لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

ديدگاه ها: سفر احمدى نژاد به نيويورك؛ موفق يا ناموفق؟


سفر يك هفته اى محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران به نيويورك روز جمعه گذشته پايان يافت. (عکس: EPA)
سفر يك هفته اى محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران به نيويورك روز جمعه گذشته پايان يافت. (عکس: EPA)

سفر يك هفته اى محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران به نيويورك روز جمعه گذشته پايان يافت.


در اين سفر آقاى احمدى نژاد پس از سخنرانى خود در مجمع عمومى سالانه سازمان ملل با بسيارى از رسانه هاى آمريكایی مصاحبه کرد و از جمله در برنامه تلويزيونى «سى. ان. ان.» با «لرى كينگ» به گفت و گو نشست.


بسيارى از ناظران و تحليلگران بر اين نظرند كه آقاى احمدى نژاد در سخنرانى ها و مصاحبه هاى خود با رسانه ها در نيويورك چيز تازه اى براى گفتن نداشت و تنها با استفاده از رسانه ها مواضع پيشين جمهورى اسلامى را تكرار كرد.


اگر چه برخى از تحليلگران سفر آقاى احمدى نژاد به مقر سازمان ملل را از زاويه تبليغاتى موفق ارزيابى مى كنند، در زمينه سياسى اما اين سفر را بدون دستاورد مى دانند به ويژه اينكه ظاهرا اين سفر زمينه هيچ تماسى با مقام هاى آمريكايى را نه تنها فراهم نكرد بلكه مقام هاى بلند پايه آمريكا حتى تاب تحمل سخنرانى آقاى احمدى نژاد در مجمع عمومى سازمان ملل را هم نداشتند.



محمود احمدى نژاد در كنار مصاحبه هاى خود با رسانه ها با برخى گروه هاى منتخب ايرانى و گروه هاى مدافع صلح و شمارى از دانشمندان و رهبران مذهبى آمريكا هم ديدارهايى داشت.


در باره اهميت و پيامدهاى اين سفر، دكتر منصور فرهنگ، سفير پيشين ايران در سازمان ملل در زمان دولت مهدى بازرگان به راديو فردا مى گويد: سفر آقاى احمدى نژاد به نيويورك مورد توجه چهار گروه قرار داشت: يك؛ گروه هاى افراطى و دست راستى كه با مهم نشان دادن حضور محمود احمدى نژاد از حضورش براى نشان دادن چهره اى خشن از ايران استفاده كردند.


  • «صحبت هاى محمود احمدى نژاد در آمريكا مانند همان سخنرانى هايى بود كه در نمازهاى جمعه مطرح مى شوند. بنابر اين فاقد هر گونه اهميت سياسى و ديپلماسى بودند بويژه اينكه آقاى احمدى نژاد با ادعاهاى خود مبنى بر اينكه در ايران آزادى كامل بيان، آزادى انتخابات و نبودن پيگرد مخالفين وجود دارد به گفته هاى خود بيشتر جنبه شوخى و تفنن داد تا سخنرانى جدى يك دولتمرد.»
منصور فرهنگ، سفير پيشين ايران در سازمان ملل

دوم؛ گردانندگان شوها و برنامه هاى تلويزيونى بودند كه از آقاى احمدى نژاد براى تفنن و سرگرمى بينندگان خود استفاده كردند.


دسته سوم؛ سران برخى كشورهاى جهان سوم هستند كه به رغم انتقادهاى خود به سياست آمريكا به دليل وابستگى هايشان به آمريكا جرات ابراز انتقاد خود را ندارند و سرانجام گروه هايى كه خود را هوادار صلح مى نامند و بر پايه مخالفت خود با هر جنگى خواهان گفت و گو با آقاى احمدى نژاد شدند.


به گفته آقاى فرهنگ، صحبت هاى محمود احمدى نژاد در آمريكا مانند همان سخنرانى هايى بود كه در نمازهاى جمعه مطرح مى شوند. بنابر اين فاقد هر گونه اهميت سياسى و ديپلماسى بودند بويژه اينكه آقاى احمدى نژاد با ادعاهاى خود مبنى بر اينكه در ايران آزادى كامل بيان، آزادى انتخابات و نبودن پيگرد مخالفين وجود دارد به گفته هاى خود بيشتر جنبه شوخى و تفنن داد تا سخنرانى جدى يك دولتمرد.


ماهان عابدين، مدير بخش پژوهش مركز مطالعات تروريسم در لندن به راديو فردا مى گويد: نبايد سفر آقاى احمدى نژاد را تا حد تفنن تقليل داد.


به باور آقاى عابدين، سياست جمهورى اسلامى در دهه گذشته «ديپلماسى مردمى» بوده است و در حال حاضر آقاى احمدى نژاد به خوبى اين ديپلماسى را به پيش مى برد.


آقاى عابدين مى گويد: به رغم انتقادهايى كه به سفر آقاى احمدى نژاد مى توان داشت، در مجموع سفر وى موفقيت آميز بوده است.


وى مى افزايد: ديپلماسى خارجى جمهورى اسلامى در سال هاى گذشته موفق بوده است، اما ظاهرا آقاى احمدى نژاد نه تجربه و نه تخصص لازم براى پيشبرد اين ديپلماسى را ندارد.


عليرضا نورى زاده، روزنامه نگار و تحليلگر سياسى هم به راديو فردا مى گويد: گفتمان آقاى احمدى نژاد بر پايه تصور وى از درك و عقل پايين مردم تكيه دارد و بر پايه اين تصور است كه اين سخنان غير منطقى و نامعقول را بيان مى كند. آقاى احمدى نژاد به گفته عليرضا نورى زاده، در سخنرانى هاى خود به مردم آمريكا و اسرائيل توهين كرد، هنگامى كه از آنان به عنوان مشتى صهيونيست ياد كرد.


وى بر اين باور است كه يك سياستمدار اگر گفته هاى خود را بر پايه به اصطلاح «ديپلماسى مردمى» بگذارد، نمى تواند منافع ملى را تامين كند. زيرا تجربه هايى مانند جمال عبدالناصر و صدام حسين نشان مى دهند كه يك رهبر هر چقدر هم پوپوليست و محبوب باشد، محبوبيتش نمى تواند دليل درست بودن سياست و ديدگاه هاى او باشد.


به باور آقاى نورى زاده، محمود احمدى نژاد و سخنرانى ها و رفتارهاى وى در سفر نيويورك باعث سر افكندگى ايرانيان شده است.




برنامه ديدگاه ها روزهاى شنبه ساعت ۱۹: ۳۵ دقيقه بوقت تهران پخش و دوبار ديگر هم تكرار ميشود: نيمه شب شنبه يعنى سى و پنج دقيقه پس از نيمه شب و روزهاى يكشنبه ساعت سيزده و پنج دقيقه بوقت تهران.



نظرات و پيشنهاد هاى خود را با ميان در ميان گذاريد:


شماره پيام گيرراديو فردا: ۰۰۴۲۰ ۲۲۱۱ ۲۴۱۱۳


شماره اس ام اس گير راديو فردا: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰


آدرس پست الكترونيكى ما: Didgah@radifarda.com


XS
SM
MD
LG