصد صادرات آلمان به ايران از سوی دولت اين کشور ضمانت اعتباری شده است. برخی از اين صادرات می تواند در توليد موشک و سلاح هسته ای به کار رود. اگر بخواهيم می توانيم فشارها را به ايران زياد کنيم .»



وی می افزاید: این مساله فقط به دلیل دستگیری ملوانان بریتانیایی نیست بلکه به دلیل ادامه برنامه هسته ای ایران است و نباید اجازه داد بمب هسته ای دست شخصی مانند «احمدی نژاد» بیافتد که می خواهد اسراییل را از صفحه روزگار حذف کند.


روز جمعه، وزارت دفاع بريتانيا اعلام کرد ۱۵ تن از سربازان بريتانيايی در نزديکی مرز ايران و عراق، توسط نيروهای مرزی جمهوری اسلامی دستگير و به ايران منتقل شدند.


به گفته وزارت دفاع بريتانيا، ۱۵ سرباز و درجه دار بريتانيايی حوالی ساعت ۱۰:۳۰ به وقت عراق، در حال گشتزنی بر روی رودخانه اروند رود از سوی نيروهای مرزی ايران دستگير شدند.


ايران می گويد که اين نظاميان به صورت غير قانونی وارد آب های ايران شده بودند و در بازجويی های از آنها به اين امر اعتراف کرده اند.


XS
SM
MD
LG