لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

آغاز مذاکرات اعضای سازمان تجارت جهانی


پاسکال لامی، رييس «سازمان تجارت جهانی» آغاز مذاکرات را اعلام کرد. (عکس: EPA)
پاسکال لامی، رييس «سازمان تجارت جهانی» آغاز مذاکرات را اعلام کرد. (عکس: EPA)

نمايندگان ۳۰ کشور عضو سازمان تجارت جهانی، در تلاش برای دست یافتن به توافقی بر سر داد و ستد های بین المللی، مذاکراتی را در ژنو آغاز کرده اند.


این کشورها در کنفرانس يک هفته ای که از روز دوشنبه در ژنو آغاز شده است، در مورد «اجلاس دوحه» تصميم خواهند گرفت.


«اجلاس دوحه» هفت سال پيش برای نخستين بار در دوحه پايتخت امارات برگزار شد و هدف آن بهبود روابط اقتصادی ميان کشورهای ثروتمند و فقير، در بازار جهانی، اعلام شد. هدفی که به نظر می رسد «اجلاس دوحه» موفقيت چندانی به عملی کردن آن نداشته است.


در کنفرانس يک هفته ای ژنو، کارنامه هفت ساله اين اجلاس دوحه بررسی خواهد شد. بسياری اميدوارند نمايندگان سازمان تجارت جهانی با تغيير ساختار ناکارآمد «اجلاس دوحه» راه حلی موثری برای ادامه اين نشست ها پيشنهاد کنند. روبرت زوليک، رييس بانک جهانی اين کنفرانس را نشست «حال يا هرگز» ناميده است.


« در شرايطی که با افزايش هزينه مواد خوراکی تعداد گرسنگان جهان رو به افزايش است کشورهای ثروتمند بايد راه حال موثری برای تغيير سياست های اقتصادی پيدا کنند.»
راشيد محمد راشيد، وزير روابط بازرگانی و اقتصادی مصر

راشيد محمد راشيد، وزير روابط بازرگانی و اقتصادی مصر، در حاشيه اين کنفرانس ابراز اميدواری کرد: « در شرايطی که با افزايش هزينه مواد خوراکی تعداد گرسنگان جهان رو به افزايش است، کشورهای ثروتمند بايد راه حال موثری برای تغيير سياست های اقتصادی پيدا کنند.»


کشورهای بزرگ از جمله چين، برزيل و هندوستان که مبدل به قدرت های جديد اقتصادی شده اند، علاوه بر کاهش يارانه محصولات کشاورزی، از کشورهای ثروتمند صنعتی ، خواستار کاهش عوارض گمرکی برای صدور ماشين آلات پيشرفته و اتومبيل به اين کشورها هستند.


پاسکال لامی، رييس «سازمان تجارت جهانی» می گويد: «توافق در اين زمينه می تواند سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ ميليارد دلار وارد اقتصاد جهانی کند که تزريق چنين رقمی، بميزان زيادی بسود کشورهای فقير خواهد بود.»


ايالات متحده آمريکا که از توليد کنندگان عمده شکر، تنباکو و گوشت و يکی از مهمترين اعضای سازمان تجارت جهانی از تغيير سياست های اقتصادی حمايت از توليد کنندگان داخلی خود سرباز زده است.


عدم همکاری آمريکا تا کنون يکی از مهمترين دلايل بی نتيجه بودن اين نشست ها بوده است که با حضور نمايندگان صد و پنجاه و سه کشور جهان برگزار می شوند.


نمايندگان سازمان تجارت جهانی تا پايان هفته جاری فرصت دارند در مورد ادامه با توقف نشست های دوره ای دوحه تصميم گيری کنند تصميمی که نتيجه نيازمند تغييراتی در سياست های اقتصادی و بازرگانی کشورهای ثروتند صنعتی خواهد بود.


XS
SM
MD
LG