لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

آمريکا، روسیه و چین را مسئول شکست ماموریت کوفی عنان دانست


آمريکا، روسیه و چین را مسئول شکست مأموریت کوفی عنان، فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوريه، و استعفای وی دانسته است.

هیلاری کلینتون با انتشار بیانیه‌ای گفت متأسفانه مانع از آن شدند که شورای امنیت ابراز لازم را برای پیشبرد تلاش‌های کوفی عنان، در اختیار وی قرار دهد.

خانم کلینتون در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه دوم اوت (۱۲ مرداد) در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد به تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کوفی عنان برای پایان دادن به خونریزی در سوریه اشاره کرد و افزود «ما در کنار مردم سوریه ایستاده‌ایم.»

کاخ سفید هم تأکید کرد که استعفای عنان نشان‌دهنده شکست نظام بشار اسد در عمل به تعهدات خود و شکست روسیه و چین در تنبیه اسد از سوی شورای امنیت است.

روسیه و چین تا کنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از سوی غرب به شورای امنیت برای افزایش فشارها بر بشار اسد را وتو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «بشار اسد با وجود اعلام پایبندی خود به طرح صلح کوفی عنان، به کشتن وحشیانه مردم خود ادامه داد.»

او افزود که همچنان معتقد است اسد باید از قدرت کنار برود اما ارسال سلاح به سوریه منجر به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور نخواهد شد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز پنج‌شنبه، ضمن قدردانی از کوفی عنان، گفت که رژيم سوريه هرگز نخواسته است به طرح صلح کوفی عنان برای آتش‌بس عمل کند.

‌بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کوفی عنان، نماينده سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، تنها تا ۳۰ روز ديگر به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد و هم‌اينک سازمان ملل و اتحاديه عرب در پی تعيين جايگزينی برای آقای عنان هستند.

در همین حال به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ايران کشورهای «مداخله‌گر» را مسئول شکست مأموریت کوفی عنان دانست و گفت: «به نظر می‌رسد تلاش‌های کوفی عنان نماينده سازمان ملل برای توقف ارسال سلاح به داخل سوريه و اقدامات تروريستی مورد رضايت مداخله‌گران نبود.»

کوفی عنان چهارم اسفند گذشته به سمت نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه برگزیده شد. اما طرح صلح شش‌ ماده‌ای که به منظور پایان داده به بحران سوریه ارائه داد، زمینه‌ای برای اجرا نیافت. آتش‌بس میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان، نخستین بند از طرح صلح کوفی عنان است.

بان گی مون در بیانیه خود با ابراز «امتنان عمیق خود از شجاعت کوفی عنان» از تصمیم او برای پایان دادن به مأموریتش ابراز تاسف کرد.

او همچنین خاطرنشان کرد که مشورت‌های خود را با نبیل‌ العربی دبیرکل اتحادیه عرب برای برگزیدن جایگزینی برای عنان «که بتواند تلاش‌ها برای صلح در سوریه را ادامه دهد» آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG