لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

پاکستان سایت یوتیوب را مسدود کرد


پاکستان هم به فیلترکنندگان یوتیوب پیوست.
پاکستان هم به فیلترکنندگان یوتیوب پیوست.

مقامات پاکستانی روز پنجشنبه اعلام کردند که یوتیوب، سایتی که به کاربران امکان به اشتراک گذاشتن کليپ های ويديويی را می دهد، فیلتر کرده اند.


سازمان مخابرات پاکستان به ۷۰ شرکت خدمات دهنده اينترنت در اين کشور دستور داده است تا سايت پرطرفدار يوتيوب را به خاطر انتشار فیلم هایی ضد اسلامی مسدود کند.


مقامات پاکستانی جزییات بیشتری در مورد این فیلم ها ارائه ندادند، ولی یکی از مقامات سازمان مخابرات پاکستان که نخواست هویتش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«دلیل مسدود کردن یوتیوب انتشار بخشی از فیلم خیرت وایلدرز، نماینده پارلمان هلند است، که در آن قرآن را الهام بخش خشونت علیه زنان و همجنسگرایان معرفی کرده است.»


این فیلم هنوز در هیچ کشور بر روی پرده سینما نیامده است،ولی خبر انتشار آن تاکنون اعتراض هايی را در ميان مسئولان کشورهای مسلمان از جمله ايران بر انگيخته است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی پیشتر در این مورد گفته بود:«درصورتی که دولت هلند اجازه پخش فيلم به گفته او ضد اسلامی را صادر کند، با واکنش های گسترده مسلمانان مواجه خواهد شد.»


پاکستان همچنان سایت هایی را نیز که کاريکاتورهای ضد اسلامی منتشر کرده اند، بلوک کرده است.


اين کاريکاتورها سال ۲۰۰۵ و همچنين در اوايل ماه جاری ميلادی در روزنامه های دانمارکی منتشر شدند که خشم مسلمانان در کشورهای گوناگون را در پی داشت. معترضان می گويند در این کاريکاتورها به پیامبر اسلام توهین شده است.


پاکستان نخستین کشوری نیست که یوتیوب را بلوک می کند، ایران مدت ها است که این سایت را که به دوازده زبان مختلف موجود است، فیلتر کرده است.


در ترکیه نیز، یوتیوب در اوایل سال جاری، به دلیل انتشار فیلم های ویدویی که به مصطفی کمال آتاتورک بنیادگذار ترکیه لائیک توهین کرده بودند، مدتی فیلتر شد.


ارتش تایلند پس از کودتا در بهار سال گذشته به مدت چهار ماه یوتیوب را فیلتر کرد و دلیل آن را انتشار فیلم های توهین آمیز در رابطه به پادشاه این کشور دانست.


یوتیوب حدود سه سال پیش به وجود آمد و مبدل به یکی از محبوبترین سایت های اینترتی در جهان شد.


گوگل در اواخر سال ۲۰۰۶ با پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار این شرکت را از آن خود کرد.


XS
SM
MD
LG