لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

بررسی «نوع و شکل فشار» بر ایران در سفر کلینتون به مسکو


هیلاری کلینتون (چپ) و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
هیلاری کلینتون (چپ) و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که هیلاری کلینتون قرار است با رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه درباره «نوع و شکل فشاری» که روسیه حاضر است به همراه آمریکا و متحدانش بر ایران وارد بیاورد، از جمله تحریم بیشتر، گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت که تحریم بیشتر ایران نیز جزء «انواع مشخص فشار» خواهد بود که خانم کلینتون در سفر روسیه با سران روسيه درباره آنها مذاکره خواهد کرد.

خانم کلينتون روز سه‌شنبه وارد روسیه شد و قرار است با سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسیه، و دميتری مدوديف، رئيس جمهور این کشور، ديدار کند.

وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر گفته بود جامعه جهانی نمی‌تواند تا ابد در انتظار دریافت شواهدی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا روز یک‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای بریتانیایی خود در لندن با اشاره به تلاش‌ها برای حل مساله هسته‌ای ایران اظهار داشت: «جامعه جهانی قصد ندارد تا ابد در انتظار شواهدی باشد که نشان ‌دهد ایران آماده عمل به تعهدات بین‌المللی خود است.»

از سوی دیگر به گفته این مقام آمریکایی هیلاری کلینتون همچنین قصد دارد درباره ارسال اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران به روسیه و ادامه غنی‌سازی آن در روسیه با مقامات روسی گفت‌وگو و مذاکره کند.

خبرگزاری‌ها دو هفته پیش از موافقت اصولی ایران با ارسال اورانیوم خود به روسیه و غنی‌سازی آن در آن کشور برای استفاده در رآکتور اتمی تهران به منظور مصارف پزشکی خبر داده بودند.

در همین حال دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، نیز در جمع کارشناسان روسی گفته است که تنها غرب نيست كه از برنامه اتمى ايران نگرانى دارد.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفته بود حال که جامعه بین‌الملل قرار است درباره اعمال تحريم‌ها عليه تهران بحث كند بايد در اين زمينه به صورت دقيق گام بردارد.

اختلاف بر سر فعاليت‌های هسته‌ای کره شمالی، نحوه کاهش زرادخانه‌های اتمی آمريکا و روسيه، و نيز همکاری‌های واشينگتن و مسکو در زمينه دفاع موشکی از ديگر موضوعات مورد بحث هيات آمريکا و روسيه در سفر جاری خانم کلینتون عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG