لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

تصاوير ويدئويی از تيراندازی آمريکايی به غيرنظاميان در بغداد


نمیر نور-الدین عکاس رویترز که در این تیراندازی کشته شد.
نمیر نور-الدین عکاس رویترز که در این تیراندازی کشته شد.
اخيرا وب سايت « ويکی ليکس» يک ويدئو را منتشر کرده که نشان می دهد سه سال پیش خدمه نيروی هوايی آمريکا در شهر بغداد به سوی چند غيرنظامی عراقی شلیک کرده و دو تن از کارکنان خبرگزاری رويترز را کشتند. آنها سپس به دروغ مدعی می شوند که برای دفاع از خود تيراندازی را آغاز کرده و سپس کشته شدگان اين حمله را مسخره می کنند.

به گزارش روزنامه گاردين اين ويدئو مربوط به يکی از حملات نيروهای آمريکايی در ماه ژوئيه ۲۰۰۷ است. انتشار اين تصاوير موجب خشم بيشتر پنتاگون خواهد شد که در گزارش اخير وب سايت «ويکی ليکس» را تهديدی برای امنيت ملی آمريکا معرفی کرده است. ماه گذشته انتشار اين تصاوير محرمانه به همراه مجموعه ای از اسناد و گزارش های نظامی ديگر در وب سايت « ويکی ليکس» موجب شرمساری وزارت دفاع آمريکا شد.

انتشار ويدئوی محرمانه اين حمله در شهر بغداد چند روز پس از آن صورت می گيرد که ارتش آمريکا اعتراف کرد که سربازان نيروی ویژه آمريکا برای سرپوش گذاشتن بر کشته شدن سه زن افغان توسط ارتش آمريکا گلوله ها را از بدن اين افراد بيرون کشيده اند.

روزنامه گاردين می نويسد تصاويری که اخيرا منتشر شده توسط يکی از دو هلی کوپتر آپاچی که در حمله روز ۱۲ ژوئيه سال ۲۰۰۷ شرکت داشتند ضبط شده است. دو تن از قربانيان اين حمله عکاس خبرگزاری رويترز به نام نمير نور-الدين و راننده او بودند.

پنتاگون مانع تلاش های خبرگزاری رويترز برای دستيابی به اين تصاوير شد. جوليان آسانگه مدير مسئول وب سايت « ويکی ليکس » ناگزير شده است برای دستيابی به اين ويدئو مقررات نظامی را زير پا بگذارد.

در اين ويدئو می توان مکالمه خدمه هلی کوپتر را شنيد که صحنه و اتفاقات در خيابان های بغداد را که زير نظر دارند تشريح می کنند.

يکی از سربازان آمريکايی مدعی می شود که ۶ نفر مسلح به کلاشينکوف و يک نفر مسلح به موشک انداز آر پی جی را ديده است. دراين تصاوير کسی را با اسلحه نمی توان ديد ولی تصوير نمير نورالدين خبرنگار رويترز با دوريين خود و راننده وی که مشغول مکالمه با تلفن موبايل است به وضوح ديده می شود.

روزنامه گاردين می افزايد که در ادامه اين ويدئو يکی از خدمه های هلی کوپتر می گويد که يک عده دارند تيراندازی می کنند. اما از روی تصاوير به خوبی می توان ديد که هيچ تيراندازی صورت نمی گيرد و افرادی که در خيابان هستند به شکل خيلی عادی در گوشه ای ايستاده اند و يا صحبت می کنند.

در اين لحظات هلی کوپتر مقدم که با اسم رمز « اسب ديوانه» معرفی می شود شليک را آغاز می کند. به دنبال آن يکی از نظاميان آمريکايی فرياد می زند:« ها ها ها ، من زدمشون». يک نظامی ديگر پس از چند لحظه در پاسخ می گويد:« آره ، اون مرده ها (جنازه های ) حرامزاده را نگاه کن.»

گاردين در ادامه تشريح اين ويدئو می نويسد که روی زمين يکی از اين مردها که حدس زده می شود چماغ باشد زخمی شده و سعی می کند خود را به نقطه امنی بکشاند.

در اين لحظات يکی از سربازان آمريکايی آرزو می کند که يکی از عراقی ها دست به اسلحه ببرد تا بهانه لازم را برای تيراندازی بيشتر داشته باشد. اما در تصوير می توان ديد که هيچکس در خيابان مسلح نيست.

چند لحظه بعد يک وانت به محل می رسد و چند مرد عراقی که هيچيک مسلح نيستند سعی می کنند که فرد زخمی را به اين اتومبيل منتقل کنند. در همين لحظات يکی از هلی کوپترها با گلوله های ضد زره ( زره شکن) شروع به تيراندازی می کند. يک نفر از خدمه هلی کوپتر می گويد:« نگاه کنيد درست زدم به شيشه اش» و خدمه ديگر شروع می کنند به خنديدن.

کسانی که در صندلی جلو اين اتومبيل و پشت شيشه جلو نشسته بودن دو کودک بودند که هر دو آنها بر اثر تيراندازی زخمی شدند. پس از آنکه واحدهای نيروی زمينی به صحنه تيراندازی می رسند و کودکان زخمی را می بينند خدمه هلی کوپترهای آمريکايی عراقی ها را در اين حادثه مقصر معرفی می کنند. يکی از آنها می گويد:« تقصير خود عراقی هاست که بچه ها را می آورند به صحنه جنگ» و يک خدمه ديگر هلی کوپتر حرف همقطار خود را تاييد می کند.

روزنامه گاردين می افزايد که در آغاز ارتش آمريکا اعلام کرد که تمام کشته شدگان در اين حمله شورشيان مسلح بوده اند پس از آن ارتش آمريکا مدعی شد که هلی کوپترها وارد يک منطقه درگيری شده اند. اما جوليان آسانگه مدير مسئول وب سايت « ويکی ليکس » می گويد هيچکدام از اين ادعاهای ارتش آمريکا صحت نداشت.

او می افزايد:« اگر واقعا اين عراقی ها اسلحه و آرپی چی داشتند خدمه دو هلی کوپتر آپاچی اينقدر خيالشان راحت نبود. رفتار خلبانان هلی کوپترها درست مثل يک بازی کامپيوتری است. زمانی که يکی از اين افراد مجروح شده و خود را روی زمين می کشاند خدمه هلی کوپترها طوری رفتار می کنند که گويا آرزويشان اين است که او دست به اسلحه ببرد تا بتوانند دوباره به سمت او شليک کنند. به نظر می رسد که نظاميان آمريکايی می خواهند با کشتن تعداد بيشتری امتياز بالاتری در اين بازی بدست آورند.»

به گزارش روزنامه گاردين وب سايت ويکی ليکس اعلام کرده که در آينده نزديک ويدئوی مرگ چند غيرنظامی افغان در جريان حمله ارتش آمريکا را منتشر خواهد کرد. وزارت دفاع آمريکا به روش های مختلف سعی کرده است از انتشار مطالب و تصاوير محرمانه روی اين وب سايت جلوگيری کند.

در گزارش اخير وزارت دفاع آمريکا که انعکاسی است از اوج هراس و احساس توطئه از نحوه دستيابی ويکی ليکس به اين مطالب پنتاگون مدعی مشود که شايد سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا – سی آی ای – مسئول برملا کردن اين اطلاعات است. اما خجالت آورترين مورد از افشای اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمريکا انتشار گزارش سال ۲۰۰۸ پنتاگون در ماه گذشته روی وب سايت ويکی ليکس بود.
XS
SM
MD
LG