لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

ترکیه از آمریکا موشک های ضد هوایی می خرد


رسانه های مستقل: تلاش ترکيه برای مدرنيزه کردن توان دفاع هوايی نيروهای مسلح را، نگرانی از پيشرفت های موشکی ايران دانسته اند.
رسانه های مستقل: تلاش ترکيه برای مدرنيزه کردن توان دفاع هوايی نيروهای مسلح را، نگرانی از پيشرفت های موشکی ايران دانسته اند.

ارتش ترکيه خريد موشک های ضد هوايی هوشمند از آمريکا را با هدف استقرار صلح و ثبات و حفظ توازن قوا با کشورهای منطقه توصيف کرده است.


اما رسانه های مستقل ترکيه می گويند که آنکارا از بيم پيشرفت موشکی ايران سيستم دفاع هوايی خود را مدرنيزه می کند.


به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی آناتولی، وزارت دفاع آمريکا پنتاگون در خواست ترکيه برای خريد ۱۰۵ فروند موشک ضد هوايی هوشمند AIM-۹X Sidewinder و ۷۸ سکوی پرتاب و خدمات آن را به مبلغ ۷۱ مليون دلار پذيرفته است.


طبق قوانين آمريکا، پنتاگون برای فروش تسليحات پيشرفته نظامی به کشورهای هم پيمان خود لازمست تاييد کنگره را دريافت کند.


بدين منظور طرح فروش موشک های ضد هوايی فوق پيشرفته آمريکا به ترکيه، برای تصويب به کنگره ارجاع شده است.


اگر کنگره آمريکا ظرف ۲ هفته آينده نسبت به اين موضوع اعتراض نکند، طرح فروش اين موشک ها خود به خود قابليت اجرايی پيدا می کند.


برخی گزارشهای تاييد نشده حاکی از آنند که کنگره آمريکا تا پس از روشن شدن نتايج انتخابات سراسری در ترکيه، با فروش اين موشک ها به اين کشور موافقت نمی کند. زيرا با اينکه واشینگتن ترکيه را هم پيمان خود می داند اما نگران افزايش قدرت اسلامگرايان در اين کشور است.


موشک های ضد هوايی ای آی ام -۹ ايکس ساخت شرکت رايتيون آمريکا، قابليت حمل با هواپيماهای جنگی و برخی هلی کوپترهای جنگی را دارند و با حساسيت آن به گرما، به راحتی می تواند اهداف هوايی خود را از موشک گرفته تا هواپيماهای جنگی، به راحتی شکار کند.


روزنامه ينی شفق در شماره يکشنبه ۶مه با انتشار گزارشی تحت عنوان افزايش توان هوايی ترکيه، نوشته است:« ارتش ترکيه هدف از خريداری موشکهای ضد هوايی آمريکا را استقرار صلح و ثبات و حفظ توان قوا با کشورهای منطقه نام برده است.»


در اين ميان رسانه های مستقل تلاش ترکيه برای مدرنيزه کردن توان دفاع هوايی نيروهای مسلح را، نگرانی از پيشرفت های موشکی ايران دانسته اند.


به گزارش کانال تلويزيون ملی ترکيه، شورای عالی امنيت ملی اين کشور تصميم ارتش ترکيه برای افزايش توان دفاع هوايی با هدف مقابله با خطر موشک های دوربرد شهاب ۳ ايران را تاييد کرده است.


پيشتر نيز ستاد ارتش ترکيه نسبت به آزمايشات موشکی ايران ابراز نگرانی کرده بود.


XS
SM
MD
LG