لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

بن بست قدیمی؛ گزارشی از منافع مشترک ایران و آمریکا


هانتر: این دو کشور منافع مشترک زیادی دارند از جمله ایجاد ثبات در عراق، مقابله با بن لادن و امنیت در خلیج فارس و افغانستان.
هانتر: این دو کشور منافع مشترک زیادی دارند از جمله ایجاد ثبات در عراق، مقابله با بن لادن و امنیت در خلیج فارس و افغانستان.

اخیرا بسیاری از رسانه های جهان درباره احتمال حمله آمریکا به ایران و نقشه های موجود برای حمله هوایی به این کشور گزارش هایی منتشر کرده اند، اما همزمان، بسیاری از تحلیلگران می گویند که ایران و آمریکا، هنوز «منافع مشترکی» دارند که به رغم کینه توزی درازمدت دو طرف، رابطه این دو کشور را پیچیده می کند.


«رابرت هانتر» که در زمان ریاست جمهوری «بیل کلینتون» سفیر آمریکا در ناتو بوده، یکی از تحلیلگرانی است که بر وجود این منافع مشترک پای می فشارد.


وی با این حال در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: نظامیان آمریکایی مانند بسیاری از نظامیان دیگر دنیا طرح های نظامی دارند که آنها را برای مقابله کردن با اتفاقات احتمالی آماده می کند. وی می افزاید کسی نمی داند رییس جمهوری آمریکا چه تصمیمی در این شرایط می گیرد.


به گفته دکتر «هانتر» در جامعه آمریکا بین مردم ، نظامی ها و سیاستمداران نظر غالب آن است که حمله به ایران اگر چه باعث تخریب کامل این کشور می شود، ولی به منافع آمریکا نیز آسیب جدی می زند.


وی می افزاید این به نفع دو کشور است که راهی برای گفت و گو، دور از هر گونه جنگی با یکدیگر، پیدا کنند.


به گفته دکتر «هانتر» در جامعه آمریکا بین مردم ، نظامی ها و سیاستمداران نظر غالب آن است که حمله به ایران اگر چه باعث تخریب کامل این کشور می شود ولی به منافع آمریکا نیز آسیب جدی می زند.

وی می گوید این دو کشورمنافع مشترک زیادی دارند؛ از جمله ایجاد ثبات در عراق، مقابله با بن لادن و امنیت در خلیج فارس و افغانستان. آقای هانتر می افزاید که اگر رهبران این دو کشور هوشیار باشند با یکدیگر همکاری می کنند.


«جیمز فیلیپز» از مرکز تحقیقاتی «هریتیج» نیز به رادیو فردا می گوید آمریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک است و استفاده از زور آخرین راه حل خواهد بود.


به گفته این پژوهشگر خاورمیانه ، اگر ایران در عراق دست به عملیات تحریک کننده بزند و یا در آستانه دستیابی به بمب هسته ای باشد، آمریکا به ایران حمله خواهد کرد.


به گفته «جیمز فیلیپز» دعوت از ایران به کنفرانس امنیتی عراق نشانه این است که دولت آمریکا راه دیپلماتیک را در پیش گرفته است. وی نیز مانند دکتر «هانتر» معتقد است که ایران و آمریکا منافع مشترکی در منطقه دارند.


جیمز فیلیپز در مورد مذاکرات با ایران می گوید: ولی با رئیس جمهور بودن محمود احمدی نژاد من فکر نمی کنم مذاکرات با ایران به جایی برسد.

وی می افزاید: «اگر چه وزارت امور خارجه آمریکا می خواهد این دعوت را کم اهمیت جلوه دهد، ولی به نظر من این چرخشی به سمت راه حل پیشنهادی بیکر-همیلتون است که از آمریکا خواسته بود تا با ایران و سوریه مذاکره کند. البته این مذاکرات برای قانع کردن کنگره آمریکا نیز هست.»


در مورد نتیجه این مذاکرات، کارشناس موسسه «هریتیج» می گوید: «ولی با رییس جمهوری محمود احمدی نژاد من فکر نمی کنم مذاکرات با ایران به جایی برسد. سیاست انقلابی ایران مساله ساز است.»


«رابرت هانتر» نیز دعوت ایران به کنفرانس امنیتی عراق را گامی در جهت توصیه های گزارش بیکر-همیلتون می داند و می گوید این امر که وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در بغداد یا در جای دیگر دور یک میز بنشینند، می تواند راه را برای مذاکرات آینده بین دو کشور بگشاید.


وی می افزاید: «البته اگر رهبران این دو کشور به اندازه کافی عاقل باشند، می توانند در راه تامین منافع ملی دو کشور و حتی دنیا عمل کنند.»


وی می گوید البته رهبران این دو کشور می توانند دو جامعه ایران و آمریکا را نیز در «تله جنگ» بیاندازند.


XS
SM
MD
LG