لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

عکسی از «بهار عربی» برنده جايزه بهترين عکس خبری سال


ساموئل آراندا » عکاس اسپانيايی با عکسی مربوط به حوادث « بهار عربی » برنده جايزه بهترين عکس خبری سال ۲۰۱۱ شد.
ساموئل آراندا » عکاس اسپانيايی با عکسی مربوط به حوادث « بهار عربی » برنده جايزه بهترين عکس خبری سال ۲۰۱۱ شد.

روز جمعه برگزيدگان مسابقه عکاسی خبری جهان (World Press Photo) معرفی شدند و «ساموئل آراندا » عکاس اسپانيايی با عکسی مربوط به حوادث «بهار عربی» برنده جايزه بهترين عکس خبری سال ۲۰۱۱ شد.

در اين عکس زنی چادری در حالی که مجروح يکی از تظاهرات های يمن را در آغوش گرفته ديده می شود. اين عکس سال گذشته در روزنامه «نيويورک تايمز» منتشر شده بود.

«ورلد پرس فوتو» مهم‌ترين مسابقه جهانی عکاسی خبری به شمار می‌رود و هر ساله در شهر آمستردام هلند برگزار می‌شود.

هيئت داوران گزينش بهترين عکس خبری سال روز جمعه اعلام کردند که عکس «ساموئل آراندا» بسياری از جنبه ها و لايه های مختلف ناآرامی های سياسی سال گذشته در کشورهای عربی را به خوبی منعکس می کند.

اين عکس روز پانزدهم اکتبر در مسجدی در شهر صنعا پايتخت يمن گرفته شده که در جريان تظاهرات مخالفان رژيم علی عبدالله صالح از آن به عنوان محلی برای نگهداری مجروحان استفاده می شد.

«آيدان ساليوان» رييس هيئت داوران گفت :« اين عکس يک لحظه استثنايی و سرشار از عاطفه و واکنش های انسانی به يک رويداد بسيار مهم را به خوبی نشان می دهد که هنوز ادامه دارد. شايد هويت اين زن که يک عضو خانواده خود را که مجروح شده در آغوش گرفته است هيچگاه شناخته نشود.ولی اين دو انسان نماد زنده ای از شهامت و پايداری مردمان عادی در کشورهای عربی هستند که برگ مهمی از تاريخ خود را ورق می زنند»

سونامی سال گذشته در ژاپن يکی ديگر از مضامين عمده عکس های خبری بود که در اين رقابت شرکت داشتند. عکس يک عکاس ژاپنی به نام « ياسويوشی چيبا » در بخش « مردم در اخبار » برنده جايزه اول شد که برای خبرگزاری فرانسه گرفته شده است.

در مجموع ۵۷ عکاس از ۲۴ کشور مختلف جوايزی به دست آوردند. در رقابت های امسال حدود پنج هزار عکاس حرفه ای از سراسر جهان شرکت داشتند که روی هم رفته حدود ۱۰۰ هزار قطعه عکس خبری برای اين مسابقه ارسال کرده اند.

يکی ديگر از عکس های برگزيده امسال که توسط عکاس ناشناسی و غيرحرفه ای گرفته شده نمايی از يک ويدئوی کوتاه مربوط به لحظه ای است که در روز بيستم اکتبر نيروهای نظامی شورای انتقالی ليبی معمر قذافی رهبر سابق اين کشور را بازداشت کرده و سوار يک خودروی نظامی می کنند.

«ساموئل آراندا» به غير از جايزه بهترين عکس خبری جهان در بخش «تک عکس مردم در اخبار » نيز برنده جايزه ديگری شد. جايزه نقدی وی که معادل ۱۰ هزار يورو است چند ماه ديگر در يک مراسم رسمی به وی اهدا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG