لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

۸۰ سال از کشف حجاب در ایران گذشت


چند تن از زنان رجال و مقام های ایرانی پس از کشف حجاب در هفدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی.
چند تن از زنان رجال و مقام های ایرانی پس از کشف حجاب در هفدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی.

۸۰ سال از کشف حجاب در ایران گذشت. در هفدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی، مجلس ایران قانونی را به تصویب رساند که زنان ایران را مجبور به خودداری استفاده از چادر، روبنده و روسری کرد.

این اقدام از آن زمان با نظرات مثبت و منفی زیادی روبرو بوده است و پشتیبانی و مخالفت با کشف حجاب در ایران همچنان ادامه دارد. پس از پایان جنگ جهانی دوم حجاب اجباری در ایران جای خود را به حجاب اختیاری داد و پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، حجاب بار دیگر اجباری شد.

لینک مستقیم

مهرانگیز کار، حقوقدان ایرانی مقیم آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا عقیده دارد که «۲۰ سال پس از کشف حجاب در ایران و با افزایش تعداد زنان بی‌حجاب، نوعی اعتماد به نفس ایجاد شد و شاهد نسلی از زنان و دخترانی شدیم که پس از تحصیلات وارد فعالیت اجتمایی، فرهنگی و حتی سیاسی می‌شدند».

به گفته وی، «در سال‌های آخر دوران رژیم سابق، زنان همگام با مردان در سمت‌های مختلف حتی وزارت، در زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور حضور فعال داشتند».

مهرانگیز کار درباره منتقدان کشف حجاب در ایران می‌گوید: «این گروه نیز مبانی منطقی خودشان را دارند و از یک نظر درست می‌گویند و معتقدند که هر چه با زور و اجبار بر مردم تحمیل شود امکان عکس‌العمل زورمندانه وجود خواهد داشت».

وی می افزاید: «در کشورهایی که حجاب اختیاری است زنان اکثرا پوشش مناسب و با عرف جامعه را مورد استفاده قرار می‌دهند و مانند زنان در کشورهایی که حجاب اجباری است، در تلاش برای نشان دادن مخالفت خود از پوشش‌های ناهنجار استفاده نمی‌کنند».

مصاحبه رادیو فردا با مهرانگیز کار را اینجا بشنوید. وی ابتدا درباره استدلال موافقان کشف حجاب می‌گوید:

XS
SM
MD
LG