لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

کاخ سفيد: دولت آمريکا نقشی در مذاکرات با مقامات ايرانی نداشته است


کاخ سفید
کاخ سفید
«مايک هامر»، سخنگوی شورای امنيت کاخ سفید، اعلام کرد باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، به صراحت گفته است که مشاورانش طی چند ماه گذشته اجازه تماس با دولت‌های خارجی را نداشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفيد روز يک‌شنبه تلاش کرد از پاسخ صريح به گزارش‌ها مبنی بر ديدار مقامات آمريکايی و ايرانی فاصله بگيرد.
در برخی گزارش‌ها آمده است که چند تن از دستياران باراک اوباما، پيش از آغاز رسمی دوره رياست جمهوری و در دوران انتقال قدرت، با بشار اسد رييس جمهوری سوريه و مقامات ايرانی ديدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
در اين گزارش همچنين اشاره شده که چند مقام عالي‌رتبه ايرانی و آمريکايی اخيرا با يکديگر به گفت‌وگو نشسته‌اند.
پيشتر گروهی از کارشناسان که با «موسسه صلح ايالات متحده» همکاری می‌کنند روز پنج‌شنبه اعلام کردند که آنها بيش از دو ساعت در دمشق با بشار اسد رئيس جمهوری سوريه ديدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
يکی از اعضای اين گروه که در مذاکرات شرکت کرده، الن ليپزن يکی از مشاوران سابق کاخ سفيد در دوره رياست جمهوری بيل کلينتون و از اعضای تيم انتقالی باراک اوباما است.
«موسسه صلح ايالات متحده» از سوی کنگره آمريکا تامين مالی شده و اعضای آن از دو حزب جمهوري‌خواه و دمکرات هستند.
روزنامه واشينگتن تايمز هم جمعه گذشته گزارش داده بود، ويليام پری وزير دفاع سابق آمريکا و از مشاوران انتخاباتی باراک اوباما، چندی پيش ديدارهايی با مجتبی ثمره هاشمی، از مشاوران بسيار نزديک محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ایران، داشته که هدف آن بحث درباره برنامه اتمی ايران بوده است.

در همين حال جفری بوتول مدير اجرايی شعبه آمريکايی گروه «پوگواش» نيز در همين مورد اعلام کرد که متخصصين عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در چند ماه گذشته ملاقات‌هايی با رهبران ايران داشته‌اند. آقای بوتول نامی از اين مقام‌ها نبرده، ولی گفته است تماس‌ها با مقام‌هایی در سطح بسيار بالا انجام شده است.

گروه «پوگواش»، سازمانی بين‌المللی است که اعضای آن را دانشمندان تشکيل می‌دهند. اين سازمان در سال ۱۹۹۵ موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شد.
XS
SM
MD
LG