لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

گفت‌وگوی مقام ارشد نظامی آمریکا با اسرائیل در مورد ایران


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، به ژنرال مارتين دمپسی ،رييس ستاد نيروهای مسلح آمريکا، گفته است هرچند «در حال حاضر تهديدهای زيادی خاورميانه را در برگرفته اما اگر ايران به سلاح اتمی دسترسی يابد، همه خطرهای ديگر در قياس با خطر ناشی از ايران، هيچ است».

نتانياهو اين سخنان را در ديداری که سه شنبه شب، بيست و دوم مرداد، با ژنرال دمپسی در بيت المقدس داشت، بيان کرد.

به گزارش وبسايت روزنامه معاريو، نتانياهو افزود «ما با يکديگر همکاری می کنيم تا مطمئن شويم که هدفِ ايران، حاصل نمی شود».

به گزارش رسانه های اسرائيل، نتانياهو و ساير مقامات اسرائيلی در ديدارهای اين هفته خود با ژنرال دمپسی تکرار کرده و گفتند نبايد حسن روحانی رييس جمهوری جديد ايران را «ميانه رو» تلقی کرد و نبايد گذاشت که موضع واحد جهانی عليه برنامه هسته ای ايران سست شود.

نتانياهو در روزهای گذشته نيز گفت، با روی کار آمدن روحانی «نيات و اهداف ايران تغيير نمی کند» و مدعی شد که «نيت اصلی ايران، دستيابی به بمب اتمی و نابود کردن اسرائيل است».

نتانياهو ماه گذشته در يک برنامه تلويزيونی آمريکايی از دولت آن کشور خواست «گزينه نظامی معتبرتری» عليه ايران مطرح کند.

رييس نيروهای مسلح آمريکا در ديدار سه شنبه به نتانياهو گفت «روز کاری پرثمری را با ژنرال بنی گانتس رييس ستاد مشترک ارتش اسرائيل داشته و بر تعهد به همکاری های موفقيت آميز تاکيد شده است».

به گزارش رسانه های اسرائيلی، ژنرال دمپسی چهارشنبه بيست و سو مرداد نيز با ژنرال موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل در تل آويو ديدار کرد.

برنامه هسته ای ايران، ادامه جنگ داخلی سوريه و نيز بی ثباتی گسترده در مصر و اثرات بحران های سوريه و مصر بر امنيت اسرائيل، سه محور اصلی در مذاکرات ژنرال دمپسی با موشه يعلون بود.

به گزارش وبسايت روزنامه معاريو، يعلون به دمپسی گفت «مقصر همه بی ثباتی های خاورميانه، ايران است» و افزود «بايد برای درگيری و بی ثباتی طويل المدت در سوريه آماده بود و نگذاشت که محور تهران- دمشق – بيروت، پيروز اين بحران ها باشد».

اشاره يعلون به همپيمانی ايران با سوريه و حزب الله لبنان بود.

در همين حال، به گزارش رسانه های اسرائيل، ژنرال دمپسی در ديدار با مقامات اسرائيل می خواست اطمينان يابد که اسرائيل در آينده ی نزديک به پايگاههای هسته ای ايران حمله نمی کند تا فرصت ديگری برای ادامه مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ايران و حل ديپلماتيک اين معضل، فراهم باشد.

ژنرال دمپسی تابستان سال گذشته گفت اگر اسرائيل گزينه نظامی عليه ايران را انتخاب کند، او نمی خواهد پای خود و کشورش را در آن درگير کند؛ وی گفت: «من يکی همدست شما نمی شوم»، و بخاطر اين لحن، مقامات اسرائيل را شوکه کرد.

ژنرال دمپسی اين بار چند روز پس از سفر يک هفته ای فرمانده نيروی هوايی ارتش آمريکا به اسرائيل، وارد منطقه شد. اردن نيز مقصد بعدی سفر او پس از اسرائيل بود.
XS
SM
MD
LG