لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

«تلاش برای تغيير فضای سياسی به سود احمدی نژاد»


آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران بارها از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی حمایت کرده است.(عکس: فارس)
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران بارها از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی حمایت کرده است.(عکس: فارس)

جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه با اعلام حمايت از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، گفت که تغيير دولت در شرايط کنونی به مصلحت نيست.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، «ايسنا»، مجتبی ذوالنوری طی سخنانی در جلسه هفتگی انصار حزب الله گفت: «دولت آقای احمدی نژاد کارهايی را شروع کرده که مصلحت و منفعت کشور ايجاب می کند که در يک دوره چهار ساله ديگر به نتيجه برسد و الان کار در مرحله ای نيست که تغيير دولت داشته باشيم و مصلحت اين است که دولت عوض نشود.»


بهروز خليق،‌ فعال سياسی در آلمان، در گفت و گو با راديو فردا، درارتباط با سخنان جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معتقد است که اين سخنان با هدف ساکت کردن منتقدان، فراهم کردن زمينه برای ادامه رياست جمهوری محمود احمدی نژاد برای يک دوره چهار ساله ديگر و جلوگيری کردن از کانديداتوری محمد خاتمی در انتخابات رياست جمهوری مطرح شده اند.


راديو فردا: مجتبی ذوالنوری،‌ جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سخنانی با حمايت از محمود احمدی نژاد،‌ رييس جمهوری اسلامی ايران، ‌گفته است که مصلحت نمی بيند دولت او تغيير کند و بايد بتواند برنامه های خود را برای چهار سال ديگر ادامه دهد. در عين حال، ‌وی اشاره کرده است که آيت الله علی خامنه ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی ايران، در ديدار اعضای هيئت دولت در حمايت از اين دولت، سنگ تمام گذاشت و حمايتش از آن حمايتی خاص است. شما اين اظهار نظرها را چگونه ارزيابی می کنيد؟


بهروز خليق: سپاه پاسداران اصولا چند دوره است که در انتخابات ايران دخالت مستقيم دارد. اين دخالت در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ به شکلی روشن و آشکار انجام گرفت و سپاه و بسيج، به عنوان حزب پادگانی، با برنامه ريزی هايی که داشتند، در حمايت از احمدی نژاد سنگ تمام گذاشتند.


در حقيقت،‌ بخش اعظم آرايی که احمدی ن‍ژاد در انتخابات کسب کرد، ‌در سايه اين برنامه ريزی ها و حمايت ها بود.


در شرايط کنونی هم مشکلاتی با بروز اختلاف نظر ميان جريان اصولگرا به وجود آمده است. از جمله می توان به جريان راست محافظه کار، يعنی روحانيت مبارز و جمعيت موتلفه اشاره کرد که تاکنون مخالفت خود را با انتخاب مجدد احمدی نژاد نشان داده اند.


درعين حال،‌ اختلافاتی هم که در ميان طيف های وابسته به جناح احمدی نژاد وجود دارد و انتقادهای جدی ای نسبت به کارکرد وی مطرح می شود، در مجموع،‌ وضعيتی را پيش آورده که به خاطر آن، موقعيت احمدی نژاد تضعيف شده است.


  • «ولی فقيه، سپاه و جريان اصول گرا نگرانند که اگر خاتمی وارد صحنه شود، بتواند احمدی نژاد را شکست دهد. در اين ميان، رد صلاحيت خاتمی به جهت اينکه هزينه بالايی را بر خود نظام تحميل می کند، تلاش خواهد شد تا فضايی ايجاد شود که خود خاتمی از کانديدا شدن منصرف شود.»
بهروز خلیق، فعال سیاسی در آلمان

به همين خاطر هم آيت الله خامنه ای و سپاه در جهت پشتيبانی از او اقدام می کنند؛ پشتيبانی ای که خيلی هم روشن و آشکار بوده است.


اين پشتيبانی باعث شد فضای انتقادی ای که در يک ماه اخير تشديد پيدا کرده بود، تغيير کند. برای مثال، در حالی که انتظار می رفت پس از تعطيلات مجلس درباره مشايی و کردان عليه احمدی نژاد صحبت هایی عنوان شود، به يکباره هيج اتفاقی نيفتاد.


اين موضوع نشان می دهد که راس حکومت، يعنی ولی فقيه، و همچنين سپاه تصميم گرفته اند که در تمام ابعاد به گونه ای برخورد کنند که فضا به سود احمدی نژاد تغيير کند.


فکر می کنيد پيام اين سخنرانی برای منتقدان در درون حکومت جمهوری اسلامی ايران چه بوده است؟


الان صحنه به اين صورت است که در رابطه با اصلاح طلبان، بخش مهمی از آنان، کانديداتوری محمد خاتمی را مطرح می کنند. خاتمی الان از موقعيتی در سطح جامعه برخوردار است که رقيب جدی احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری به حساب می آيد.


با توجه به بحران اقتصادی، تورم و ساير مشکلات، ‌می دانيم که اقشار و گروه های مختلف اجتماعی از عملکرد احمدی نژاد ناراضی هستند. از همين رو، اين امکان وجود دارد که اگر خاتمی وارد صحنه انتخابات شود، بتواند آرای بيشتری را بدست آورد و امکان انتخابش هم وجود دارد. به همين خاطر هم اصلاح طلبان مصر برای آمدن خاتمی مصر هستند.


از طرف ديگر،‌ ولی فقيه، سپاه و جريان اصول گرا نگرانند که اگر خاتمی وارد صحنه شود، بتواند احمدی نژاد را شکست دهد. در اين ميان، رد صلاحيت خاتمی به جهت اينکه هزينه بالايی را بر خود نظام تحميل می کند، تلاش خواهد شد تا فضايی ايجاد شود که خود خاتمی از کانديدا شدن منصرف شود.


در حقيقت، پيام جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران متوجه خاتمی است که به صلاحش است که کانديدا نشود.


در عين حال، ‌پيام ديگر سخنان ذوالنوری اين است که مشروعيت هر مسئول در جمهوری اسلامی منوط به آن است که آيت الله خامنه ای به عنوان ولی فقيه از او رضايت داشته باشد و يا او را قبول داشته باشد.


بر همين اساس هم توضيح می دهد که امروز، ولی فقيه از احمدی نژاد رضايت کامل دارد، ولی به شدت منتقد دوره رياست جمهوری خاتمی و هاشمی رفسنجانی است و تمايل ندارد که آن دوره ها تکرار شود.


بخش ديگر سخنان جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران به انتقاد از اکبر هاشمی رفسنجانی اختصاص داشت. پيام اين انتقادها چه بود، آيا اين بود که او هم از احمدی نژاد انتقاد نکند؟


به طور قطع همين است. يکی از نکات مورد نظر آيت الله خامنه ای و حال، جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در صحبت هايشان،‌ همين مسئله بوده است.


حمايت قاطعانه و بی سابقه رهبر جمهوری اسلامی از احمدی نژاد پس از آن صورت گرفت که هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که دوره مدارا تمام شد و به ميدان آمده است و از اين پس انتقادهايش را به طور صريح از احمدی نژاد مطرح خواهد کرد. الان هم هاشمی رفسنجانی دارد به گونه ای حرکت می کند که به منتقد جدی احمدی نژاد و سياست های او تبديل شده است.


به دليل موقعيتی که هاشمی رفسنجانی در ساختار حکومت دارد، طبعا انتقادهای او در سطح جامعه تاثير گذار است و در وارد کردن ضربه به احمدی نژاد می تواند موثر واقع شود.


به همين جهت،‌ حمايت وسيع و بی سابقه آيت الله خامنه ای، ‌سپاه و جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران از احمدی نژاد می تواند حاوی اين پيام به هاشمی رفسنجانی و ساير منتقدان باشد که سکوت کنند.


آيا اين گونه حمايت ها می تواند منتقدين را ساکت کند؟


بايد توجه داشت که طيف منتقدين احمدی نژاد خيلی گسترده است. از يک طرف نيروهای اپوزيسيون شروع می شود که تا طرف ديگر،‌ در درون خود حکومت، يعنی هاشمی رفسنجانی و کارگزاران و حتی فراتر از آن، حتی در جريان اصول گرا و طرفداران خود احمدی نژاد، پيش می رود.


برخورد آيت الله خامنه ای و سپاه طبعا با اين هدف انجام می گيرد که از دامنه انتقادها کاسته شود.


اما همان طور که ديده ايم، اصلاح طلبان در چند سال اخير منتقد جدی احمدی نژاد بوده اند و لذا به انتقادهای خود از او ادامه خواهند داد. در اين ميان، ‌ممکن است هاشمی رفسنجانی سکوت کند، ‌ولی به نظر نمی رسد که او هم ساکت بماند و انتقادهايش از احمدی نژاد را قطع کند.


در ارتباط با خود اصول گرايان شاهد اين بوديم که برخی از آنان باز شروع به انتقاد کردند و سخنان رهبر جمهوری اسلامی را به گونه ای ديگر تعبير کردند و تعبير ديگری از آن سخنان ارائه دادند و گفتند که منظورش آن نبوده که نقدی از احمدی نژاد صورت نگيرد و خود او هم در زمينه هايی از احمدی نژاد انتقاد کرده است.


به نظر من،‌ تاثير اين حمايت ها از احمدی نژاد در کوتاه مدت است و در ميان مدت و دراز مدت، انتقادها از احمدی نژاد، همچنان ادامه خواهد يافت و دامنه وسيع تری هم پيدا خواهد کرد.


اين انتقادها ريشه در مشکلات و بحران جامعه و نارضايتی کارگران و ديگر اقشار و گروه های زحمتکش کشور دارد. ضمن آنکه بايد به تاثير نارضايتی زنان،‌ دانشجويان و ساير جنبش های اجتماعی اشاره کرد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG