لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

سفر دوره ای احمدی نژاد از کابل تا اجلاس شانگهای


رییس جمهوری ایران از روز سه شنبه، سفر دوره ای خود به افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان را آغاز خواهد کرد.
رییس جمهوری ایران از روز سه شنبه، سفر دوره ای خود به افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان را آغاز خواهد کرد.

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران از روز سه شنبه ۱۴ اوت سفر دوره ای خود را به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان آغاز خواهد کرد.


محمود احمدی نژاد پس از دیدار و گفت و گو با روسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان و امضای قراردادهای اقتصادی، برای شرکت در اجلاس شانگهای به عنوان ناظر به قرقیزستان می رود.


نخستین سفر آقای احمدی نژاد به کشور افغانستان در حالی صورت می گیرد که آمریکا و بریتانیا، ایران را متهم به فرستادن اسلحه به افغانستان و تجهیز شورشیان طالبان کرده اند.


ایران همواره این اتهامات را رد کرده و حماد کرزای، رییس جمهوری افغانستان نیز از ایران به عنوان کشوری دوست یاد کرده است.


دولت افغانستان بارها اعلام کرده که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند دولت ایران در فرستادن سلاح های ایرانی به افغانستان نقش دارند.


در همین رابطه، وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد که روسای جمهوری دو کشور در مورد منافع مشترک دو کشور گفت و گو کرده و موافقت نامه ای برای تقویت رابطه بین دو کشور به امضا خواهند رساند.


سلطان احمد بهین سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که سفر محمود احمدی نژاد به کابل به دعوت حماد کرزای، رییس جمهوری این کشور صورت می گیرد.


قرار است در جریان دیدارهای دو رییس جمهوری یک اعلامیه مشترک به امضاء برسد و در باره روابط دو کشور نیز گفت وگوهایی صورت گیرد.


بر اساس گزارش های رسیده، مسایل مطرح در مذاکرات دو رییس جمهوری، امنیت، منطقه، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم اعلام شده است.


هرات، نشانه تاثیر مثبت ایران


مبادلات بازرگانی بین ایران و افغانستان پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ رشد چشمگیری داشته است. صادرات ایران به افغانستان که پیش از سقوط طالبان فقط چند میلیون دلار بود به ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ رسیده است.


صادرات ایران به افغانستان که پیش از سقوط طالبان فقط چند میلیون دلار بود به ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ رسیده است.

روزنامه انگلیسی زبان کریستین ساینس مانیتور اخیرا در مقاله ای از تاثیر مثبت و سازنده ایران بر شهر هرات نوشته است. به گزارش این روزنامه، هرات که در ۷۵ مایلی ایران قرار دارد از آرامش و امنیت بر خوردار است و توانسته بیش از هر شهر دیگر در افغانستان سرمایه گذاری جذب کند.


کریستسن سانیس مانیتور می نویسد وضعیت هرات درست بر خلاف نا آرامی و بی ثباتی شهرهایی است که در همسایگی پاکستان قرار دارند.


محمد رفیق شهیر رییس «شورای متخصصین» در مورد پیشرفت اقتصادی هرات می گوید:« این نشانه تاثیر مثبت ایران است. ایران با ساختن اتوبان، مسافرت به هرات را آسانتر از پیش ساخته است.»


ایران در سال های گذشته در افغانستان مدارس متعدد مذهبی شیعه تاسیس کرده است. یکی از موراد اختلاف دو دولت، برگرداندن هزاران پناهنده افغان از ایران به افغانستان بوده است.


مقامات رسمی ایران اعلام کردند که آقای احمدی نژاد پس از دیدار رسمی از افغانستان به کشورهای ترکمنستان و قرقیزستان سفر می کند.


ترکمنستان، در آرزوی راه آهن


سفر رییس جمهوری ایران به ترکمنستان دو ماه پس از سفر بردی محمداف، رییس جمهوری ترکمنستان به تهران صورت می گیرد.


در این سفر رییس جمهوری ترکمنستان قراردادی به ارزش ۳۰ میلیون دلار برای خرید ۳۴۰ دستگاه اتوبوس شهری با شرکت ایران خودرو امضا کرد.


در طول سه سال گذشته، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور دو برابر شده و از حدود ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ رسیده است.


بسیاری از متخصصین معتقدند که ایران بهترین راه برای پروژه شمال-جنوب برای متصل کردن آسیای مرکزی به دریا است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی در ترکمنستان فعال هستند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رییس جمهوری ترکمنستان علاقه مند است تا خط راه آهن بین دو کشور تاسیس شود. پنج کشور آسیای مرکزی مانند ترکمنستان به دریا راه ندارند و برای واردات و صادرات به دو کشور پین و روسه وابسته هستند.


بسیاری از متخصصین معتقدند که ایران بهترین راه برای پروژه شمال-جنوب برای متصل کردن آسیای مرکزی به دریا است.


اجلاس شانگهای


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود احمدی نژاد همچنین قرار است که پس از دیدار از افغانستان و ترکمنستان برای شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای همکاری شانگهای عازم بیشکک، پایتخت قرقیزستان شود.


چین، روسیه، قزاقستانف تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان از اعضای اصلی این اجلاس هستند و ایران، مغولستان، هند و پاکستان به عنوان ناظر در این اجلاس شرکت می کنند. کشورهای افغانستان و ترکمنستان نیز مهمان این اجلاس خواهند بود.


ایران از سال ۲۰۰۵ به عنوان ناظر در این اجلاس حضور داشته است. اولویت های کشورهای عضو اجلاس شانگهای مسایل امنیتی و همکاری های اقتصادی و فرهنگی است. ایران امیدوار است تا بتواند از پشتیبانی چین و روسیه در مقابله با غرب بر خوردار باشد.


XS
SM
MD
LG