لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

یک مقام آمریکایی: تنش در تنگه هرمز، سابقه داشته است


در پی تنش تازه ایران و آمریکا بر سر نزدیک شدن قایق های ایرانی به رزمناوهای آمریکایی، يکی از سخنگويان نيروی دريايی آمريکا، روز جمعه، ۱۱ ژانويه، اعلام کرد که در دسامبر گذشته نیز دو بار، کشتی های آمريکايی به قايق های ايرانی در تنگه هرمز هشدار داده اند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از مقامات نيروی دريايی آمريکا که نخواست هويتش فاش شود، گفت در ۱۹ دسامبر، کشتی «يو اس اس ويدبی آيلند»، زمانی که یک قايق کوچک ايرانی، به طرفش می آمده، با تیراندازی هشداردهنده از نزدیک شدن قایق جلوگیری کرده است.


به گفته وی در ۲۲ دسامبر نيز، کشتی «يو اس اس کار»، در مقابل سه قايق کوچک که به سوی آن می آمده، سوت هشداردهنده خود را به صدا در آورده است. در هر دو واقعه قايق های ايرانی مسير خود را تغيير داده و برگشته اند.


روزنامه آمريکايی «يو اس ای تو دی»، روز جمعه نوشت که برخی از ملوانان کشتی آمريکايی گفته اند که اين پيام امکان دارد کار يک «مزه پران» باشد تا سپاه پاسداران.

مقامات آمريکايی می گويند که واقعه شنبه ششم ژانويه، که طی آن پنج قايق تندرو متعلق به سپاه پاسداران و سه کشتی آمريکايی، در دهانه تنگه هرمز تا آستانه درگيری پيش رفتند، از همه جدی تر و خطرناکتر بوده است.


وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، نوار ويديويی نزديک شدن قايق های تندروی نظامی ايرانی به يک ناو آمريکايی در خليج فارس را منتشر کرد.


در اين نوار ويديويی، پيام هايی که گفته می شود ميان ناو آمريکايی و قايق ايرانی رد و بدل شده است، شنيده می شود. در اين پيام ، يک صدای ناشناس، ناو آمريکايی را تهديد می کند که پس از چند دقيقه منفجر خواهد شد.


ايران اين نوار را جعلی دانسته و مقامات ايرانی اين واقعه را عادی خواندند.


روزنامه آمريکايی «يو اس ای تو دی»، روز جمعه نوشت که برخی از ملوانان کشتی آمريکايی گفته اند که اين پيام امکان دارد کار يک «مزه پران» باشد تا سپاه پاسداران.


درياسالار مايک مولن، فرمانده ستاد مشترک نيروهای آمريکا، روز جمعه در مورد اين واقعه گفت: «من شکی ندارم که اگر وضعيت ايجاب می کرد کشتی آمریکایی باید شليک می کرد.»


وی افزود :«ما از خود و کشتی هايمان دفاع می کنيم و اگر لازم باشد اين کار را با نيروی مرگ آور انجام می دهيم.»


درياسالار مولن گفت: «من ترجيح می دهم از آغاز يک جنگ جلوگيری کنم تا در آن جنگ شرکت کنم. ما همه ترجيح می دهيم ايران نقش مثبت تر و سازنده تری در منطقه ايفا کند.»


XS
SM
MD
LG