لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

ايران دو تبعه بازداشت شده جمهوری آذربايجان را آزاد کرد


رامین مهمانپرست
رامین مهمانپرست
ايران دو تبعه جمهوری آذربايجان را که اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در تبريز بازداشت شده بودند، آزاد کرده و تحويل کنسولگری باکو در تبريز داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده است که دو تبعه جمهوری آذربايجانی دستگير شده در ايران بر اساس «روابط دوستانه و برادرانه» ميان دو کشور تحويل نماينده اين کشور در تبريز شدند.
بگفته وی، اين افراد که در سفر به ايران به علت «ايجاد ارتباطات غيرمتعارف» چند ماه قبل دستگير شده بودند عصر سه‌شنبه به سرکنسولگری جمهوری آذربايجان در تبريز تحويل داده شدند.
اشاره وی به «فريد حسين اف» و «شهريار حاجی يف» دو تبعه جمهوری آذربايجان بوده که است که به گفته مقام‌های آذربايجانی «دو شاعر جوان بوده‌اند که به دعوت جشنواره شعری در مراغه، به ايران سفر کرده بودند».
مهمانپرست دليل اين اقدام وزارت امورخارجه را درخواست مقامات عالی‌رتبه دولت آذربايجان در ملاقات با وزير آموزش و پرورش ايران، که به‌عنوان نماينده ويژه رييس‌جمهور برای تقديم دعوت‌نامه اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها به باکو سفر کرده بود وهم‌چنين درخواست مقامات آذری در ملاقات اخير با عراقچی، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در سوم شهريورماه موضوع آزادی اين دو نفر عنوان کرد و افزود: مقامات آذربايجان در اين ديدارها خواستار آزادی اتباع آذری «بر اساس رافت اسلامی» شده بودند.
يک منبع ديپلماتيک در گفتگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان، تحويل شهروندان آذربايجانی به کنسولگری تبريز را تاييد کرده و گفته است که فردا، چهارشنبه، اين دو تن به جمهوری آذربايجان بازخواهند گشت.
مهمانپرست افزود: در اين راستا موضوع به اطلاع مقامات ذی‌ربط کشورمان رسيد و با موافقت حاصله در اين خصوص و در آستانه سفر موسوی، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی کشورمان به باکو، عصر سه‌شنبه اين دو تن بر اساس روابط دوستانه و برادرانه ميان دو کشور تحويل سرکنسولگری جمهوری آذربايجان در تبريز شدند.
سيد حسن موسوی معاون محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه، ۱۵ شهريور ماه، به باکو سفرخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربايجان، حاجی‌يف و حسين اف، ۲۸ ماه آوريل در آستانه برگزاری مسابقه آوازخوانی يوروويژن در باکو که باعث ايجاد تنش ميان جمهوری آذربايجان و ايران شد، با دريافت دعوتنامه‌ای برای شرکت در جشنواره شعری در شهر مراغه، به ايران سفر کرده بودند که هنگام بازگشت به باکو در دوم ماه مه (چهار روز بعد) در شهر تبريز بازداشت شدند.
ايران به مدت بيش از يک ماه، به رغم دريافت ۵ يادداشت اعتراض آميز، نسبت به بازداشت اين دو تبعه آذربايجانی واکنشی نشان نداد، نهايتا تيرماه سال جاری اعلام کرد که اين دو شخص به اتهام «تلاش برای انجام اقدامات خرابکارانه» بازداشت شده‌اند.
عباس عراقچی معاون وزير امور خارجه ايران ۲۱ مراد ماه،در آستانه سفر به باکو در مصاحبه ای با خبرگزاری ايرنا، اتهمام اين دو تبعه آذربايجانی را «امنيتی» عنوان کرده بود. بگفته وی، «تنش‌ها (ی چند ماه گذشته ميان ايران و آذربايجان) با برخی دستگيری‌ها در دو کشور همزمان شد که به نظر من طبيعی است و در دو کشور همسايه، مسايل مختلفی می‌تواند به وجود بيايد و افرادی با اتهامات مختلف دستگير شوند که اين موضوع را درباره روابط خودمان با ساير کشورهای همسايه هم داريم».
اشاره وی به بازداشت‌ها، دستگيری ۴۱ نفر در جمهوری آذربايجان به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، همچنين تلاش برای اقدامات تروريستی طی ۱۴ ماه گذشته است که ۲۴ مورد آن طی چند ماه اخير اتفاق افتاده است.
دادگاه رسيدگی به اتهامات ۲۳ تن از اتباع جمهوری آذربايجان که اواخر زمستان سال گذشته به اتهام «جاسوسی برای سپاه پاسداران و تلاش برای اجرای عمليات تروريستی» بازداشت شده بودند، از هفته گذشته در باکو آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG