لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

«اسراییل باید به پشت مرزهای جنگ شش روزه بازگردد»


محمود عباس قرار است روز سه شنبه با نخست وزیر اسراییل دیدار و گفت وگو کند.
محمود عباس قرار است روز سه شنبه با نخست وزیر اسراییل دیدار و گفت وگو کند.





محمود عباس ضمن مخالفت با پيشنهاد احتمالی اسراييل مبنی بر عقب نشينی از ۹۲ درصد کرانه باختری گفته است: تل آويو بايد به پشت مرزهای جنگ شش روزه بازگردد.


رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در مصاحبه ای با روزنامه آمريکايی واشينگتن پست که روز یکشنبه به چاپ رسید تاکيد کرد که فلسطينی ها با پيشنهاد احتمالی اسراييل برای عقب نشينی از ۹۲ درصد از سرزمين های کرانه باختری مخالفند و آن را کافی نمی دانند.


این اظهارات محمود عباس دو روز قبل از دیدار وی با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل صورت می گیرد که قرار است در اورشليم انجام شود.


ديدار روز سه شنبه رهبران اسراييل و فلسطينی، بخش ديگری از رايزنی های آنان درباره سند تفاهمی است که بايد به همايش صلح خاورميانه ارائه شود.


محمود عباس جمعه گذشته در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفته بود: شش ماه پس از کنفرانس صلح، اسراييل و فلسطينی ها می توانند به پيمان نهايی صلح برسند.


در مصاحبه ای که روز يکشنبه در «واشينگتن پست» منتشر شد، رهبر حکومت فلسطينی گفته است: «در مذاکرات کمپ ديويد نيز اسراييلی ها پيشنهاد استرداد ۹۲ درصد از کرانه باختری را مطرح کردند. اما ما اکنون نيز نمی توانيم با اين امر کنار بياييم.»



  • «در مذاکرات کمپ ديويد نيز اسراييلی ها پيشنهاد استرداد ۹۲ درصد از کرانه باختری را مطرح کردند. اما ما اکنون نيز نمی توانيم با اين امر کنار بياييم.»
محمود عباس

وی گفته است: «نمی تواند اين پيشنهاد را به همه پرسی فلسطينی ها بگذارد و محبوبيت خود را از دست خواهد داد.»


محمود عباس تاکيد کرده که «اسراييل بايد به پشت مرزهای پيش از جنگ شش روزه ۴۰ سال پيش عقب نشينی کند.»


رييس تشکيلات حکومت خودگردان فلسطينی، نسبت به حضور نمايندگان عربستان سعودی در همايش صلح خاورميانه ابراز اطمينان کرده است.


وی گفته است: «اين اطمينان را پس از ديداری که در نيويورک با امير سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان به عمل آورده، کسب کرده است.»


محمود عباس به «واشينگتن پست» گفته است: «سعودی ها از روند پيشرفت تماس ها راضی هستند.»


اين در حالی است که وزير امور خارجه اسراييل، روز جمعه درخواست امير سعود الفيصل را برای خاتمه دادن به تکميل ديواره حائل امنيتی در اطراف سرزمين های فلسطينی را رد کرده بود.


تزيپی ليونی گفته بود: «اگر شرط عربستان برای شرکت در کنفرانس صلح، برچيدن اين ديوار باشد، اسراييل حاضر است از مشارکت عربستان صرفنظر کند در عين حال که برای حضور سعودی ها اهميتی بسيار قائل است.»


وزير امور خارجه اسراييل روز جمعه در نيويورک با رهبر حکومت فلسطينی و رياض المالکی، وزير امور خارجه دولت خودگردان، و شمار ديگری از سران فلسطينی که وابسته به جنبش «فتح» هستند، ديدار کرده بود.


ليونی در اين ديدار به عباس گفت: « در مورد جدول زمانی و راهکارهای رسيدن به صلح بايد واقع بين بود.»


«حمایت جهانی از کنفرانس صلح»


محمود عباس، در خاتمه ديدارهای خود با شمار زيادی از سران جهانی شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل، تاکيد کرد که «کشورهای بسياری از کنفرانس صلح حمايت می کنند.»



  • دولت اسراييل اعلام کرد که روز دوشنبه، ۸۷ تا ۹۰ نفر از زندانيان امنيتی فلسطينی را که وابسته به جنبش «فتح» بوده اند را آزاد می کند.

وی از جامعه بين المللی خواست که راه را برای خاتمه موفقيت آميز اين کنفرانس هموار کند.


محمود عباس روز جمعه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نيز گفت: «شاخه زيتون صلح را از دست نخواهد داد و از فرصتی که برای برقراری صلح پيدا شده، بيشترين استفاده را خواهد کرد.»


محمود عباس روز يکشنبه در قاهره با حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر ديدار می کند و موضوعات مربوط به کنفرانس صلح نوامبر در اين ديدار مطرح می شود.


محمود عباس به هنگام اقامت در نيويورک با رييس جمهوری آمريکا نيز ديدار کرد و به او گفت: « فلسطينی ها از طرح شما برای استقلال کشور فلسطين در جوار اسراييل قدردانی می کنند.»


ديدار روز يکشنبه محمود عباس با رييس جمهوری مصر همزمان با اعلام خبر موافقت مصر با بازگشت صدها نفر از نيروهای فلسطينی به غزه از طريق گذرگاه مرزی مصر وغزه صورت می گيرد.


اين فلسطينی ها در پی رويدادهای خشونت بار تسلط حماس بر غزه، به مصر گريخته بودند و در سه ماه اخير ازبازگشت آنها از گذرگاه مرزی مصر و غزه، جلوگيری شده بود.


همزمان، دولت اسراييل اعلام کرد که روز دوشنبه، ۸۷ تا ۹۰ نفر از زندانيان امنيتی فلسطينی را که وابسته به جنبش «فتح» بوده اند را آزاد می کند.


اسراييل اين اقدام را «حسن نيت ديگری در قبال رهبر ميانه روی فلسطينی» توصيف کرده است.


XS
SM
MD
LG