لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

بسکتبال ایران در راه جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا


اعضای تیم ملی بسکتبال ایران در راه جام جهانی اسپانیا
اعضای تیم ملی بسکتبال ایران در راه جام جهانی اسپانیا

تیم ملی بسکتبال ایران از روز شنبه، هشتم شهریور، رقابت‌های خود را در جام جهانی آغاز می‌کند و در اولین گام در گرانادا به مصاف اسپانیا میزبان مسابقات خواهد رفت. ایران در گروه نخست غیر از میزبان باید با مصر، صربستان، برزیل و فرانسه نیز بازی کند.

اسپانیا قهرمان سال ۲۰۰۶ جهان است و در دیدارهای تدارکاتی نتایج درخشانی به جا گذاشته است. شاگردان خوان آنتونیو اورنگا برای کسب مقام قهرمانی رقابت تنگاتنگی با آمریکا خواهند داشت.

مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی ایران غیر از جام جهانی، باید بازی‌های آسیایی و المپیک ۲۰۱۶ را نیز مدنظر قرار دهد. به همین خاطر تصمیم گرفت چند بازیکن جوان را وارد ترکیب نهایی کند.

بازیکنان ایران بعد از گرانادا باید راهی اینچئون شوند تا در بازی‌های آسیایی رقابت کنند. این تیم گرچه بخت چشمگیری در جام جهانی ندارد اما از امیدهای کاروان ورزش ایران برای کسب مدال طلا در اینچئون محسوب می‌شود.

از سال ۱۹۵۰ که رقابت‌های جهانی بسکتبال برگزار می‌شود، یوگسلاوی سابق با پنج طلا، سه نقره و دو برنز پرافتخار‌ترین تیم است. آمریکا با چهار قهرمانی، سه نقره و چهار برنز در رده دوم قرار دارد اما در صورت قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ پرافتخار‌ترین تیم در تاریخ جام جهانی خواهد شد.

مهدی کامرانی گارد راس اول ایران و آسیاست. ایسنا در گزارش تحلیلی درباره مسافران اسپانیا نوشته است: کسی همانند او در این پست نمی‌تواند گل بزند، پاس دهد و فضا سازی کند. در قهرمانی آسیا که به قهرمانی ایران انجامید، از ستاره‌های جام بود. در لیگ بر‌تر با پتروشیمی قهرمان شد و عنوان بهترین بازیکن پست یک را نصیب خود کرد.

حامد آفاق آقای شوت‌های سه‌امتیازی در لحظه‌های حساس است. او نیز همانند کاپیتان تیم ملی نخستین جام‌جهانی‌اش را تجربه خواهد کرد. بهترین بازیکن پست دو در لیگ بر‌تر است و بهترین شوت زن ایران، یادآور دهه ۷۰ و درخشش مهران حاتمی به عنوان بر‌ترین شوت‌زن بسکتبال ایران.

صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی است. او در جام جهانی استانبول مصدوم بود و بازی نکرد. در گوانگجو هم پرچم‌دار کاروان ایران بود اما به دلیل مصدومیت نتوانست به میدان برود. حالا هم در گرانادا و هم در اینچئون به میدان خواهد رفت. به عنوان بهترین بازیکن پست سه آسیا در سال ۲۰۱۱ و بهترین فوروارد لیگ بر‌تر معرفی شده.
اوشین ساهاکیان در کنار حامد حدادی برج‌های دوقلوی تیم ملی ایران هستند.

بهترین بازیکن پست چهار آسیا در این فصل با مهرام بود، ‌قهرمانی در باشگاه‌های غرب‌آسیا را جشن گرفت، در کاپ‌ آسیا درخشید و یک مدال طلای دیگر کسب کرد.

حامد حدادی نیز لقب ارباب حلقه‌ها را نصیب خود کرده. بهترین بازیکن آسیا بعد از پنج سال حضور در NBA به لیگ چین رفت و قصد دارد پس از اینچئون دوباره به لیگ آمریکا بازگردد. در نخستین دیدار تیم ملی باید مقابل هم تیمی سابقش در آمریکا یعنی مارک گاسول اسپانیایی به میدان برود.

اصغر کاردوست پست پنج تنومند ایران است که همیشه کنار حدادی در ترکیب ایران قرار می‌گیرد. فصل گذشته در لیگ کویت بازی کرد. سابقه بازی در جام جهانی و بازی‌های آسیایی دوره قبل را دارد.

پس از اینکه آرن داوودی آسیب دید، بچیروویچ تصمیم گرفت عرفان نساج‌پور ۳۰ ساله را به تیم ملی دعوت کند. او دو ملیتی است و سابقه عضویت در تیم ملی جوانان کانادا را هم دارد.

محمد جمشیدی ۲۲ ساله هم مدال طلای آسیا و کاپ‌ آسیا را در کارنامه‌اش ثبت کرده. ارسلان کاظمی برجسته‌ترین بازیکن آسیا در «اسلم دانک» است. او در لیگ کالج‌های آمریکا بازی کرده.

بهنام یخچالی ۱۸ ساله هم نامی جدید است برای بسکتبال ایران. بازیکنی آینده‌دار که در لیگ بر‌تر پدیده شد و در کاپ ‌آسیا درخشید.

آرمان زنگنه ۲۱ ساله و ۲۰۲ سانتیمتری هم یک پست چهار کلاسیک است با توانایی بازی در منطقه سه. بعد از دو سال مصدومیت با مهرام به بسکتبال برگشت. در کاپ‌آسیا برای نخستین بار پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران را تجربه کرد.

سجاد مشایخی کاپیتان تیم ملی جوانان بود که در آسیا سوم شد. ۲۰ ساله است و جانشین مهدی کامرانی در آینده بسکتبال ایران. در کاپ‌ بزرگسالان آسیا که سامان ویسی مصدوم شد، او تنها پست یک ایران بود و رضایت سرمربی تیم ملی را جلب کرد. روزبه ارغوان هم بازیکن پست چهار و پنج است که سرعت بالایش زبانزد خانواده این رشته ورزشی است.

XS
SM
MD
LG