لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

«بازديد احمدی نژاد از برج های دو قلو مضحکه است»


پوسترهایی علیه حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا از سوی معترضین بر در و دیوار این دانشگاه چسبانده شده است.
پوسترهایی علیه حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا از سوی معترضین بر در و دیوار این دانشگاه چسبانده شده است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت:«مضحکه آميز است که رييس جمهوری اسلامی ايران بخواهد از محل مرکز تجارت جهانی بازديد کند.»


خانم رايس که با شبکه تلويزيون کابلی سی ان بی سی مصاحبه می کرد با اشاره به قصد محمود احمدی نژاد برای بازديد از محل حمله تروريستی به برج های دو قلوی شهر نيويورک اظهار داشت:«اين فرد رييس جمهوری کشوری است که احتمالا بزرگ ترين حامی دولتی تروريسم به شمار می رود، منکر هالوکاست بوده و کسی است که خواستار حذف کشورها از نقشه جهان است. من فکر می کنم که چنين بازديدی مضحکه آميز است.»


وزير امور خارجه آمريکا افزود:«او راهی نمی شناسد تا احمدی نژاد را قانع کند ولی اميدوار است که عناصر ميانه روتر در سياست های ايران درک کنند که انزوای ايران در جهان فايده بخش نيست.»



  • «اين فرد رييس جمهوری کشوری است که احتمالا بزرگترين حامی دولتی تروريسم به شمار می رود، منکر هالوکاست بوده و کسی است که خواستار حذف کشورها از نقشه جهان است. من فکر می کنم که چنين بازديدی مضحکه آميز است.»
وزیر امور خارجه آمریکا

به گفته وی،« رژيم جمهوری اسلامی بايد رفتار خود را تغيير دهد.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز يکشنبه برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل وارد نيويورک شد.


وی قبل از عزيمت به آمريکا، با ارايه درخواستی به مقامات این شهر خواستار آن شد که از ويرانه های مرکز تجارت جهانی بازديد کند و به يادبود قربانيان حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۳ تاج گلی نثار کند، ولی اين درخواست او رد شد.


به رغم رد درخواست وی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که بازدید از برج های دو قلو نیویورک در برنامه رییس جمهوری ایران است.


محمود احمدی نژاد در نخستين روز اقامت خود در نيويورک با رهبران گروه يهودی «ضد صهيونيسم» که با موجوديت اسراييل مخالف هستند ديدار و گفت وگو کرد.


واکنش های اعتراضی


حضور رييس جمهوری ايران در نيويورک با واکنش ها و اعتراض گروه های يهودی روبه رو شده و حتی وزير امور خارجه اسراييل اعلام کرده است که در تظاهرات عليه محمود احمدی نژاد شرکت می کند.


تزيپی ليونی همراه با سازمان های يهودی انتقادهای شديدی از دانشگاه کلمبيا در اعتراض به برگزاری سخنرانی آقای احمدی نژاد به عمل آورده اند.


خانم ليونی مدعی شده است که «جمهوری اسلامی ايران عليه منافع آمريکا در منطقه و جهان عمل می کند» و به گفته او، «باعث مرگ سربازان آمريکايی در عراق می شود و عامل اخلال در روند صلح اسراييل و اعراب در سال های اخير بوده است.»


آقای احمدی نژاد قرار است عصر روز دوشنبه در دانشگاه کلمبيا نيويورک در يک جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان شرکت کند و به دنبال آن روز سه شنبه در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد سخنرانی کند.


روز يکشنبه، گروهی از جمله مقام های رسمی و رهبران سياسی در اعتراض به برنامه سخنرانی رييس جمهوری ايران در دانشگاه کلمبيا در مقابل اين دانشگاه تظاهرات کردند.


اين تظاهرات اعتراضی روز دوشنبه نيز در مناطق اطراف دانشگاه کلمبيا و مقر سازمان ملل ادامه يافت.


بردی ساهاگيان، يکی از دانشجويان دانشگاه کلمبيا که در تظاهرات روز يکشنبه شرکت داشت به خبرگزاری رويترز گفت: «تا وقتی ندانم که طرز فکر احمدی نژاد چيست نمی توانم با او مخالفت کنم. در نتيجه می خواهم حرف هايش را بشنوم.»


  • «اشتباه است اگر فکر می کنند که ايران و آمريکا به سوی جنگ پيش می روند. چه کسی چنين چيزی گفته است؟ چرا بايد به طرف جنگ برويم؟ جنگی در کار نيست.»
رییس جمهوری اسلامی ایران

ريچل در، يکی ديگر از دانشجويان اين دانشگاه نظری مخالف دارد. وی می گويد: «حقوق بشر در کشور او زير پا گذاشته می شود و او دارد به دانشگاه کلمبيا می آيد تا نفرت بپراکند و يا هالوکاست را انکار کند و چنين چيزی غيرقابل قبول است.»


دعوت دانشگاه کلمبيا از رييس جمهوری اسلامی ايران عصبانيت برخی چهره های سياسی، گروه های مذهبی و سازمان های غیر یهودی را نیز در پی داشته است.


اما اين دانشگاه عقب نشينی نکرده و «لی بولينگر» رييس اين دانشگاه وعده داده است که با طرح پرسش هايی درباره حقوق بشر، هالوکاست، واقعه ای که آقای احمدی نژاد آن را افسانه می خواند و برنامه هسته ای ايران، رييس جمهوری اسلامی را به چالشی جدی بکشد.



«جنگی در کار نيست»


آمريکا بارها ايران را متهم کرده که بدنبال توليد بمب اتمی است و از شورشيان شيعه عراقی برای دامن زدن به بی ثباتی در اين کشور حمايت می کند .


اما ايران اين اتهامات را رد می کند. محمود احمدی نژاد در مصاحبه اخير خود با برنامه ۶۰ دقيقه شبکه تلويزيونی سی بی اس آمريکا گفته است: «بايد بدانيد که ما احتياجی به بمب اتمی نداريم. ما چه احتياجی به بمب داريم؟ در روابط سياسی فعلی بمب اتمی هيچ فايده ای ندارد. اگر فايده داشت از سقوط شوروی جلوگيری می کرد.»


رييس جمهوری ايران همچنين گفته است: «اشتباه است اگر فکر می کنند که ايران و آمريکا به سوی جنگ پيش می روند. چه کسی چنين چيزی گفته است؟ چرا بايد به طرف جنگ برويم؟ جنگی در کار نيست.»


وی پيش از ترک ايران نیز گفته بود که «مردم آمريکا از داشتن اطلاعات صحيح محرومند و ديدار او از آمريکا به مردم اين کشور فرصتی می دهد تا صدايی متفاوت را بشنوند.»


XS
SM
MD
LG