لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

بان گی مون: سخنان احمدی نژاد برازنده رییس یک دولت نیست


بان گی مون دبیر کل سازمان ملل متحد. عکس از خبرگزاری (AFP).
بان گی مون دبیر کل سازمان ملل متحد. عکس از خبرگزاری (AFP).

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، سخنان محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران عليه اسراييل را نامطلوب خواند و گفت:« برازنده رييس يک دولت نيست که چنين زبانی را برضد يک کشور عضو اين سازمان به کار برد.»


محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه بار ديگر با حملات لفظی شديدی به اسراييل، اين کشور را «جرثومه فساد» خوانده بود.


دبير کل سازمان ملل اين سخنان را پس از ديدار با دن گليرمن، سفير اسراييل در سازمان ملل، بيان کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفير اسراييل سخنان محمود احمدی نژاد را سخنان شخصی خواند که به گفته وی «عقل خود را از دست داده» و ياد آور تبليغات آلمان نازی است.


در گذشته نيز محمود احمدی نژاد بارها اعلام کرده بود که آنچه وی «رژيم صيهونيستی» می خواند از صحنه جهان محو خواهد شد.


رييس جمهوری ايران قبلا هولوکاست يهوديان توسط آلمان نازی را، افسانه خوانده بود. این اظهارات با واکنش های منفی گسترده ای در سطح بين المللی همراه شد.


سفير اسراييل سخنان محمود احمدی نژاد را، سخنان شخصی خواند که به گفته وی «عقل خود را از دست داده» و ياد آور تبليغات آلمان نازی است.

سفير اسراييل در سازمان ملل متحد در ديدار خود با دبير کل اين سازمان همچنين افزود:«جامعه جهانی بايد اين تهديدات را که نه تنها عليه اسراييل، بلکه متوجه جهان است، جدی بگيرد.»


شکايت ايران از اسراييل


در همين حال، جمهوری اسلامی ايران از سازمان ملل متحد خواست، اسراييل را به خاطر تهديد نظامی عليه برنامه هسته ای ايران، محکوم کند.


محمد خزايی، سفير جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه با تسليم نامه ای به شورای امنيت سازمان ملل از اسراييل شکايت کرد.


در اين نامه به سخنان ۱۴ ژانويه اهود المرت، نخست وزير اسراييل، اشاره شده که گفته بود: «تمام گزينه ها برای بازداشتن ايران از دستيابی به تسليحات اتمی باز است.»


با وجود اين، دن گيلرمن نامه جمهوری اسلامی به سازمان ملل را « انزجار آور و خطرناک» توصيف کرد.


ايران در حالی از تهديد نظامی اسراييل به سازمان ملل شکايت کرده است که سردار سرلشگر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخيرا اعلام کرد که حزب الله لبنان که از سوی ايران پشتيبانی می شود، اسراييل را بزودی نابود می کند.


اسراييل در واکنش به اين سخنان گفت:«اين اظهارات شايستگی پاسخ از جانب اسرائيل را ندارد.»


نا امیدی اسرايیل از گزارش البرادعی


دن گيلرمن همچنین روز چهارشنبه در گفت و گويی راديويی در نيويورک اعلام کرد که احتمالا گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ايران نااميدکننده خواهد بود.


قرار است محمد البرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در چند روز آينده گزارشی را در مورد جزييات همکاری ايران با آژانس منتشر کند.


اين گزارش مشخص خواهد کرد که آيا جمهوری اسلامی برای روشن شدن ابهامات گذشته برنامه اتمی خود همکاری کرده و اطلاعات لازم را در اختيار بازرسان قرار داده است يا نه.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سفير اسراييل در سازمان ملل متحد از دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و گفته است در سال های گذشته محمد البرادعی شکيبايی غير قابل فهمی را در قبال حرکت ايران به سوی دستيابی به سلاح هسته ای از خود نشان داده است.


بر خلاف اظهارات سفير اسراييل در سازمان ملل، محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران، چهارشنبه، در يک سخنرانی در بندرعباس، در جنوب ايران اعلام کرده بود: « امروز آژانس بين المللی انرژی اتمی که مسئول قانونی برای رسيدگی به اين امور است، آمد، ديد، بررسی کرد و گزارشی تهيه و اعلام کرد همه فعاليت های ملت، قانونی و بر اساس مقررات است و کوچک ترين انحرافی اتفاق نيفتاده است که معلوم است اين حرف برای افراد زورگو و خودخواه سنگين است.»


آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر در گزارش اوليه خود به شورای حکام از همکاری ايران برای پاسخ به ابهامات درباره برنامه هسته ای اين کشور سخن گفت، ولی تاکيد کرد که اين همکاری ها کافی نبوده و جمهوری اسلامی ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب دو قطعنامه تحريمی از تهران خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، ولی جمهوری اسلامی اين درخواست را رد کرده است.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سوم مارس، در جلسه ای با شرکت ۳۵ کشور عضو، به بررسی گزارش محمد البرادعی، در باره ماهيت برنامه هسته ای ايران خواهد پرداخت.


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری به توافق های جديدی دست يافتند و قرار شد تهران در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد.


XS
SM
MD
LG