لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

«نویسندگان مجازی، قربانیان واقعی»


بوستون گلوب: فيلتر کردن کلمات کليدی باعث می شود حتی سايت های آکادميک برای پژوهشگران غير قابل دسترسی باشد.
بوستون گلوب: فيلتر کردن کلمات کليدی باعث می شود حتی سايت های آکادميک برای پژوهشگران غير قابل دسترسی باشد.

یک سازمان بين المللی حقوق بشر با نام « ماده ۱۹» همزمان با انتخابات خبرگان ، میان دوره ای مجلس و شوراها در جمهوری اسلامی ايران، فراخوانی را در مورد وضع فعالان اينترنتی، روزنامه نگاران آن لاين و وبلاگ نويسان ايرانی آغاز کرده است.


دفتر مرکزی اين سازمان در برتانیا واقع است و نام این سازمان یادآور «ماده ۱۹» بيانيه جهانی حقوق بشر است. طبق این ماده تمامی افراد حق آزادی بيان و عقيده دارند.


اين فراخوان اينترنتی از بازديدکنندگان خود دعوت می کند که موارد جديد سانسور در ايران را خبر دهند و در گفت و گويی مجازی شرکت کنند.


در سايت اين سازمان ليست بلند بالایی از وبلاگ نويسان و روزنامه نگاران آنلاين با اطلاعاتی درباره دستگير و زندانی شدن آنها منتشر شده است.


این فهرست با نام سينا مطلبی، وبلاگ نويسی که در آوريل ۲۰۰۳ دستگير شد، آغاز می شود و نام کيانوش سنجری، وبلاگ نويس ۲۴ ساله، آخرين نام قرار گرفته در این ليست است.



به نوشته سايت «ماده ۱۹»، ايران اولين کشوری بود که وبلاگ نويسان را به دليل نوشته هايشان در سال ۲۰۰۳ راهی زندان کرد.

معرفی نهادها و سازمان هايی که به طور فعال در سانسور کردن اينترنت در ایران نقش دارند از ديگر اهداف اين فراخوان است.


به نوشته سايت «ماده ۱۹»، ايران اولين کشوری است که وبلاگ نويسان را به دليل نوشته هايشان در سال ۲۰۰۳ راهی زندان کرد.


در مقاله ای با عنوان «نویسندگان مجازی، قربانیانی واقعی» که در سايت «ماده ۱۹» منتشر شده ، نامعلوم بودن مرزهای خطوط قرمز سانسور، مشکلی اساسی در ایران عنوان شده است.


سايت خبری بوستون گلوب نیزمقاله ای در ۱۸ دسامبر در مورد گسترش سريع اينترنت در ايران، وبلاگ نويسان ايرانی و سانسور در ايران به چاپ رسانده است.



صاحب یک کافی نت:« من فکر می کنم آنها از همه چيز می ترسند. آنها نمی خواهند مردم با خارج از مرزهای ايران ارتباط برقرار کنند. دولت ايران از اين که مردم این کشور به اطلاعات دسترسی داشته باشند نگران است.»

سايت بوستون گلوب از قول محمد عطريانفر سردبير روزنامه توقیف شده شرق می نويسد:«هفتاد تا هشتاد نفر از خبرنگاران ايرانی وبلاگ دارند. وب سايت ها و وبلاگ ها تاثيری واقعی دارند مخصوصا بين افراد ۱۷ تا ۳۵ ساله.»


سايت بوستون گلوب از قول شهریار که صاحب يک کافی نتاست می نويسد: «فيلتر کردن کلمات کليدی باعث می شود حتی سايت های آکادميک برای پژوهشگران غير قابل دسترسی باشد، در حالیکه اين سايت ها قانونی تلقی می شوند.»


این صاحب کافی نت در مورد سياست دولت در قبال اينترنت می افزايد : « من فکر می کنم آنها از همه چيز می ترسند. آنها نمی خواهند مردم با خارج از مرزهای ايران ارتباط برقرار کنند. دولت ايران از اين که مردم این کشور به اطلاعات دسترسی داشته باشند نگران است.»


گزارشگران بدون مرز که دولت ايران را يکی از سيزده دولت دشمن اينترنت در جهان می داند، در مورد افزايش تعداد سايت های فيلتر شده درایران، طی سال گذشته هشدار داده است.


XS
SM
MD
LG