لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به زلزله زدگان ایران


دولت آمريکا روز يکشنبه با انتشار بيانيه ای آمادگی خود را برای کمک رسانی به زلزله زدگان ايران اعلام کرد.

در اين بيانيه آمده است «مردم ایالات متحده عمیق ترین تسلیت های خود را به مردم ایران به خاطر تلفات به بار آمده از زلزلۀ فاجعه بار در شمال غربی ایران ابراز می دارند.» در اين بيانيه اشاره ای به دولت ايران نشده است.

در این بیانیه همچنین آماده است «افکار ما با خانواده های کسانی که جان خود را از دست داده اند همراه است و ما برای آنها التیام سریع از این ضایعه را آرزو می کنیم.»

در دو زمين لرزه ای که بفاصله يازده دقيقه در شمال شرق ايران اتفاق افتاد، بيش از ٣٠٠ نفر کشته و حدود سه هزار نفر زخمی شده اند.

بر اساس آخرين گزارش های رسمی، ميزان کشته شدگان در اين زلزله به ۳۰۶ نفر رسيده است که ۲۰۹ نفر آنها زن و کودک بوده اند. بيش از چهار هزار نفر نيز در اين زمين لرزه ها مصدوم شده اند.

در همين حال، رييس مديريت بحران کشور گفته است که «گسل اهر زلزله خيز نبود» و افزوده است: «از حدود ۵۰ سال پيش تنها سه زلزله بالای سه ريشتر در اهر به وقوع پيوسته بود و گسل اهر، از لحاظ دسته بندی ‌ها در گروه گسل‌های خطرناک و حتی نيمه خطرناک قرار نداشت.»

حسين قدمی روز دوشنبه در پايان جلسه مجلس برای بررسی اين موضوع اظهار داشت: «اگر ضوابط فنی و مهندسی ساده ساختمان سازی در ساختمان‌های زلزله زدگان رعايت می ‌شد، قطعا ميزان خسارات و تلفات کاهش چشمگيری می ‌يافت.»

از سوی ديگر، انتقادها از راديو و تلويزيون دولتی ايران همچنان ادامه دارد. در روزهای اخير رسانه ها و نمايندگان مجلس شورای اسلامی به سکوت اين رسانه دولتی و نحوه پوشش اخبار مناطق زلزله زده اعتراض کردند.
XS
SM
MD
LG