لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

ده نفر اول فهرست جوانترين رهبران سياسی جهان


ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان یکی از ده رهبر جوان دنیا. (عکس:EPA)
ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان یکی از ده رهبر جوان دنیا. (عکس:EPA)

بسیاری باراک اوباما، کاندیدای ۴۷ ساله حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را کاندیدایی جوان می دانند. این در حالی است که دست کم ده رهبر سیاسی دیگر، که جوانتر از آقای اوباما هستند، در قدرت بوده و سرنوشت بسیاری را تعیین می کنند.


جيگمه خسار نامگيل ونگچوک، پادشاه بوتان


تاريخ تولد: ۱۹۸۰. ۲۱.۰۲


تاريخ رسيدن به قدرت: ۱۴.۱۲.۲۰۰۶


طريق رسيدن به قدرت: به ارث بردن پادشاهی از پدرش


در مسير تحولات در کشور کوچک بوتان از رژيم سلطنتی به نظامی دمکراتيک، پادشاه قبلی از قدرت برکنار شد و شاهزاده جيگمه به حکومت رسيد. او فارغ التحصيل رشته علوم سياسی از دانشگاه آکسفورد است.


بوتان کشوری کوچک در منطقه هيمالايا با قريب به ششصد هزار نفر جمعيت است. در ماه مارس ۲۰۰۸ اولين انتخابات دمکراتيک اززمان موجوديت اين کشور برگزار و مجلس ملی با ۴۷ نماينده منتخب مردم تشکيل شد.


پادشاه جوان همچنان در مقام ریيس حکومت باقی خواهد ماند ولی وی متعهد شده است که روند دمکراسی را در بوتان هدايت کند.


رزولت سکريت، نخست وزير جمهوری دومینیکن


تاريخ تولد: ۰۸.۰۶.۱۹۷۲


تاريخ رسيدن به قدرت: ۰۸.۰۱.۲۰۰۴


طريق رسيدن به قدرت: پس از مرگ مناسبترين فرد در مناسبترين فرصت برای وی


او پس از اتمام تحصيلات در رشته های زبان انگليسی و روانشناسی در دانشگاه های آمريکا، به کار تدريس در مرکز آموزش عالی در جمهوری دومینیکن پرداخت.


در سال ۲۰۰۰ به عضويت پارمان اين کشور فقير در منطقه درآمد و سپس به مقام وزارت آموزش رسيد.


زمانی که پيره چارلز نخست وزير قبلی به طور ناگهانی و ظاهرا بر اثر سکته قلبی درگذشت، حزب حاکم- حزب کارگر دومينيکا- آقای سکريت را به مقام نخست وزيری تعيين کرد.


به فاصله کوتاهی او سياست کشور اش در به رسميت شناختن موجوديت تايوان را لغو و مناسبات رسمی با چين را آغاز کرد. دولت چين رقم ۱۲۲ ميليون دلار کمک مالی به اين کشورپيشنهاد کرده بود، چيزی نزديک به ۱۷۰۰ دلار برای هر شهروند جمهوری دومینیکن.


ژوزف کابيلا، ریيس جمهوری دمکراتيک کنگو


تاريخ تولد: ۰۴.۰۶.۱۹۷۱


تاريخ رسيدن به قدرت: ۲۶.۰۱.۲۰۰۱


طريق رسيدن به قدرت: پس از به قتل رسيدن پدرش


پس از ترور پدرش لاورنت کابيلا به دست محافظان اش، ژوزف که گفته می شود شخصيتی آرام و خجالتی است جانشين او شد.


ژوزف کابيلا که جزو نيروهای شبه نظامی و در چين آموزش ديده بود، سال ها در مبارزه مسلحانه شرکت داشت که در سال ۱۹۹۷ به سرنگونی ديکتاتور سابق زئير- موبوتو سه سه کو- انجاميد. او در سال ۲۰۰۶ با پيروزی در اولين انتخابات دمکراتيک از زمان موجوديت اين کشوردر سال ۱۹۶۰، نام خود را در تاريخ ثبت کرد.


از آن زمان اين کشور ناآرام در قلب آفريقا وارد دوره ثبات شده و توانسته است قراردهای بزرگی را با سرمايه گذاران خارجی در صنايع معدن امضا کند.


نيکلا گروئوسکی، نخست وزير مقدونيه


تاريخ تولد: ۳۱.۰۸.۱۹۷۰


تاريخ رسيدن به قدرت: ۲۵.۰۴.۱۹۸۶


طريق رسيدن به قدرت: پس از مرگ پدرش، پادشاه قبلی


او در دوره جوانی يک بوکسر آماتور بود و در سال ۲۰۰۶ تحصيلات خود رادر سطح ليسانس در رشته اقتصاد به پايان رساند.


در ده سال گذشته او مقام های دولتی متعددی داشته است از جمله وزارت تجارت و وزارت اقتصاد. او در سال ۲۰۰۲ به نمايندگی پارلمان انتخاب شد و يک سال بعد به رهبری حزب خود، که يک حزب راست ميانه است، رسيد.


در سال ۲۰۰۶ و پس از پيروزی اين حزب در انتخابات پارلمانی از سوی حزب به مقام نخست وزيری برگزيده شد.


مارکوس استفان، ریيس جمهوری نائورو


تاريخ تولد: ۰۱.۱۰.۱۹۶۹


تاريخ رسيدن به قدرت: ۱۹.۱۲.۲۰۰۷


طريق رسيدن به قدرت: جانشين قبلی وی با رای عدم اعتماد برکنار شد


آقای استفان به معنای واقعی کلمه نيرومند است. او در رشته وزنه برداری در سه دوره رقابت های المپيک از ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۰ شرکت کرده در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ در مسابقات کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع، صاحب دوازده مدال شد.


بهترين آزمون ورزشی وی بلند کردن وزنه ۱۷۲.۵ کيلوگرم در جريان مسابقات وزنه برداری جهانی در سال ۱۹۹۹ بود. او که حدود ۱۶۰ سانتيمتر قد دارد به قهرمان ملی اين کشور کوچک با جمعيت چهارده هزار نفری دراقيانوس آرام بدل شد.


در سال ۲۰۰۳ او به عضويت پارلمان کوچک اين جزيره انتخاب شد و در سال ۲۰۰۷ پس از رای عدم اعتماد به رئيس جمهور وقت، مارکوس استفان از سوی پارلمان به اين مقام برگزيده شد.


مسوواتی سوم، پادشاه سوازيلند


تاريخ تولد: ۱۹.۰۴.۱۹۶۸


تاريخ رسيدن به قدرت: ۲۵.۰۴.۱۹۸۶


طريق رسيدن به قدرت: پس از مرگ پدرش، پادشاه قبلی


مسوواتی درست شش روز پس از هجده سالگی بر تخت پادشاهی سوازيلند نشست و از آن زمان کشورش دائما دسخوش ناآرامی و بحران بوده است.


ارزيابی می شود که بيست و شش در صد از افراد بين سنين ۱۵ تا ۴۹ در اين کشور به بيماری اچ آی وی مبتلا هستند که بالترين رقم ابتلا در سطح جهان است.


راه حل درخشان مسوواتی ممنوعيت کامل آميزش جنسی بود. در سال ۲۰۰۱ او قانون ممنوعيت پنج ساله آميزش جنسی برای دختران زير هجده سال را به اجرا گذاشت.


اين اقدام با مخالفت روبرو شد بخصوص پس از آنکه خود مسوواتی که هفده زن و حداقل بيست و سه فرزند داشت برای هجدهمين بار با يک دختر هفده ساله ازدواج کرد. قانون مذکور سال بعد لغو شد


ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان


تاريخ تولد: ۲۱.۱۲.۱۹۶۷


تاريخ رسيدن به قدرت: ۲۵.۰۱.۲۰۰۴


طريق رسيدن به قدرت: جنبش معروف به انقلاب گل رز را رهبری کرد


او تحصيل کرده دانشگاهای کلمبيا و جورج واشنگتن است و در سال ۱۹۹۵ به نمايندگی در پارلمان انتخاب شد. او بعدا به مقام وزارت دادگستری گرجستان برگزيده و در اين مقام پرچمدار مبارزه با فساد مالی و اداری در آن کشورشد.


اين اقدامات، مناسبات وی را با رئيس جمهور وقت گرجستان، ادوارد شوارد ناتزه، تيره کرد. در نوامبر سال ۲۰۰۳ ميلادی ده ها هزار نفر در اعتراض به تقلب در انتخابات پارلمانی دست به تظاهرات زدند. پس از روزها تظاهرات، ميخائيل ساکاشويلی و پيروانش ساختمان پارلمان را تصرف کرده و به عنوان سمبل اين جنبش شاخه های گل رز را در دستشان تکان مي دادند.


به دنبال آن ادوارد شوارد ناتزه که بيش از ده سال رياست جمهوری کشوررا در دست داشت، از مقامش استعفا داد. آقای ساکاشويلی به رياست جمهوری گرجستان انتخاب شد ودر ژانويه سال ۲۰۰۸ نيز برای بار دوم در اين انتخابات پيروز شد.


فاوره گناسينگبه، ریيس جمهور توگو


تاريخ تولد: ۰۶.۰۶.۱۹۶۶


تاريخ رسيدن به قدرت: ۰۵.۰۲.۲۰۰۵


طريق رسيدن به قدرت: پدرش او را به اين مقام رساند.


پدر وی، گناسينگبه ايادما، از زمان به قدرت رسيدن در يک کودتا در سال ۱۹۶۷ ، با مشت آهنين بر کشور توگو حکومت کرد. او با آشنا کردن پسرش با اداره امور کشور و دادن مقام وزارت به وی، او را آماده کرد تا پس از مرگش به قدرت برسد.


پس از مرگ پدر در فوريه ۲۰۰۵، باوجود اینکه طبق قانون اساسی رئيس پارلمان بايد به رياست کشور مي رسيد، ارتش فاوره گناسينگبه را در مقام رياست جمهوری نشاند.


پس از مدت کوتاهی با فشار جامعه جهانی، او از قدرت کنار رفت ولی در انتخاباتی که در ماه آوريل ۲۰۰۵ برگزار شد ظاهرا به پيروزی رسيد. اين انتخابات مخالفت های زيادی را برانگيخت و ناآرامی های خشونت آميزی را در پی داشت. فاوره گناسينگبه تحصيلکرده دانشگاه جورج واشنگتن در آمريکاست.


سرگئی استانيشف، نخست وزير بلغارستان


تاريخ تولد: ۰۵.۰۵.۱۹۶۶


تاريخ رسيدن به قدرت: ۱۷.۰۸.۲۰۰۵


طريق رسيدن به قدرت: او با سياست بازی خود را به رهبری حزب اش رساند


او پس از پايان دکترا در رشته تاريخ به کار روزنامه نگاری پرداخت و تخصص اش سياست خارجی بود. در سال ۱۹۹۵ به عنوان مشاور در امور بين المللی کار با حزب سوسياليست بلغارستان را آغاز کرد.


آقای استانيشف در سال ۲۰۰۱ از طرف اين حزب وارد پارلمان شد و به فاصله کوتاهی به عنوان دبير اين حزب برگزيده شد.


در انتخابات ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ حزب سوسياليست بيشترين آرا را در پارلمان به دست آورد و پس از دو ماه بن بست در گفتگوی احزاب، بالاخره پارلمان آقای استانيشف را به عنوان نخست وزير برگزيد. او از جوانترين سياستمداران بلغارستان است و در زندگی خصوصی و روزمره نيز اين تفاوت را نشان می دهد.


ديمتری مدودف، رييس جمهوری روسيه


تاريخ تولد: ۱۴.۰۹.۱۹۶۵


تاريخ رسيدن به قدرت: ۰۷.۰۵.۲۰۰۸


طريق رسيدن به قدرت: نزديکی طولانی و مطلق با رئيس جمهور قبلی ولاديمير پوتين


او پس از پايان تحصيلات اش در رشته حقوق، کار با ولاديمير پوتين را از سال های ۱۹۹۰ در شهرداری سن پطرزبورگ آغاز کرد.


در سال ۲۰۰۰ او مدير کارزار انتخاباتی آقای پوتين بود. ديمتری مدودف بعدا به رياست شرکت گازپروم منصوب شد که شرکتی است وابسته به دولت وانحصار گاز را در روسيه در دست دارد. در سال ۲۰۰۵ يکی از معاونان نخست وزير شد.


او فرد برگزيده ولاديمير پوتين برای احراز مقام رياست جمهوری روسيه بود و به راحتی در انتخابات ماه مارس ۲۰۰۸ به پيروزی رسيد. آقای مدودف با تعيين ولاديمير پوتين به عنوان نخست وزير ادامه حضور وی درمرکز تصميم گيری ها را تضمين کرد و اين سئوال را برانگيخت که در روسيه واقعا چه کسی رئيس حکومت است.


XS
SM
MD
LG