لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

داور ایرانی پس از دعوت به آمریکا گرفتار تحریم شد


عادل برقعی داور ايرانی مسابقات تنيس
عادل برقعی داور ايرانی مسابقات تنيس
عادل برقعی داور ايرانی مسابقات تنيس، به خاطر تحريم‌ها امکان قضاوت در آخرين گرنداسلم سال موسوم به يواس اوپن را پيدا نکرده است.* اين در حالی است که او رسماً برای قضاوت به اين رويداد معتبر دعوت شده و در آمريکا به سر می‌برد.
بنا بر قوانين ايالات متحده در خصوص تحريم‌ها عليه ايران، اتحاديه تنيس اين کشور مجاز به استفاده از خدمات افراد مقيم ايران نيست. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمريکا به نيويورک تايمز گفته است که مشکل پيش آمده برای اين داور با صدور نوع خاصی از رواديد حل می‌شود. اين رواديد به افرادی با استعداد خاص، مانند ورزشکاران يا هنرمندان اعطا می‌شود.

ايران در رشته تنيس، حتی در سطح آسيا هم موقعيت مطلوبی ندارد و برای فرار از دسته سوم آسيا تلاش می‌کند. جايی که تيم های کامبوج، مالزی، امارات، پاسيفيک، امارات، ويتنام و هنگ کنگ هم حضور دارند. اما موقعيت داوران ايرانی کاملاً متفاوت است. علی نيلی نشان طلای داوری تنيس در جهان را دارد و علی کاتبی نيز نشان نقره. کاتبی در رقابت‌های قبل از آغاز فصل پارسال به ميزبانی ابوظبی، سرداور مسابقه راجر فدرر و رافائل نادال بود.

عادل برقعی هم دارنده نشان نقره داوری است. هفت دوره در ويمبلدون قضاوت کرده و سه دوره در تنيس آزاد استراليا. بازی‌های پارالمپيک، فينال بازی‌های آسيايی و فيوچرز کره جنوبی از رقابت‌های متعددی هستند که در کارنامه داوری برقعی ثبت شده. آخرين رويداد مهمی که او در آن حضور يافته، راجرز کاپ امسال کانادا بود که با قهرمانی نادال به پايان رسيد.
او که پارسال به عنوان رييس هيات تنيس استان همدان هم برگزيده شده، درباره ماجرای پديد آمده در نيويورک، به صدای آمريکا گفته: «نکته عجيبی است که بر اساس توانايی انتخاب شوم اما يک هفته مانده به مسابقات، بر اساس مسائل سياسی حذف شوم. گرچه از مدتی قبل، حضور داوران ايرانی در مسابقات مهم به خاطر مسائل سياسی کمرنگ شده بود، اما چنين اتفاقی بی سابقه است و برای اولين بار رخ می‌دهد.»
برقعی گفته به محض اطلاع از ممنوعيت قضاوت در يواس اوپن، با فدراسيون تنيس ايران تماس گرفته. مجيد شايسته رييس فدراسيون تنيس هم ضمن ابراز تاسف، به او گفته است که موضوع را از طريق کميته ملی المپيک ايران پيگيری خواهند کرد و با فدراسيون جهانی نيز برای يافتن راه حل، تماس خواهند گرفت.
رقابت‌های مقدماتی يواس اوپن بدون حضور عادل برقعی آغاز شده اما مسابقات رسمی، از ۲۶ اگوست شروع می‌شود و طبق گفته آقای برقعی با ادامه رايزنی‌ها برای يافتن راه قانونی، امکان بازگشت او به صحنه مسابقات، منتفی نيست.
اندی ماری مدافع عنوان قهرمانی، بخت شماره سه بازی‌های امسال ست. نادال نيز با فصل پرشکوهی که تاکنون سپری کرده به رده دوم رسيده و در آستانه به زير کشيدن نوواک جوکوويچ از رتبه نخست قرار دارد.
سقوط راجر فدرر به رتبه هفتم از مهم‌ترين خبرهای قبل از آغاز مسابقات بود. فدرر از سال ۲۰۰۴ توانست پنج سال پياپی جام قهرمانی اين مسابقات را به سوئيس ببرد. بخت شماره يک زنان هم سرينا ويليامز مدافع عنوان قهرمانی است. ويکتوريا آزارنکا از بلاروس همراه با اگنيشکا رادونسکا بانوی ۳۱ ساله آمريکايی را تعقيب می‌کنند.
---------------------------------------------------------------------------------------

*رادیو فردا گفتگویی با این داور ایرانی انجام داده که جمعه در سایت رادیو فردا منتشر می شود.
XS
SM
MD
LG