لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

دادگاهی در آمریکا ایران را ۲۵ ميليون دلار جریمه کرد


دادگاه فدرال در نیویورک. عکس تزئینی است.
دادگاه فدرال در نیویورک. عکس تزئینی است.
دادگاهی در آمريکا ايران را به خاطر کشته شدن يک سرباز آمريکايی اسرائيلی توسط حماس، به پرداخت ۲۵ ميليون دلار محکوم کرده است.

اين سرباز آمريکايی اسرائيلی در سال ۱۹۹۴ ميلادی ( قريب به ۱۵ سال پيش) توسط حماس ربوده و سپس کشته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس ناخشون واکسمن شهروند ۱۹ ساله ی آمريکايی و عضو ارتش اسرائيل در سال ۱۹۹۴ ميلادی توسط نيروهای حماس ربوده شد.

بعد از چند روز وی در يک نوار ويديويی اعلام کرد که خطر کشته شدنش وجود دارد. اسحاق رابين نخست وزير وقت اسرائيل، ياسر عرفات رهبر فلسطينيان را شخصا مسئول جان اين سرباز دانست و مذاکرات آن زمان طرف های فلسطينی و اسرائيلی نيز خدشه دار شد.

آدم ربايان، خواستار آزادی رهبر حماس، شيخ احمد ياسين و ۲۰۰ زندانی حماس در زندان های اسرائيل بودند. بعد از اولتيماتومی شش روزه واکسمن توسط حماس کشته شد.

در سال ۲۰۰۶ ميلادی مادر اين سرباز آمريکايی- اسرائيلی و شش برادرش عليه ايران و وزارت اطلاعات اين کشور اقامه دعوی کردند. آنها ادعا کردند که تهران به دليل آموزش و کمک به حماس، که از سوی آمريکا، سازمانی تروريستی محسوب می شود، مسئول قتل ناخشون واکسمن است.

از آنجا که ايران به اين پرونده پاسخی نداد و از خود دفاعی نکرد، رای نهايی دادگاه ، عليه ايران و به نفع خانواده ی واکسمن صادر شد.

تهران همواره اعلام کرده که به حماس کمک نظامی نمی کند.

رای دادگاه در آمريکا می گويد که ايران بايد ۲۵ ميليون دلار به اين خانواده خسارت پرداخت کند.

از اين مبلغ پنج ميليون دلار برای مادر خانواده و دو ميليون و ۵۰۰ هزار دلار به هر برادر برای رنج احساسی ای که متحمل شده اند. ۵ ميليون باقی مانده نيز برای رنجی که خود اين سرباز در طول شش روز اسارت و همچنين ضرر و زيان از دست دادن درآمدش متحمل شد.

مايکل جيکوبسون يک مشاور پيشين خزانه داری آمريکا می گويد که مشخص نيست که آيا اين خانواده می توانند مبلغ خسارت را از ايران دريافت کنند يا خير اما وی اشاره می کند که در عين حال دادگاه می تواند اين مبلغ را از دارايی های ايران در آمريکا برداشت کند.
XS
SM
MD
LG