لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

احمدی نژاد: بخشی از درآمد نفت را به مردم می دهيم


محمود احمدی نژاد در سخنان خود اشاره نکرد که درآمدهای نفتی چگونه و با چه ساز و کاری در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
محمود احمدی نژاد در سخنان خود اشاره نکرد که درآمدهای نفتی چگونه و با چه ساز و کاری در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه وعده داد که دولت وی قصد دارد بخشی از درآمد نفت را تحويل مردم دهد.


رييس جمهوری اسلامی ايران اين وعده را در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در زمان ارائه لايحه بودجه سال ۱۳۸۷ ايران مطرح کرد و از مجلس درخواست کمک کرد.


بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمود احمدی نژاد به بالا رفتن قيمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: در مقابل قيمت نفت، ارزش دلار کاهش يافته است و قيمت ها در سطح دنيا بالا رفته است.


وی افزود: اين مسئله به طور طبيعی دو مطلب را به وجود می آورد؛ اول اينکه بر قيمت های داخل اثر می گذارد، دوم اينکه يک توقعی را در جامعه دامن می زند که حالا که قيمت بالا رفته است اثرش در زندگی مردم چيست.


رييس جمهوری اسلامی ايران برخی از افراد را متهم کرد که به گفته وی، «استفاده از درآمد نفت را به عنوان يک کفر مطلق و يک گناه نابخشودنی معرفی می کنند» و در ادامه گفت که دولت قصد دارد بخشی از درآمد نفت را تحويل خود مردم دهد.


محمود احمدی نژاد در سخنان خود اشاره نکرد که درآمدهای نفتی چگونه و با چه ساز و کاری در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.


مخالفان سياسی آقای احمدی نژاد در زمان انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ از وی نقل و قول کرده بودند که «در صورت انتخاب او به مقام رياست جمهوری، پول نفت را سر سفره های مردم می آورد.»


بودجه سال ۱۳۷۸ ايران که روز دوشنبه به مجلس ارائه شد بالغ بر ۲۸۵ ميليارد دلار است و اين در حالی است که بودجه سال قبل، ۲۴۸ ميليارد دلار بود که نشان دهنده ۱۷ درصد رشد است.

اما آقای احمدی نژاد پس از يک سال، اين وعده انتخاباتی را تکذيب کرد و گفت که چنين قولی نداده است.


منتقدين دولت احمدی نژاد وی را متهم می کنند که به رغم افزايش درآمدهای نفت در دو سال اخير، نه تنها وضعيت معيشتی مردم تغييری نکرده، بلکه سياست های اقتصادی وی به تورم و گرانی در ايران نيز دامن زده است.


بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، ميزان تورم در سال جاری به ۱۹ درصد رسيده است ،ولی اقتصاد دانان و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اين رقم را پايين دانسته و در مقابل از رقم حداقل ۲۴ درصد سخن گفته اند.


جمهوری اسلامی ايران در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۰۷ ميلادی از محل فروش نفت ۵۲ ميليارد دلار درآمد داشته است و پيش بينی می شود که تا پايان سال خورشيدی مجموع اين درآمدها به ۷۰ ميليارد دلار برسد.


سال قبل نيز از محل فروش نفت ۶۰ ميليارد دلار به خزانه دولتی واريز شده بود.


به گفته کارشناسان اقتصادی، ميانگين درآمد نفتی سالانه ايران در دوران محمد خاتمی ۲۴ ميليارد دلار بوده است، ولی به رغم افزايش دو و نيم برابری آن در دو سال اخير همه شاخص های اقتصادی قرمز شده و در حساب ذخيره ارزی نيز مبلغ قابل توجهی بر جای نمانده است.


رشد ۱۷ درصدی بودجه


بودجه سال ۱۳۸۷ ايران که روز دوشنبه به مجلس ارائه شد بالغ بر دو هزار و ۷۱۰ تريليون ريال ( ۲۸۵ ميليارد دلار) است و اين در حالی است که بودجه سال قبل، دو هزار و ۳۱۰ تريليون ريال ( ۲۴۸ ميليارد دلار) بود.


مقايسه اين دو رقم نشان می دهد که بودجه سال آينده ايران بيش از ۱۷ درصد رشد دارد.


بر اساس بودجه سال آینده ايران، آن چنان که رييس جمهوری ايران گفته است، قيمت نفت بر پايه هر بشکه ۳۹.۷ دلار بسته شده است. قيمت نفت در حال حاضر در بازارهای جهانی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسيده است و نفت ايران نيز بالای ۹۰ دلار معامله می شود.


محمود احمدی نژاد، در سخنان خود در مجلس گفته است که بودجه عمرانی ۳۰ درصد رشد داشته است.


به گفته وی، برای نخستين بار برای ساخت حوزه ها و مدارس علميه رقم قابل توجهی اختصاص داده شده و در همين زمينه برای مصلی ها ۳۰ ميليارد تومان و برای مساجد نيز ۶۰ ميليارد تومان اختصاص يافته است.


بودجه سال آینده قرار است تا اوايل اسفند ماه و پيش از انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و تصويب نمانيدگان قرار گيرد. در صورت تاييد نهايی اين بودجه توسط شورای نگهبان، دولت بايد برای اين بودجه آيين نامه های اجرايی به تصويب برساند.


XS
SM
MD
LG