لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

آمریکا خواستار آزادی کروبی، موسوی و رهنورد شد


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار آزادی فوری افرادی در ایران شده است که به دلیل عقاید سیاسی و یا مذهبی در زندان‌ها به سر می‌برند.
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار آزادی فوری افرادی در ایران شده است که به دلیل عقاید سیاسی و یا مذهبی در زندان‌ها به سر می‌برند.
در بیانیه ای که روز پنجشنبه به مناسبت فرا رسیدن سالروز بازداشت خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، آمده است که بازداشت این افراد در حالی ادامه می‌یابد که آن‌ها رسما به ارتکاب هیچ جرمی متهم نشده‌اند.

در این بیانیه آمریکا در همراهی با جامعه بین‌المللی ادامه بازداشت این افراد و اذیت و آزار اعضای خانواده‌شان را محکوم کرده و خواستار آزادی هر چه سریعتر این سه تن شده است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه گفته است که این کشور نگران محدودیت‌های اعمال شده بر برخی گروه‌ها و زندانی کردن رهبران سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

قرار بر این است که یازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار شود.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در این بیانیه مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرده است که با بازداشت روزنامه‌نگاران، درپی محدود کردن بحث آزاد سیاسی هستند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار آزادی فوری افرادی در ایران شده است که به دلیل عقاید سیاسی و یا مذهبی در زندان‌ها به سر می‌برند.

پیشتر، اتحادیه اروپا و کشورهایی چون فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه‌هایی خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده بودند.

شیرین عبادی و شش سازمان حقوق بشری نیز با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های ایران خواسته‌اند تا به حصر خانگی «خودسرانه» مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد فورا پایان داده و آزار و اذیت و بازداشت فرزندان این افراد را متوقف کنند.

در روزهای اخیر فرزندان موسوی و کروبی مورد بازجویی قرار گرفته و برای ساعاتی بازداشت شدند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای سال‌ها سمت‌های نخست وزیر و رئیس مجلس ایران را بر عهده داشتند. این دو از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ بودند، اما نتیجه این انتخابات را که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید، نپذیرفتند و او را به «تقلب و مهندسی آرا» متهم کردند.

پس از فراخوان مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای برگزار تظاهرات در حمایت از «بهار عربی»، مأموران امنیتی و اطلاعاتی ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ این دو نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری را به همراه همسران‌شان در حصر خانگی قرار دادند. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی شهریورماه سال ۱۳۹۰ به حصر فاطمه کروبی پایان دادند.
XS
SM
MD
LG