لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

اپوزیسیون اوکراین خواستار اعتصاب عمومی شد


به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، با ادامه درگيری‌ها در کيف پايتخت اوکراين، يکی از رهبران مخالف دولت، خواستار اعتصاب عمومی در اين کشور شد.
ويتالی کليچکو يکی از ۳ رهبر مخالفی که روز چهارشنبه با ويکتور يانوکويچ رئيس جمهوری اوکراين ديدار کرده بود، خواستار آغاز اعتصاب عمومی از ساعت ۱۲ ظهر روز پنجشنبه شده است. ساير رهبران مخالفان هم ۲۴ ساعت به رئيس جمهوری اوکراين فرصت داده‌اند تا با درخواست آنها برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کند. قرار است رهبران مخالفان بار ديگر ظهر روز پنج شنبه با رئيس جمهوری ديدار کنند.
یکی از معترضان اوکراین به ضرب گلوله کشته شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:56 0:00
گزارش‌ها از اوکراین حاکی از آن است که پس از کشته شدن دست‌کم سه تن از معترضان در پی اعتراضات و درگیری‌های روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در کی‌یف، پایتخت، بر نگرانی‌ها از شدت یافتن تنش‌ها افزوده شده است.
در عین حال و معترضان به دولت آن کشور مهلتی ۲۴ ساعته داده‌اند تا با خواست‌های آنها -که استعفای دولت از مهم‌ترینشان است- موافق کنند.
زمانی که ویکتور یانوکوویچ مشغول دیدار و گفت‌وگو با سه چهره سرشناس مخالف دولت بود، زدوخورد میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی اوکراین در نزدیکی ورزشگاه دینامو ادامه داشته است.
در پایخت اوکراین که این روزها صحنه خشونت‌هایی کم‌سابقه است، دو نفر از معترضان در ساعات اولیه روز چهارشنبه «در پی شلیک گلوله» و یک نفر در پی سقوط از بلندی کشته شدند.
پلیس، معترضان را که به گفته این سازوکار «گروهی کوچک از تندروها» معرفی شده‌اند، عامل رخدادها معرفی کرده هرچند وعده داده است که در این مورد «تحقیقات کامل» انجام دهد.
از سوی دیگر اما معترضان پلیس را عامل تیراندازی به‌سوی خود معرفی کرده‌اند.
وزیر دادگستری اوکراین در ملاقاتی که با دیپلمات‌های اروپایی، آمریکایی و کانادایی داشته، از کشورهای غربی خواسته به‌طور غیرمستقیم به«نیروهای افراطی» کمک نرسانند.
این در حالی است که اتحاديه اروپا برخوردهای خشونت آميز با معترضين در اوکراين را محکوم کرده و هشدار داده که دولت اوکراين ممکن است با «اقداماتی» از سوی اين اتحاديه روبرو شود.
کاترين اشتون، نماينده عالی ديپلماسی اتحاديه اروپا، نیز روز چهارشنبه با ابراز نگرانی عميق از کشته شدن چند تن از معترضين، خواستار آن شد که دولت اوکراين حق تجمع شهروندان، آزادی بيان و رسانه‌ها را به‌طور کامل رعايت و از آن پاسداری کند.
خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اروپا، هم در این روز هشدار داد که دولت اوکراين ممکن است با « اقداماتی» از سوی اتحاديه اروپا روبرو شود.
تظاهرات در ماه نوامبر، در اعتراض به خودداری ویکتور یانوکوویچ رييس‌جمهوری اوکراین از امضای قرارداد همکاری نزديک با اتحاديه اروپا آغاز شد.
XS
SM
MD
LG