لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

«معمای از سرگیری صادرات گاز به ترکیه»


یکشنبه، هفت ژانویه، وزارت انرژی ترکيه خبرداد که ايران نتوانست به وعده خود برای ازسرگيری صادرات گاز عمل کند.
یکشنبه، هفت ژانویه، وزارت انرژی ترکيه خبرداد که ايران نتوانست به وعده خود برای ازسرگيری صادرات گاز عمل کند.

وزارت انرژی ترکيه روز یکشنبه خبرداد که ايران نتوانست به وعده خود برای ازسرگيری صادرات گاز عمل کند.


به گزارش آژانس خبرترک، کاظم وزيری هامانه، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، در گفت وگوی تلفنی هفته گذشته خود، با حلمی گولر وزير انرژی ترکيه وعده داد که ايران با بهره برداری از حوزه گازی پارس جنوبی، تا روز شنبه ششم ژانويه صادرات گاز به ترکيه را از سر خواهد گرفت.


روزنامه صباح در شماره امروز خود با درج گزارشی با «عنوان بد قولی ايران در عمل کردن به وعده خود» نوشت که زمان ازسرگيری صادرات گاز ايران به ترکيه به معمايی تبديل شده که کسی نمي تواند درباره آن اظهار نظر نمايد.


مقامات انرژی ترکيه که پس از توقف کامل صادرات گاز ايران در پنج روز گذشته با انتقادهای زيادی روبرو شدند، راه های رفع وابستگی انرژی به ايران را بررسی می کنند.


حسين سالتوک دوزيول، رييس شرکت بوتاش گاز ترکيه اعلام کرد:« از ماه فوريه ۲۰۰۷ پروژه خريد گاز حوزه شاه دنيز جمهوری آذربايجان را بوسيله خط لوله نفت وگاز باکو- تفليس- جيحان عملی خواهيم کرد.»


زمان:«مجلس ترکيه طرح اجرای پروژه اتمی برای توليد برق را در اولويت قرار داده است.»

فروش گاز آذربايجان به ترکيه طبق قرارداد ۱۵ ساله بين دو کشور از دو میليارد متر مکعب در سال به ۶/۶ مليارد متر مکعب افزايش می يابد. آقای دوزيول می گويد که به دليل قطع گاز ايران با مقامات جمهوری آذربايجان در تماسيم تا بتوانيم خريد گاز از اين کشور را در سال نخست ازسه میليارد متر مکعب آغاز کنيم.


بحران کمبود انرژی در ترکيه که با قطع کامل صادرات گاز ايران از صبح روز چهارشنبه گذشته بدين سو ابعاد تازهای به خود گرفته، همه نگاه ها در اين کشور را متوجه استفاده از انرژی های جايگزين و رفع وابستگی به خارج کرده است.


روزنامه زمان چاپ آنکارا در شماره امروز خود نوشته است: «مجلس ترکيه طرح اجرای پروژه اتمی برای توليد برق را در اولويت قرار داده است.»


مجلس ترکيه پيشنهاد داد که طرح اتمی ترکيه که مورد حمايت آمريکا، اتحاديه اروپا و آژانس بين المللی انرژی اتمی است، هر چه سريعتر عملی شود.


در اين رابطه دولت اردوغان موظف است که شرايط داخلی برای تسريع اجرای پروژه های هسته ای را فراهم سازد.


XS
SM
MD
LG