لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

رزمايش مين روبی آمريکا و همپيمانانش در خليج فارس


حسین ارین، کارشناس نظامی
حسین ارین، کارشناس نظامی
اوج گيری مجدد تنش ميان جمهوری اسلامی و آمريکا در ماههای آينده دور از انتظار نيست. گفتگو های هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای گروه ۱+۵ به دور باطل افتاده است و دورتازه سخنان تحريک آميز دو طرف آغاز شده است.
چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا، گفته است که با توجه به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران وتاثيرآن بر مسئله هسته ای، واشنگتن گزينه نظامی اش را بار ديگر ارزيابی خواهد کرد.

فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران ، هم بطورضمنی درباره غنی سازی بالای ۲۰ در صد درصورت نياز به سوخت زيردريائی سخن به زبان آورده است. در اين ميانه، آمريکا که تلاش دارد راه را بر جاه طلبی های هسته ای جمهوری مسدود کند، بار ديگر توانائی نظامی خود را در خليج فارس و دريای عمان به نمايش گذاشته و در همين راستا رزمايش ديگری را در اين آبها برگزار کرده است.
دومين رزمايش بين المللی
اين رزمايش که دومين رزمايش بين المللی مقابله با مين است به مدت سه هفته از ۱۶ ارديبهشت تا ۹ خرداد اجرا ميشود و ۴۱ کشور منطقه ای و فرامنطقه ای در آن شرکت کرده اند.

در جريان اين رزمايش علاوه بر روبيدن و شکار مين، تمرينهای ديگری در زمينه حفاظت از کشتی های تجاری، باز نگهداشتن خطوط مواصلات دريائی و تامين امنيت آنها، و حفاظت از زير بنا های دريائی مانند سکو های نفتی و بنادر صورت خواهد گرفت. در رزمايش ياد شده ۳۰ ناو، ۱۸ شناور زيرسطحی بدون سرنشين و ۱۰۰ غواص ويژه خنثی سازی مواد منفجره شرکت دارند. فرماندهی اين رزمايش با دريابان جان ميلر از نيروی دريائی آمريکا است.
تهديد به بستن تنگه هرمز که مقامهای سياسی و نظامی جمهوری اسلامی آن را بارها به زبان آورده اند يکی از دلمشغولی های کشورهای غربی و منطقه ای است.

بيش از ۴۰ در صد نفت و ۲۰ در صد گاز مايع دنيا از تنگه هرمز عبورميکند و توانائی جمهوری اسلامی برای ايجاد اختلال در تردد کشتی ها دراين تنگه حتی برای مدتی کوتاه، بازار جهانی نفت را بشدت تکان خواهد داد.

تهديد ايران وپی آمد های احتمالی آن يکی از عواملی است که آمريکا و ديگر کشور های غربی را به خويشتن داری واداشته است تا برای حل مسئله هسته ای ايران به راههای سياسی و اقتصادی روی آورند گو اينکه به موازات اين ، آمريکا تلاش دارد با ارتقا توان نظامی خود و هم پيمانانش به ايران نشان دهد که گزينه نظامی کماکان مطرح است و توان و اراده دستجمعی برای اجرای آن وجود دارد.
ارتقا توان مين روبی
در اين راستا آمريکا در چند سال گذشته چند رزمايش با کشورهای جنوب خليج فارس و هم پيمانان غربی اش برگزار کرد. همين کشور شمار ناوهای مين روب خود را در خليج فارس به هشت فروند افزايش داد و بر تعداد هلی کوپتر های مين روب خود افزود. همزمان نيروی دريائی آمريکا ناو" پونس" را که در واقع يک پايگاه دريائی شناور است به ناوگان پنجم گسيل داشت وماه سپتامبر سال گذشته اولين رزمايش بين المللی مبارزه با مين را در خليج فارس و آبهای اطراف آن اجرا کرد.
اين مانور که با همگامی ۳۳ کشور و شرکت ۳۰۰۰ پرسنل صورت گرفت هم بزرگترين رزمايش در نوع خود در منطقه بود و هم نشاندهنده اراده سياسی کشور های شرکت کننده برای مقابله با تهديد های ايران گرچه از ديدگاه نظامی، نتايج بدست امده از رزمايش آنگونه که انتظار ميرفت موفقيت آميز نبود.
کمبود ها
در اين رزمايش نا وها و ديگر يکانهای شرکت کننده موفق شدند کمتر از نصف ۲۹ مين های مشقی کار گذاشته شده را بروبند و بر پايه اين نتيجه نوميدانه است که سرلشگر صالحی ، فرمانده ارتش ايران، در رابطه با رزمايش سال گذشته و جاری گفت: آمريکائيها با تمام تجهيزات خود به همراه ۳۰ کشور ديگر رزمايش [سال گذشته] را برگزار کردند، اما آنگونه که ما تحرکات آنها را رصد کرديم اين رزمايش موفق نبود ... لذا آنها به دنبال تکرار اين رزمايش هستند.
به نظر ميرسد که با توجه به نتايج نوميدانه سال پيش، آمريکا در فاصله ای کمتر از هشت ماه دست به برگزاری رزمايش گسترده ديگری زده است.

به باور بسياری از کارشناسان در صورت درگيری بين ايران و آمريکا در خليج فارس و مين گذاری ايران که يکی از عمده ترين و کار ساز ترين حربه های آن در چهار چوب جنگهای نا متقارن خواهد بود، مين روبی آمريکا در تنگه هرمز و در عين حال روياروئی با تهديد های ناشی از موشک های ساحل به دريا ايران و زير دريائيهای کوچک و قايقهای پر شمار سپاه و حملات زنبوری آنها، کاربسيار دشوار و پيچيده ای خواهد بود.

اضافه بر اين، ايجاد هماهنگی بين يکانهای شرکت کننده از کشورهای مختلف درعمليات مين روبی بر پيچيدگی کار خواهد افزود.
به گزارش موسسه برآوردهای استراتژيک موسوم به "استراتفور" جدا از مشکلات هماهنگی، مسئله ديگری که آمريکا با آن روبروست، شمارمحدود ناو های مين روب و کهنگی آنها است .آمريکا ۱۴ فروند مين روب دارد که هشت فروند آنها در خليج فارس و چهار فروند در ژاپن مستقر است و دو فروند ديگر در آمريکا برای آموزش بکار ميرود.

نيروی دريائی آمريکا پس از پايان جنگ سرد به ساختن يکانهای مين روب توجه چندانی نشان نداد و اکنون بفکر افتاده است که با تغيير شماری از يکانهای رزمی ساحلی به مين روب اين کمبود را جبران کند ولی انجام اين کار و عملياتی کردن اين يکانها به چند سال وقت نياز دارد.
دراين بين، نيروی دريائی آمريکا اقدام به تهيه تجهيزاتی مانند "سی فاکس" ، روباه دريا، کرده است که دررزمايش سال پيش از آن استفاده شد و امسال نيز نيروی های دريائی بريتانيا و آمريکا از اين وسيله استفاده خواهند کرد.

سی فاکس يک وسيله نقليه زير سطحی است که توسط ناو مين شکار با استفاده از کابل فايبر آپتيک به محل دقيق مين کار گذاشته شده هدايت ميشود تا آن را منفجر کند. بهر صورت استفاده از سی فاکس يا ابزار های مشابه و ادغام آنها در سيستم کلی عمليات و آموزش پرسنل برای بهره گيری موثر از آنها، نيازمند زمان است.
واکنش ايران
همزمان با اين رزمايش، نيروی دريائی ارتش جمهوری اسلامی با اعلام عملياتی شدن يک سامانه مين شکار رزمايش ويژه ای را در محدوده آبهای جاسک (منطقه دوم دريائی ولايت) در شرق تنگه هرمز برگزار کرد.
در اين رابطه، حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريائی ارتش، گفت: با سامانه مين شکار مذکوراين نيرو ميتواند با بکار گيری هليکوپترهای ويژه مين های کار گذاشته شده را خنثی و يا شکار کند.
وی درحاشيه برگزاری اين رزمايش در گفتگوئی با خبرگزاری فارس خاطر نشان کرد: رزمايش مين روبی آمريکا و همپيمانانش در جهت ايران هراسی است و جمهوری اسلامی نشا ن داده است که کشور های منطقه ميتوانند خود امنيت منطقه را برقرار کنند و احتياجی به حضور کشور های فرا منطقه ای نيست.
XS
SM
MD
LG