لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

واکنش تند معاون وزیر دفاع افغانستان به سخنان احمدی نژاد


آقای احمدی نژاد در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته بود: «باید یک چارچوب زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شود.» (عکس: فارس)
آقای احمدی نژاد در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته بود: «باید یک چارچوب زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شود.» (عکس: فارس)


معاون وزیر دفاع افغانستان در واکنش تندی نسبت به سخنان محمود احمدی نژاد در باره حضور نیروهای خارجی در این کشور گفت: «این سخنان آقای احمدی نژاد مغرضانه بوده است.»


وی چنین اظهاراتی را «مداخله در امور افغانستان» خوانده است.


این نخستین واکنش تند یک مقام ارشد نظامی افغان به سخنان رییس جمهوری ایران است که هفته گذشته در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته بود: «باید یک چارچوب زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شود.»


یوسف نورستانی، معاون وزیر دفاع افغانستان روز شنبه در پارلمان این کشور گفت : «احمدی نژاد می خواهد که مشکلی برای آمریکایی ها در افغانستان ایجاد کند. سیاست وی در قبال آمریکایی برای دلسوزی به افغان ها نیست که مثلا چرا پسر بچه های افغان در بمباران های نیروهای آمریکایی کشته می شوند. بلکه او نیات خود را دارد.»


هفته گذشته آقای احمدی نژاد در دیدارش با کای آیده، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در تهران گفته بود که مسئله خروج نیروهای خارجی برای ثبات افغانستان باید جدی گرفته شود.


این سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران و واکنش یک مقام ارشد نظامی افغانستان از سوی تحلیلگران افغان نشانه وخامت روابط دو کشور پنداشته شده است.


محمد عارف رحمانی، کارشناس مسایل سیاسی در باره واکنش مقامات افغان نسبت به سخنان آقای احمدی نژاد می گوید: «این واکنش باید از مجاری دیپلماتیک و با توجه به نگاه کلی و کلان دپیلماسی افغانی به مقامات ایرانی منتقل می شد.»


وی گفت: «من فکر می کنم این واکنش از سوی یک مقام نظامی که غیرمتعارف هست و باید از طریق وزارت خارجه افغانستان صورت می گرفت، شاید یک اقدام شتابزده و نسجنیده بوده است. این اظهارات بر اساس یک استراتژی و پالیسی صورت نگرفته است. چرا که اولا اظهارات این مقام نظامی افغان مداخله در حوزه سیاست خارجی افغانستان می باشد و در مرحله ثانی این اظهارات در بلند مدت به منافع ملی ما شاید صدمه آفرین باشد. باید این موضوع از سوی دستگاه سیاست خارجی به مقامات ایرانی ابراز می شد.»


اما برخی دیگر کارشناسان افغان ضمن تایید موضع گیری معاون وزارت دفاع افغانستان بدین باورند که نباید مقامات ایرانی در باره مسایل داخلی افغانستان اظهارات مداخله جویانه داشته باشد.


نصیر ناصر، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان بدین باور است که نیروهای خارجی در افغانستان با موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور دارند و به درخواست حکومت افغانستان در این کشور فعالیت می کنند.


وی می گوید: «آقای احمدی نژاد نباید چنین اظهاراتی در باره نیروهای خارجی مستقر در افغانستان داشته باشد. به خاطر این که افغانستان یک کشور مستقل هست و نیروهای ناتو و آمریکا بر اساس فیصله (قطعنامه) شورای امنیت در این کشور حضور دارند تا با تروریست ها مبارزه کنند و افغانستان را نجات دهند.


اظهارات رییس جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده ای در مطبوعات داخلی افغانستان داشته و اکثر روزنامه ها، چنین اظهاراتی را «مداخله در امور افغانستان» خوانده اند.


XS
SM
MD
LG