لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۹

واکنش ترکیه به سخنان مسعود بارزانی


سخنان اخیر مسعود بارزانی در مورد کردستان مستقل با واکنش تند مقامات و محافل سياسی ترکيه مواجه شده است.
سخنان اخیر مسعود بارزانی در مورد کردستان مستقل با واکنش تند مقامات و محافل سياسی ترکيه مواجه شده است.

سخنان اخیر مسعود بارزانی در مورد کردستان مستقل با واکنش تند مقامات و محافل سياسی ترکيه مواجه شده است.


مسعود بارزانی در مصاحبه با شبکه تلویزیون محلی «ان تی وی» ترکيه تاکيد کرد که لازم است ايجاد يک دولت مستقل کرد به عنوان واقعيت محسوب شود و بدين منظور، ممکن است با ترکيه، ايران و اعراب به نتيجه برسيم.


آقای بارزانی گفت که ۴۰ میليون کرد در منطقه وجود دارد و متاسفانه تاريخ در قبال کردها عادل نبوده و اينک مشخص شده که تلاش برای انکار هويت ملی کردها موفق نخواهد بود.


وی افزود که به همين دليل لازم است ترکيه و ايران اين واقعيت را بپذيرند.


رييس حکومت منطقه ای کردستان عراق افزود: «گفت وگو با همسايگان مان برای حل اختلافات، در چهارچوب منافع ما است و ايجاد يک دولت مستقل کرد نه از طريق خشونت آميز، بلکه از راه گفت وگو و حفظ منافع طرفين ميسر خواهد شد.»


عبدالله گل وزير خارجه ترکيهدر واکنش به این اظهارات، سخنان آقای بارزانی را «خيال پردازی» دانسته است.


همچنین دنيز بايکال، رهبر «حزب جمهوريخواه مردم» با تشکيل اجلاسی فوری از اعضای حزبش، در اين رابطه، از دولت اردوغان انتقاد کرد که چرا قصد دارد با رهبران کرد عراقی مذاکره کند.


آقای بايکال گفت: «بارزانی می گويد که ۴۰ میليون کرد وجود دارد. او کردهای شهروند ترکيه را نيز حساب می کند و می گويد که من اينجا با پ ک ک روبه رو نخواهم شد و اگر شما (يعنی ترکيه) در خاک ما با پ ک ک برخورد کنید، ما با شما مقابله خواهيم کرد. دوستان گرامی اين چه مفهومی دارد؟ ما چه مذاکره ای با آنها انجام دهيم؟»


بارزانی قانون اساسی تعيين می کند. يعنی جمهوری ترکيه، دولت و خاک آن را به عنوان خاک خود نشان می دهد.
رهبر حزب مام میهن ترکیه

وی افزود: «ما با روی باز و زبان خوش حاضريم حتی با دشمنان خود در رابطه با هر مسئله ای مذاکره کنيم اما با اينها نه. آيا اين درست است؟»


وی گفت: «همین کم مانده که برویم در جزیره ایمرالی مذاکره کنیم.»


اشاره دنيز بايکال به جزيره ايمرالی، محل زندانی شدن عبدالله اوجلان، رهبر «پ ک ک» است.


ارکان مدجو، رهبر «حزب مام ميهن» نيز سخنان بارزانی را محکوم کرد و گفت: «بارزانی قانون اساسی تعيين می کند. يعنی جمهوری ترکيه، دولت و خاک آن را به عنوان خاک خود نشان می دهد.»


وی افزود: «در اين شرايط، نخست وزير و وزير خارجه ترکيه نشسته اند و از مذاکره و توافق با آنها سخن می گويند و این به معنی آن است که منطقه تجزيه می شود.»


واکنش های تند ساير مقامات و شخصيت های ملی گرای ترک به سخنان مسعود بارزانی عنوان اصلی صفحات نخست مطبوعات روز چهارشنبه ترکيه را به خود اختصاص داده است.


به نوشته مطبوعات ترکيه، ممکن است سخنان بارزانی تلاش های دولت اردوغان برای مذاکره مستقيم با مقامات کرد عراقی را خنثی سازد.


در اين ميان، کنعان اورن، هفتمين رييس جمهور ترکيه، منتقدين را سرزنش کرده و گفته است: «ترکيه بايد واقعيات شمال عراق را بپذيرد و در آينده خود نيز با سيستم ايالتی اداره شود و حقوق شهروندان کرد را در چهارچوب مرزهايش به رسميت بشناسد.»


آقای اورن افزود: «چرا بايد اسلامگرایان و کمونيست ها به پارلمان راه يابند، اما از ورود فراکسيون های کرد به پارلمان جلوگيری کرد؟»


XS
SM
MD
LG