لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

اینترنت؛ ابزار جنبش سبز در دست تونسی‌ها


اعتراض تونسی‌ها به بیکاری و گرانی
اعتراض تونسی‌ها به بیکاری و گرانی
تونسی ها در چند روز اخیر با استفاده از اینترنت، فیلم ها و اخبار مربوط به تظاهرات ضد دولتی در این کشور را به گوش جهانیان رسانده اند.

برخی از سایت های خبری مانند الجزیره، استفاده از یوتیوب و شبکه های اجتماعی توسط تونسی ها را با جنبش سبز ایران در سال ۲۰۰۹ مقایسه کرده اند.



الجزیره می گوید اگر چه ایرانیان معترض به انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند با تویتر به پیروزی برسند، ولی موفق شدند توجه جهانیان را به خود جلب کنند؛ امری که تاکنون در مورد تونس اتفاق نیافتاده است.

جنبش دانشجویی و کلمه «حریه»یا آزادی
Students in Tunis arranged word "Freedom"
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:37 0:00


شورش های خيابانی پس از آن آغاز شد که يک جوان فارغ التحصيل تونسی در اعتراض به نبود شغل و بيکاری خود، ماه گذشته خود را به آتش کشید.

معضل بیکار گریبانگیر بسیار از جوانان تونس است و صدها هزار جوان تونسی که هر ساله از دانشگاه های این کشور فارغ التحصيل می شوند، قادر به يافتن شغل نيستند.

برخی از سایت های خبری نوشته اند پلیس تونس از طریق فیس بوک دست به شناسایی معترضان و پرونده سازی علیه آنان کرده است.

تظاهرات در شهر کاسارین
Tunisia: Protesters marching in Kasserine
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00


روز سه شنبه هزاران نفر از جمله هنرمندان و حقوقدانان در تونس در اعتراض به کشته شدن دهها نفر در تظاهرات ضد دولتی در چند روز گذشته، به خيابان ها آمدند.
اعتراض در تونس
اعتراضات در تونس - ۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:21 0:00

پليس ضد شورش با پرتاب گاز اشک آور به مقابله با تظاهر کنندگان پرداخت. مسئولان امنيتی تعداد کشته شدگان را ۲۰ نفر اعلام کرده اند اما اتحاديه های صنفی اين رقم را دستکم ۵۰ نفر اعلام کرده‌اند و فدراسيون جهانی دفاع از حقوق بشر در پاريس نیز معتقد است ۳۵ نفر در اثر این تنش‌ها کشته شده‌اند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعمال خشونت علیه معترضان تونسی را محکوم کرد. پیش از آن نیز سازمان ملل و ایالات متحده نیروهای امنیتی و پلیس را عامل این خشونت‌ها دانسته و از نحوه برخورد دولت با معترضین ابراز نگرانی کردند.

زین‌العابدین‌ بن‌ علی، رئیس جمهور تونس، روز دوشنبه و پس از هفته‌ها ناآرامی در اعتراض به بیکاری و گرانی که در ۲۳ سال حکمرانی وی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی مردم تونس بوده، اعلام کرد که دولت وی تا پیش از پایان یافتن سال ۲۰۱۲، ۳۰۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG