لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

وب سایت میزبان اصلی فیلم «فتنه»، آن را حذف کرد


صحنه ای از فیلم «فتنه».
صحنه ای از فیلم «فتنه».

سايت بريتانيايی «لايو ليک» اعلام کرد که به دليل تهديد جدی کارکنان اين سايت چاره ای نداشته، تا فيلم ضد اسلامی «فتنه» ساخته خيرت وايلدرز، نماينده راستگرای پارلمان هلند را از سرورهای اين سايت حذف کند.


«لايوليک» که سایتی برای به اشتراک گذاشتن ویدئو است، در بیانیه ای اعلام کرد: « امروز روز بسيار غمگينی برای آزادی بيان بر روی اينترنت است ولی امنيت جانی کارکنان ما اولويت دارد.»


اين فيلم در مدت کمی بيش از يک روز، توسط بيش از سه ميليون نفر در وب سایت «لایولیک» مشاهده شد.


«لايوليک» می گويد: «هزاران نفر از مذاهب گوناگون از اين سايت حمايت کرده اند چرا که آنها متوجه شده اند هدف اين سايت برای پخش نظرات مختلف است نه حمايت از آنها.»


اين فيلم با زير نويس فارسی همچنان در گوگل ویدئو، قابل مشاهده است.


نظرتان را درباره این فیلم و انتشار آن با دیگران در میان بگذارید.


فيلم «فتنه» ساخته خيرت وايلدرز نماينده راستگرای پارلمان هلند از شامگاه پنجشنبه هشتم فروردين ماه در سايت اينترنتی «لایو ليک» منتشر شد.


اين فيلم که سازنده اش محتوای آن را «ضد اسلام» خوانده بود، در ماه های اخير باعث اعتراض برخی انجمن های اسلامی در اروپا و کشورهای اسلامی شده بود.


آقای وايلدرز در ماه نوامبر گذشته گفته بود که اين فيلم ۱۵ دقيقه ای نشان می دهد قرآن «يک کتاب فاشيستی» است.


« هزاران نفر از مذاهب از اين سايت حمايت کرده اند چرا که آنها متوجه شده اند هدف اين سايت برای پخش نظرات مختلف است نه حمايت از آنها.»
لایو لیک، سایتی که «فتنه» را پخش کرد.

پيش از اين در تاريخ چهارم فروردين ماه، يک سرويس دهنده آمريکايی، سايتی را که آقای وايلدرز برای انتشار فيلمش خريده بود را پس از دريافت تعداد زيادی شکايت، مسدود کرد.


اعتراض جهانی به ویلدرز


در همين حال اعتراض به پخش فيلم ضد اسلامی خيرت وايلدرز، در جهان بالا گرفته است.


صدها مسلمان پاکستانی، روز جمعه، در شهرهای مختلف پاکستان عليه پخش فيلم فتنه وايلدرز دست به تظاهرات زدند و از دولت پاکستان خواستند تا با کشور هلند قطع رابطه کند.


دولت پاکستان نيز به شدت پخش اين فيلم را محکوم کرده و آن را توهينی به احساسات مسلمانان جهان دانسته است.


دولت پاکستان همچنين سفير هلند در اين کشور را احضار کرده تا اعتراض شديد مقامات پاکستانی را به اطلاع دولت اين کشور برساند.


سفارت هلند در پاکستان ، در بيانيه ای از پخش اين فيلم ابراز تاسف کرده و افزوده اين فيلم فقط منجر به اهانت می شود ولی اين امر نبايد توجيه ای برای تهديد و اعمال خشونت آميز شود.


قاری محمد يوسف ، يکی از شبه نظاميان اسلام گرا در شهر پيشاور، در شمال غربی پاکستان ، هفته گذشته ، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که «شبه نظاميان اسلام گرا برای انتقام گرفتن از فيلم وايلدرز حملات خود را به خارجی ها افزايش می دهند.»


وی افزود: «خارجی ها مورد حمله قرار می گيرند. وضعيت تغيير پيدا می کند. قبلا اين حملات در وزيرستان بود ولی فردا در کابل و حتی در هلند و دانمارک، اين حملات اتفاق می افتد.»


نصرالله شاجی از رهبران محلی حزب جماعت اسلامی در مسجدی در کراچی، به تظاهرکنندگان گفت: «هلندی ها افرادی وحشی و غير متمدن هستند.»


در همين حال ، کريستيارو لگوو ، سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی، ضمن محکوميت فيلم اعلام کرد که تهيه اين فيلم عمل غير مسئولانه ای بوده است.


وی افزود: «اين فيلم که گمراه کننده است، به گفت و گو بين ادیان ضربه زده است.»


نهادهای بين المللی نيز با انتشار بيانيه های پخش اين فيلم را به شدت محکوم کردند.


اتحاديه اروپا روز جمعه، اين فيلم را محکوم کرده و دامن زدن به نفرت را دستاورد اين فيلم دانسته است. سازمان کنفرانس اسلامی نيز در بيانيه ای فيلم ويلدرز را توهينی به يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون مسلمان دانسته و اين فيلم را به شدت محکوم کرده است.


اکمل الدين احسان اوغلو، دبير کل اين سازمان پخش اين فيلم را اقدامی برای اعمال تبعيض عليه مسلمانان دانست.


مردم هلند نیز فیلم های متعددی در یوتیوب قرار داده و برای پخش فیلم «فتنه» از مسلمانان معذرت خواسته اند.


مشکلات حقوقی ويلدرز


فيلم ويلدرز با مشکلات حقوقی نيز مواجه شده است. کرت وسترگارد، کاريکاتوريست دانمارکی که پيشتر چاپ کاريکاتور وی در مورد پيامبر اسلام موجب خشم بسياری از مسلمانان جهان شده می گويد که وايلدرز بدون اجازه از او، کاريکاتورش را در فيلم استفاده کرده است.


وی آن را زير پا گذاشتن حق مولف دانشته و اعلام کرد که اتحاديه خبرنگاران دانمارکی از وايلدرز شکايت کرده است. کرت وسترگارد اخيرا از نمايش فيلم وايلدرز دفاع کرده بود.


وايلدرز همچنين به جای عکس محمد بويری قاتل تئو ون کوگ کارگردان هلندی عکس صلاح ادين خواننده رپ هلندی - مراکشی را در فيلم خود به نمايش گذاشته است.


اين کارگردان هلندی در سال ۲۰۰۴ پس از انتشار فيلمی که مسلمانان آن را «توهين به قرآن و دين اسلام» دانستند به قتل رسيد. اين خواننده رپ نيز از وايلدرز شکايت کرده است.


راب مونز کارگردانی هلندی نيز می گويد که وی متعجب شده است که وايلدرز بدون اجازه وی بخشی از مصاحبه اين کارگردان را با ون کوگ پخش کرده است .


اين کارگردان هلندی نيز احتمال دارد از سازنده فيلم فتنه شکايت کند.


XS
SM
MD
LG