لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

قالیباف: فضای سبز جایگزین زندان اوین می‌شود


محمد باقر قاليباف
محمد باقر قاليباف

محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، در مراسم افتتاح «دهمين نمايشگاه بين‌المللی گل و گياه، تجهيزات پارکی و صنايع وابسته» گفت که در آينده نزديک زندان اوين تملک شده و اراضی آن در اختيار فضای سبز تهران قرار می‌گيرد.

وی افزود که «توافقاتی انجام شده که زندان اوین نیز از این منطقه خارج شود»، اما اشاره ای به مکان جدید زندان اوین در آینده نکرد.

شهردار تهران همچنین يکی از برنامه های شهرداری تهران را تملک اراضی فضای قبلی زندان قصر و ايجاد فضای سبز وسيع در آن اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، آقای قاليباف، دوشنبه، همچنين از تصميم شهرداری تهران برای تملک باغات منطقه کن و دره اوين‌درکه خبر داد و هدف از این اقدام‌ها را «توسعه فضای سبز و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی» اعلام کرد.

شهردار تهران همچنين وعده داد که در آينده نزديک مسير پادگان جی، در منطقه ۹ شهرداری تهران، باز شده و قابل عبور می‌شود.

زندان اوين يکی از زندان‌های ايران و در منطقهٔ اوين درکه در شمال محله سعادت‌آباد تهران قرار دارد. ساخت اين زندان در زمينی به وسعت ۴۳ هکتار از دهه ۱۳۴۰ آغاز گرديد و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد.

برخی از بندهای اين زندان زير نظر قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران نبوده و توسط ساير نهادها اداره می‌گردد. برای نمونه بند ۲۰۹ اين زندان که دارای سلول‌های انفرادی و چند نفره (موسوم به سوئيت) است در اختيار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران بوده، و بند ۲۴۰ زير نظر سازمان زندان ها بوده ولی پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ بطور موقت تحت نظر وزارت اطلاعات قرار گرفته است.

بند ۲الف اين زندان نيز زير نظر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد. بند ۳۵۰ (بند امنيتی يا کارگری) از بندهای عمومی اوين و زير نظر قوه قضائيه است که در گذشته بخش ۳ ناميده می‌شده‌است.

فعالان و سازمان های مدافع حقوق بشر بارها در مورد شکنجه و اعدام زندانيان سياسی در زندان اوين گزارش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG