لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

«پروژه مُلا» و واعظان اهل وياگرا


یکی از جنگجویان طالبان، عکس تزئینی است
یکی از جنگجویان طالبان، عکس تزئینی است
سايت «ديلی بيست» در گزارشی توجه به عمليات گروهی از نيروهای اعزامی بريتانيا در افغانستان پرداخته که تحت برنامه ای موسوم به «پروژه مُلا» تلاش کردند حمايت وُعاظ و امامان مساجد را جلب کنند.

گروه بريتانيايی که در اين گزارش با عنوان «تيم بازسازی ولايتی وابسته به ارتش بريتانيا» معرفی شده با هدف کسب حمايت در ميان روستاييان افغان در ولايت هلمند، حدود ۵۷۰ مُلا و واعظ مساجد اين ولايت را زير نظر گرفته و تلاش کردند با روشی بديع به آنها نزديک شوند، روشی که به ظاهر از اهدای لباس و غذا شروع شد و به مسافرت خارج از کشور و مهيا کردن قرص های وياگرا انجاميد.

خلاصه ای از گزارش سايت «ديلی بيست» را در ادامه خواهيد خواند‪.‬

حدود سه سال پيش، هجوم نيروهای ايالات متحده به مناطق پرجمعيت افغانستان موجب به عقب راندن طالبان از اين نواحی شد. در همين اِثنا يک تيم بازسازی از ارتش بريتانيا در ولايت هلمند پروژه جديدی را برای جلب همراهی و حمايت مردم محلی کليد زد.

در فاز اول اين پروژه، بريتانيايی ها با بررسی مساجد منطقه تعداد حدود ۱۰۰۰۰ نفر مُلا و واعظ شاغل در اين مراکز را شناسايی کردند. يک مشاور بريتانيايی که در اين عمليات شرکت داشته به شرط ناشناس ماندن، در اين باره به «ديلی بيست» گفته است: «می دانستيم که مُلاها در جامعه افغان - و حتی در ميان طالبان - از احترام بالايی برخوردارند، برای همين تصميم گرفتيم که تا جايی که ممکن بود حمايت اين قشر از جامعه را جلب کنيم.»

برای رسيدن به اين هدف، تيم ياد شده ۵۷۰ امام مسجد متنفذ را در مراکز نزديک به نواحی تحت کنترل طالبان دستچين کرد و تلاش برای ايجاد رابطه با آنها را آغاز کرد.

مشاور گروه می گويد اعضا با انتخاب نام «پروژه مُلا» عمليات فوق را شروع کردند: «در ابتدای کار نگران بوديم که مبادا امامان مساجد از همکاری با ما خودداری کنند، اما اين طور نبود.» وی می افزايد که تيم عمليات با اهدای خوراک، پوشاک و کفش به اين افراد موفق شد به آنها نزديک شود و بعد از مدتی کوتاه کار به جايی رسيد که جيره غذايی و لباس امامان و خانواده های آنها در مناظق تحت کنترل طالبان توسط ما تأمين می شد، و اين افراد خواسته های بيشتری پيدا کردند و دارو و اقلامی مانند صابون و محصولات خانگی سفارش می دادند.

مدتی که گذشت روحانيان افغان آنقدر به اعضای تيم اعتماد کردند که مسائل و مشکلات شخصيشان را نيز با آنها در ميان می گذاشتند، که البته مسایل جنسی را نيز شامل می شد. دوای درد اين جماعت هم در يک کلمه خلاصه می شد: «وياگرا؛» - داروی معروف و پُرطرفدار اختلال های جنسی مردان.

مشاور بريتانيايی توضيح می دهد که اول کار «با بی ميلی قُرص های وياگرا را در اختيار چند تن از امامان جماعت قرار داديم.» اما آنطور که او می گويد «چيزی نگذشت که همه آنها اين دارو را می خواستند، بنابراين ما مقادير زيادی از اين قرص را سفارش داديم و آن را [بين مُلاها] پخش کرديم.»

اما پخش قرص های وياگرا چندان هم مورد موافقت فرماندهان بريتانيايی قرار نگرفت. آنها بر اين عقيده بودند که فرقی ندارد پخش وياگرا بين امامان مساجد چقدر به پيشرفت «پروژه مُلا» و جلب حمايت برای نيروهای خارجی کمک کرده، چنين سياستی در نهايت «فقط به توليد اعضای بيشتری برای طالبان می انجامد، يعنی بچه هايی بيشتری به دنيا خواهند آمد که در آينده به طالبان خواهند پيوست.» با اين همه و به رغم مخالفت ها، سياست وياگرا ادامه يافت و به قول يکی ديگر از اعضای گروه - که نام او نيز مخفی مانده، - «تا آخر سال ۲۰۱۰ به پخش قرص های وياگرا ادامه داديم و فکر می کرديم که نتايج خوبی هم به دست آورده ايم.»

فاز جديد «پروژه مُلا» و سفر خارج از کشور

از جمع روحانيونی که بسته های قرص های وياگرا را دريافت کرده بودند، بعضی ها همکاری بسيار مطلوبی با گروه بريتانيايی نشان دادند تا آنجا که فرماندهی ارشد نيروهای نظامی بريتانيا به گروه اجازه داد تعدادی از اين افراد را به سفر تشويقی لندن ببرند. عضو سابق گروه می گويد هدف از اين سفر آن بود که «به مُلايان نشان دهيم که مسلمانان در بريتانيا به آزادی و در سطح وسيع به تعاليم اسلام عمل می کنند.»

در راه سفر امامان مساجد به بريتانيا، گروه مدتی در دوبی توقف کرد، جايی که مُلاها با چشم خود زنان مسلمانی را ديدند که آزادانه و بدون حجاب و پوشش های معمول زنان در افغانستان در جامعه حضور پيدا می کنند. در لندن نيز، به ظاهر ديدن زنان بريتانيايی که از سرمای زمستان خود را پوشانده بودند و از زنان مسلمان ساکن دوبی لباس بيشتری بر تن داشتند شگفتی مُلايان را برانگيخت.

اهالی منتخب منبر و مسجد ولايت هلمند در لندن به ديدار چند مسجد رفتند و با روحانيون و امامان جماعت اين شهر به گفت و گو نشستند.

نمايندگان بريتانيايی تيم که امامان جماعت افغان را زير نظر داشتند در اين مرحله متوجه شدند که ملاقات اين جمع با همتايان خود در لندن موجب از بين رفتن جو دوستی و حمايت شکل گرفته در هلمند شده و مُلاهای افغان در صحبت های خود با امامان مساجد و نمازگزاران لندنی باری ديگر از يهوديان و مسيحيان با عناوينی مانند «دشمنان اسلام» ياد می کنند و نيروهای آمريکايی و بريتانيايی در افغانستان را «مهاجم» می خوانند که بايد بيرون رانده شوند.

در نتيجه و بعد از آنکه اندازه گيری ميزان موفقيت «پروژه مُلا» غيرممکن اعلام شد، اين عمليات در اواخر سال ۲۰۱۰ متوقف شد. آنگونه که مشاور گروه بريتانيايی می گويد: «حتی با وياگرا هم نتوانستيم اطمينان حاصل کنيم که تصوير غرب را در ميان مُلاهای هلمند بهبود بخشيده ايم. اساساً نمی توانيم با قطعيت اعلام کنيم که به کمک اين برنامه منطقه را آرام تر کرده ايم.»

گويا کارايی وياگرای محبوب هم حدی دارد.
XS
SM
MD
LG