لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

شورای امنیت: انتخابات آزاد در زیمبابوه غیر ممکن است


مورگان چانگرای، رهبر مخالفان زیمبابوه برای حفاظت از جان خود به طور موقت در سفارت هلند پناه گرفته است.(عکس: AFP)
مورگان چانگرای، رهبر مخالفان زیمبابوه برای حفاظت از جان خود به طور موقت در سفارت هلند پناه گرفته است.(عکس: AFP)

شورای امنيت سازمان ملل با صدور بيانيه ای اعلام کرد که انتخابات آزاد و منصفانه دور دوم رياست جمهوری زيمبابوه در روز ۲۷ ژوئن، به دليل خشونت روز افزون در اين کشور غير ممکن است.


تمامی ۱۵ کشور عضو شورای امنيت اعلام کردند که خشونت و منع آزادی فعالیت های اپوزيسيون، انتخابات آزاد و منصفانه دور دوم رياست جمهوری را در اين کشور نا ممکن کرده است.


برخی از اعضای شورای امنيت مانند آفريقای جنوبی، چين و روسيه، پيشتر، با هر گونه بحث در مورد زيمبابوه در سازمان ملل مخالفت کرده بودند.


اين کشورها روز دوشنبه، پس از آنکه هلند اعلام کرد که مورگان چانگرای، کانديدای حزب جنبش تغييرات دمکراتيک در انتخابات رياست جمهوری، و رهبر اپوزيسون، به سفارت اين کشور پناهنده شده، با ديگر اعضای دائمی و غير دائمی شورای امنيت برای صدور اين بيانيه هم صدا شدند.


در پيش نويس بيانيه شورای امنيت، بريتانيا خواستار محکوميت دولت رابرت موگابه برای افزايش خشونت شده بود ولی اين امر با مخالفت آفريقای جنوبی روبرو شد و از بيانيه پايانی حذف شد.


شورای امنيت در اين بيانيه اعلام کرده که نتيجه انتخابات دور اول رياست جمهوری زيمبابوه که روز ۲۹ مارس برگزار شد معتبر است.


آقای چانگرای روز يکشنبه اعلام کرد که برای حفاظت از جان خود به طور موقت در سفارت هلند در هراره پناه گرفته ولی درخواست پناهندگی نکرده است. وی اعلام کرده است که ظرف ۴۸ ساعت سفارت هلند را ترک می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر اپوزيسيون زيمبابوه روز سه شنبه گفت: «سفارت هلند با دولت زيمبابوه تماس گرفته و آنها متعهد شدند که آسيبی به وی نمی زنند.»


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل گفته است که کشور زيمبابوه شاهد خشونت بيش از حد بوده است.


رابرت موگابه، رييس جمهوری ۸۴ ساله زيمبابوه اعلام کرده که انتخابات رياست جمهوری برگزار می شود و بريتانيا و متحدانش را متهم کرده که «در مورد وضعيت زيمبابوه دروغ می گويند.»


آقای موگابه ۲۸ سال است که قدرت را در زیمبابوه در دست دارد و سياست های وی موجب بحران های شديد سياسی و اقتصادی شديدی در این کشور شده است.


تاکنون هزاران نفر از زیمبابوه به کشورهای همسايه پناهنده شده اند. تورم در اين کشور در سال گذشته بيش از صد هزار درصد بوده است.


XS
SM
MD
LG