لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

احمدی نژاد: تهدیدهای نظامی هیچ گاه عملی نمی شوند


محمود احمدی نژاد برای سفری دو روزه به شبه قاره هند رفته بود.(عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد برای سفری دو روزه به شبه قاره هند رفته بود.(عکس: AFP)

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز سه شنبه و در پایان سفرش به شبه قاره هند گفت که ایران به رغم جدی گرفتن «تهدیدها»، اعتقادی به «محقق شدن» آنها ندارد.


آقای احمدی نژاد که پیش از ترک دهلی نو با خبرنگاران سخن می گفت، بی آنکه از کشوری خاص نام ببرد افزود: «ملت ايران اين ادعاها را قبول ندارد چرا كه دشمنان ملت ايران نه توان حمله نظامي به ايران را دارند و نه جرات آن را.»


وي در اظهاراتی که اشاره ای آشکار به نیروهای آمریکایی و خارجی در منطقه بود، افزود: «آنها می توانند با اختیار و حفظ آبرو منطقه را ترك كنند يا اينكه بمانند و با شكست و ذلت و خواری مجبور به ترك منطقه شوند»


وی افزود: «بهترين دوستي ما با آنها اين است كه بگوييم هر چه زودتر از منطقه خارج شوند.»


مقامات آمریکایی در روزهای اخیر بار دیگر ایران را به دست داشتن در خشونت های عراق که طی یک ماه گذشته بالغ بر یک هزار کشته بر جای گذارده است متهم کرده اند. تهران دلیل خشونت ها در عراق را «اشغالگری نیروهای آمریکا» خوانده است.


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا استقرار حضور دومین ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس را نشانه قدرت نظامی ایالات متحده در منطقه دانست اما زمینه سازی برای حمله نظامی به ایران را رد کرد.

محمود احمدی نژاد، روز سه شنبه با مان موهان سینگ، نخست وزیر هند درباره پروژه های عمده در زمینه انرژی گفت و گو کرد و اظهار داشت که توافق بر سر احداث خط لوله هفت و نیم میلیارد دلاری ارسال گاز ایران به هند و پاکستان به زودی نهایی خواهد شد.


«یادآوری» به ایران


در همین حال، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا استقرار حضور دومین ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس را نشانه قدرت نظامی ایالات متحده در منطقه دانست اما زمینه سازی برای حمله نظامی به ایران را رد کرد.


وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه، ۲۹ آوریل، در جریان دیدار با مقامات مکزیک در مکزیکوسیتی به خبرنگاران گفت که فکر نمی کند آمریکا برای مدتی طولانی دو ناو هواپیمابر در خلیج فارس داشته باشد و از این رو حضور دومین ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه را به عنوان افزایش قوای نظامی ایالات متحده در حوزه خلیج فارس نمی داند اما آنرا یک «یادآوری» می داند.


پیشتر جف دیویس، یک فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده گفته بود که ورود ناو هواپیمابر آبراهام لینکن به خلیج فارس امری عادی و به منظور جایگزینی با ناو هواپیمابر هری ترومن انجام می گیرد و حضور همزمان این دو ناو هواپیمابر در خلیج فارس بسیار کوتاه خواهد بود و بیش از یکی دو روز به طول نخواهد انجامید.


XS
SM
MD
LG