لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

درگیری پلیس افغانستان با نیروهای مرزی ایران


درگیری در مرزهای ایران و افغانستان امری معمول به شمار می رود.(عکس: EPA)
درگیری در مرزهای ایران و افغانستان امری معمول به شمار می رود.(عکس: EPA)

مقامات افغان روز يکشنبه اعلام کردند که در درگيری ميان پليس اين کشور با نيروهای امنيتی ايران در مرز بين دو کشور يک غیر نظامی کشته و دو مامور ايرانی نيز مجروح شدند.


وزارت کشور افغانستان مدعی شده است که حادثه ياد شده پس از آن بوقوع پيوست که يک گشتی ايرانی عصر شنبه وارد روستای پل ابريشم در ولايت نيمروز اين کشور شد.


بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ژنرال ايوب بدخشی، رييس پليس ولايت نيمروز گفته است که « بدنبال اعزام يک واحد پليس افغانستان به روستای ياد شده درگيری ميان طرفين رخ داد که بدنبال آن يک معلم اين روستا کشته شد.»


مرز ايران و افغانستان که بسيار طولانی است همواره از سوی قاچاقچيان برای عبور مواد مخدر از طريق ايران مورد استفاده قرار می گيرد.


بسياری از مردم افغانستان نيز به صورت غير قانونی وارد خاک اين کشور می شوند و به گفته صاحبنظران، برخوردهايی نظير درگيری روز شنبه امری معمول است.


در واقعه ای ديگر در ارتباط با اوضاع افغانستان، يک حمله خمپاره ای در ولايت شرقی «کنر» باعث مرگ نوجوان ۱۵ ساله ای شد و پنج کودک ديگر را مجروح کرد.


معاون رييس پليس اين ولايت، « دشمنان افغانستان» را عامل حمله به کودکانی دانست که مشغول جمع آوری علف برای گوسفندان خود بودند.


در ولايت قندهار که در جنوب افغانستان واقع است نيز درگيری ها بين نيروهای دولتی و شورشيان طالبان در روزهای شنبه و يکشنبه شش کشته از سوی شبه نظاميان بر جای گذاشت. ۱۴ شورشی نيز در جريان اين برخوردها دستگير شدند.


تلفات درگيری ها نيز کشته شدن يک پليس و مجروح شدن يک سرباز افغان گزارش شده است.


در سال جاری ميلادی بيش از يک هزار نفر که اغلب آن شبه نظامی بوده در جريان درگيری ها جان خود را از دست داده اند. بيشتر تلفات غير نظاميان نيز بدنبال حملات شورشيان رخ داده است.


XS
SM
MD
LG