لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

«زندانیان در ایران و آمریکا با خطر شکنجه روبرو هستند»


مدافعان حقوق بشر بارها به شکنجه دز زندان های آمریکا اعتراض کرده اند. (عکس تظاهرات هفته گذشته در واشینگتن را نشان می دهد.)
مدافعان حقوق بشر بارها به شکنجه دز زندان های آمریکا اعتراض کرده اند. (عکس تظاهرات هفته گذشته در واشینگتن را نشان می دهد.)

دولت کانادا، در کتابچه راهنمایی که برای آموزش در اختيار ديپلمات های خود قرار داده، اعلام کرده است، زندانيان در کشورهايی مانند ايران و آمريکا، با خطر شکنجه روبرو هستند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت امور خارجه کانادا در اين کتابچه راهنما، می نويسد که زندانيان در کشورهای ايران، آمريکا، اسرائيل، چين، افغانستان، مصر، عربستان سعودی، مکزيک و سوريه با خطر شکنجه روبرو هستند و در اين کشورها از روش های بازجويی مانند برهنه کردن زندانی ها، چشم بند زدن و بی خوابی دادن، استفاده می شود.


ايالات متحده که از متحدين کانادا در ناتو است و روابط اقتصادی مهمی با اين کشور دارد، به شدت به قرار گرفتن نام آمریکا در این کتابچه راهنما انتقاد کرده است.


ديويد ويلکينز، سفير آمريکا در کانادا به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «اين واقعا مسخره است که آمريکا در همان ليستی قرار بگيرد که چين و ايران قرار دارند.»


  • «آمريکا اجازه شکنجه زندانيان را نمی دهد و ما فکر می کنيم که نام ايالات متحده بايد از اين ليست حذف شود.»
سفیر آمریکا در کانادا

آقای ويلکينز افزود: «آمريکا اجازه شکنجه زندانيان را نمی دهد و ما فکر می کنيم که نام ايالات متحده بايد از اين ليست حذف شود. ما چنين درخواستی از دولت کانادا کرده ايم.»


مايکل مندل، سخنگوی سفير اسرائيل در کانادا نيز گفت که دادگاه عالی اسرائيل هر گونه شکنجه را ممنوع کرده است و نام اسرائيل بايد از اين ليست حذف شود.


کانادا اعلام کرده است که اين راهنما فقط جنبه آموزشی دارد و نبايد از آن به عنوان مدرکی سياسی و يا بيانيه دولت کانادا تلقی شود. دولت کانادا افزود که اين راهنما تاثيری بر سياستگذاری های دولت کانادا ندارد.


دولت کانادا اين راهنما را در اختيار وکلای سازمان عفوبين الملل قرار داده است. اين نهاد هوادار حقوق بشر، در مورد ادعای برخی از زندانيان افغان، که می گویند پس از آن که سربازان کانادايی آنها را در اختيار مقامات افغانی قرار داده اند، شکنجه شده اند، تحقيق می کند.


در همين حال، گروه های هوادار حقوق بشر بارها از دولت کانادا خواسته اند تا برای آزادی عمر قادر، شهروند کانادايی که در گوانتانامو زندانی است به آمريکا فشار بياورد.


گفته می شود عمر قادر پسر يکی از مسئولان مالی گروه تروريستی القاعده است و در کانادا از خانواده وی به عنوان «اولين خانواده تروريسم» ياد می شود.


XS
SM
MD
LG