لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

یک ژنرال آمریکایی اسرائیل را «قدرت هسته ای» خواند


یک ژنرال آمریکایی اسرائیل را «قدرت هسته ای» خواند.
یک ژنرال آمریکایی اسرائیل را «قدرت هسته ای» خواند.
سندی که توسط ارتش آمريکا تنظيم شده برای نخستين بار می گويد که «اسرائيل قدرت هسته ای است»، و می افزايد «اسرائيل در هلالی از کشورهای خطرناک قرار دارد که ممکن است سرانجام درگير جنگی با کاربرد سلاح کشتار همگانی شوند.»

تا کنون اسرائيل توانمندی احتمالی هسته ای خود را عمدا در ابهام باقی گذاشته، و آمريکا نيز در طول دهه ها، سياست ابهام عمدی از سوی اسرائيل را رعايت کرده بود.

اين نخستين بار است که يک سند ارتش آمريکا، توانمندی هسته ای اسرائيل را به عنوان «يک واقعيت» مطرح می کند. اما اسرائيل واکنش نشان نداده است.

گفتنی است که شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل که او را «پدرکوره اتمی ديمونا»می نامند، سال اخيرگفت: «همين که فکر کنند که اسرائيل قدرت هسته ای است، به خودی خود، يک توان بازدارندگی برای اسرائيل است.»

روزنامه اسرائيلی هاآرتص يکشنبه هشتم مارس بخش هائی از سند ارتش آمريکا را منتشرکرده است.

سند را ژنرال بلندپايه آمريکائی جيمز ماتيس در سال ۲۰۰۸ با هدف بررسی خطرات در سطح جهان برای منافع آمريکا تهيه کرده است.

به نوشته هاآرتص، سند ژنرال ماتيس صريحا می گويد: « اسرائيل عضو باشگاه اختصاصی کشورهای برخوردار از سلاح هسته ای است.»

هاآرتص ياد آور می شود که رابرت گيتس، دسامبر۲۰۰۶ هنگامی که درنشست ادای شهادت در کميسيون سنا، در آستانه انتصابش به مقام وزارت دفاع بود، اسرائيل را در رديف کشورهای هسته ای پيرامون ايران توصيف کرد اما پس ازانتصاب تا کنون از تکرار اين نظر خودداری کرده و توضيح داده که در زمان بيان نخستين بار اين نظر، يک شهروند عادی بوده است.

به نوشته هاآرتص، سند ژنرال ماتيس به وخامت احتمالی درگيری های هسته ای می پردازد و می گويد هند و پاکستان دو کشوربرخوردار از بمب اتمی و تجهيزات شليک آن هستند، کره شمالی بمب هسته ای را آزمايش کرده و پلوتونيوم تجزيه شده و اورانيوم غنی شده کافی برای توليد بمب های اتمی ديگر دارد، و ايران نيز با شتاب و التهاب، طرح های اتمی خود را برای دستيابی به بمب اتمی به پيش می برد.»


سند ماتيس می گويد: «واکنش های سردرگمی که جامعه جهانی درقبال ايران بخاطر برنامه هسته ای ايران نشان می دهد، خود مشوقی برای کشورهای ديگر برای گام نهادن در همان مسير ايران است.»

آمریکا، اسرائیل و بسیاری از کشورهای دنیا ایران را متهم به ساخت بمب اتمی می کنند ولی ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای خود را برای مقاصد صلح آمیز مانند تولید برق می خواند.

ماتيس می گويد: «هلالی گسترده و روبه توسعه ازکشورهای برخوردار از توانمندی هسته ای؛ از اسرائيل در غرب آسيا گرفته تا ايران که در حال تلاش برای رسيدن به اين توانمندی است و تا به پاکستان، هند، و از آنجا به سوی چين، کره شمالی و روسيه بوجود آمده است.»

سند ماتيس ژاپن، کره شمالی و تايوان را «قدرت های درآستانه هسته ای شدن» توصيف می کند.
XS
SM
MD
LG