لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

گیتس: ایران و سوریه به ثبات در عراق کمک کنند


گیتس: ما از کشورهای همسايه عراق می خواهیم تا نقشی سازنده در عراق ايفا کنند.
گیتس: ما از کشورهای همسايه عراق می خواهیم تا نقشی سازنده در عراق ايفا کنند.

رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا روز چهارشنبه، ۱۸ آوريل در قاهره، پایتخت مصر از کشورهای خاورميانه خواست که به ايجاد ثبات در عراق کمک کنند.


وی افزود هر گونه بی ثباتی در عراق بيشتر از آمريکا به کشورهای منطقه آسيب می رساند.


آقای گیتس که در اتاق بازرگانی آمريکا در قاهره سخن می گفت از کشورهای ديگر خواست اين مساله را که چرا آمريکا به عراق حمله کرد را فراموش کنند چون يک دولت ناکام در عراق به امنيت تمامی کشورهای منطقه می تواند صدمه بزند.


وی گفت: فروپاشی عراق بيشتر در پايتخت کشورهای خاورميانه احساس خواهد شد تا در واشينگتن و نيويورک.


وزیر دفاع آمریکا افزود که ما از کشورهای همسايه عراق خواستيم تا نقشی سازنده در عراق ايفا کنند.


آقای گیتس همچنین گفت که ایران و سوریه بخشی از راه حل برای کاهش خشونت ها در عراق باشند و به آشتی ملی در این کشور کمک کنند.


گیتس: فروپاشی عراق بيشتر در پايتخت های کشورهای خاورميانه احساس خواهد شد تا در واشينگتن و نيويورک.

از سوی دیگر، به گزارش رويترز، نوری المالکی نخست وزير عراق روز چهارشنبه، اعلام کرد که تا پايان سال جاری دولت عراق کنترل تمام استان های عراق را از نيروهای خارجی تحویل خواهد گرفت.


مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه که موضعگيری ضد آمريکايی دارد، نخست وزير عراق را تحت فشار قرار داده تا جدول زمانبندی خروج ۱۴۶ هزار سرباز آمريکايی را ارايه دهد.


نوری المالکی پيشتر اعلام کرده بود که زمانی نيروهای آمريکايی عراق را ترک می کنند که نيروهای امنيتی عراق آماده کنترل کشور باشند.


نخست وزير عراق پس از جايگزين شدن نيروهای عراقی به جای نيروهای بريتانيايی در استان نفت خيز ميسان اعلام کرد که سه استان خودمختار کردستان، کربلا و واسيط ، بخش های ديگری هستند که به ترتيب بايد تحت کنترل دولت عراق در آيند.


ميسان چهارمين استانی است که در آن انتقال قدرت صورت می گيرد. سه استان ديگر نيز مانند ميسان، شيعه نشين هستند و تحت کنترل نيروهای بريتانيايی بوده اند. هم اکنون ارتش بريتانيا تنها استان بصره را تحت کنترل خود دارد.


نوری المالکی، نخست وزير عراق روز چهارشنبه، اعلام کرد که تا پايان سال جاری دولت عراق کنترل تمام استان های عراق را از نيروهای خارجی تحویل خواهد گرفت.

آقای المالکی افزود که اين انتقال قدرت استان به استان انجام می گيرد تا قبل از پايان سال تمامی عراق تحت کنترل دولت در آيد.


نخست وزير عراق اظهار داشت که برخی می خواهند دولت جدول زمانبندی برای خروج نيروهای خارجی از عراق را ارایه دهد.


وی افزود من از قول هر فرد وطن پرستی می گويم که ما در حال آماده کردن چنين شرايطی هستيم. نيروهای عراقی بايد به اندازه کافی مجهز و تعليم ديده باشند.


ادامه خشونت ها در عراق


در همین حال، انفجار سه بمب در بغداد در روز چهارشنبه حداقل ۲۵ کشته و ۳۴ مجروح برجای گذاشت.


در شهرک شيعه نشين صدر، يک خودروی حامل بمب با اصابت به يکی از پاسگاه های بازرسی پليس موجب کشته شدن ۱۰ نفر شد. در شهرک صدر حدود ۲.۵ ميليون نفر زندگی می کنند.


در يک انفجار ديگر، خودرويی در نزديکی يک بيمارستان خصوصی در بغداد منفجر و موجب کشته شدن ۱۱ نفر شد. بمب ديگری در يک مينی بوس منفجر شده که بر اثر آن چهار نفر کشته شدند.


ارتش آمريکا نيز اعلام کرده که پنج نفر را که مظنون به همکاری با شورشيان بودند در استان انبار کشته و ۳۰ نفر ديگر را دستگير کرده است.


در بغداد نیز چهار پليس مورد حمله غافلگيرانه قرار گرفتند و کشته شدند. در شهرهای ديگر عراق نيز خشونت ادامه داشته و يکی از پاسگاه های بازرسی عراق در موصل مورد حمله خمپاره قرار گرفته است. سه نظامی عراقی بر اثر اين حمله مجروح شدند.


در کرکوک واقع در ۲۹۰ کيلومتری بغداد نیز يک قاضی مورد ضرب گلوله قرار گرفت و زخمی شد.


XS
SM
MD
LG