لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

احمدی نژاد: خيانتکاران داخلی پرونده اتمی را افشاء می کنم


رییس جمهوری ایران می گوید که امروز پيروزی هسته ای به مرحله حساسی رسيده است
رییس جمهوری ایران می گوید که امروز پيروزی هسته ای به مرحله حساسی رسيده است


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز دوشنبه تهديد کرد نام کسانی را که وی از آنها با عنوان «خائنان داخلی به پرونده هسته ای ايران» اسم برد افشاء خواهد کرد.


آقای احمدی نژاد که در دانشگاه علم و صنعت در تهران سخن می گفت، اظهار داشت: « اگر عوامل داخلی در خصوص مسائل هسته ای دست از فشار بر ندارند، به ملت ايران معرفی می شوند.»


وی منتقدين داخلی را خائن دانست و گفت: « اينها، خائن هستند و ما بر اساس عهدی که با ملت بسته ايم، کوتاه نخواهيم آمد و نظاره گر نخواهيم بود.»


رييس جمهوری ايران می گويد: « ما اطلاع داريم که آنها آدم می فرستادند که اطلاعات درون سيستم را به بيگانه بدهند و به صورت منظم اين ملاقات ها برگزار می شد که بگويند در داخل کشور چه خبر است.»


  • « اگر عوامل داخلی در خصوص مسائل هسته ای دست از فشار بر ندارند، به ملت ايران معرفی می شوند.»
محمود احمدی نژاد

به گفته آقای احمدی نژاد، « حتی بعضا دشمن را نيز ترغيب می کردند و می گفتند، چرا صدور قطعنامه را به تاخير می اندازيد و چرا پياز داغ آن را زياد نمی کنيد؛ چراکه اگر پياز داغ قطعنامه ها را زياد کنيد اين دولت کوتاه می آيد و دست از فعاليت در اين زمينه برمی دارد.»


وی در اين زمينه بدون نام بردن از کسی گفت: « در اين ارتباط پرونده ای تشکيل شد و طرف به دادگاه رفت، ولی شما بدانيد که قاضی اين دادگاه را چنان تحت فشار سنگين قرار دادند که جاسوس را تبرئه کنند. اين يکی از نمونه های موانع ما در راه رسيدن به قله است.»


به نظر می رسد که اظهارات رييس جمهوری ايران ناظر به پرونده حسين موسويان، عضو تیم سابق هسته ای ايران و از افراد نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان است که از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی متهم به افشای مسائل اتمی ايران شده است.


آقای موسويان، در ارديبهشت ماه امسال به اتهام ارتباط با عوامل بيگانه و تبادل اطلاعات با آن ها بازداشت شد اما چند روز بعد با قرار وثيقه دويست ميليون تومانی آزاد شد.


بازداشت وی با واکنش حسن روحانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ايران و مذاکره کننده اصلی جمهوری اسلامی و اکبر هاشمی رفسنجانی روبرو شد.


اوايل مهرماه، حسن روحانی در يک سخنرانی پيرامون پرونده حسين موسويان گفته بود: « پيشداوری و سياسی کردن اين قبيل موضوعات، قبل از هر چيز، به ضرر کشور است. وزارت اطلاعات حتما به عنوان ضابط قضايی، حق و بلکه ماموريت قانونی دارد هرگونه ابهامی در عملکرد مسوولان را بررسی کند. اما احراز جرم و اثبات اتهام طبق قانون فقط بر عهده دادگاه صالحه است.»


وی اظهار داشت: « اکنون پرونده ايشان در اختيار قوه قضاييه است و بهتر است که افراد غير مسوول به جای اظهار نظر در انتظار نظر دستگاه محترم قضايی باشند.»


«پيروزی هسته ای»


رييس جمهوری ايران در حمله شديدی به تيم سابق هسته ای ايران و منتقدين سياست های دولت وی گفت: « آنها بدانند ملت ايران اجازه نمی دهد که با نفوذ سياسی و اقتصادی خود تلاش کنند که مجرمين از عدالت ملت ايران رهايی پيدا کنند.»


اظهارات محمود احمدی نژاد در زمانی صورت می گیرد که قدرت های جهانی تاکید کرده اند که در صورت پاسخ ندادن جمهوری اسلامی ایران به پرسش های آژانس درباره ابهامات سابق پیرامون برنامه اتمی اش دور سوم تحریم ها علیه تهران را تصویب خواهند کرد.

آقای احمدی نژاد افزود: « ما به خاطر برخی از حساسيت ها مراعات آنها را می کنيم ولی با پايان يافتن موضوع هسته ای، در يک جمع دانشجويی، همه اين مسائل را بيان خواهيم کرد.»


وی، روند موجود در پرونده اتمی ايران را يک پيروزی خواند و گفت که « امروز پيروزی هسته ای به مرحله حساسی رسيده است و نبايد مورد غفلت قرار گيرد.»


به گفته رييس جمهوری اسلامی، ايران در مسير اهداف خود پيش رفته است و «گواه روشن آن نيز اين است که بسياری پذيرفتند که در موضوع هسته ای نمی توانند حريف ملت ايران شوند.»


اظهارات محمود احمدی نژاد در زمانی صورت می گیرد که قدرت های جهانی تاکید کرده اند که در صورت پاسخ ندادن جمهوری اسلامی ایران به پرسش های آژانس درباره ابهامات سابق پیرامون برنامه اتمی اش دور سوم تحریم ها علیه تهران را تصویب خواهند کرد.


ایران می گوید که در چندین دور مذاکره با بازرسان آژانس به پرسش های آنها پاسخ داده است و بر اساس اعلام قبلی، قرار است که محمد البرادعی در اواخر ماه نوامبر گزارش خود در این زمینه را به شورای حکام آژانس و سپس به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


اين احتمال وجود دارد که شورای امنيت با صدور سومين قطعنامه، اقدامات تنبيهی سخت گيرانه تری را عليه ايران در پيش بگيرد.


XS
SM
MD
LG