لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۹

احمدی نژاد ۱۲ اسفند به عراق سفر می کند


سفر محمود احمدی نژاد به عراق نخستین دیدار یک رییس جمهوری اسلامی از عراق ظرف سه دهه گذشته به شمار می رود.
سفر محمود احمدی نژاد به عراق نخستین دیدار یک رییس جمهوری اسلامی از عراق ظرف سه دهه گذشته به شمار می رود.


سخنگوی دولت عراق روز پنج شنبه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی برای ديدار از اين کشور و گفت وگو با مقامات عراقی دوم مارس، ۱۲ اسفند، به بغداد سفر می کند.


سفر محمود احمدی نژاد به عراق نخستين ديدار يک رييس جمهوری اسلامی از اين کشور پس از پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است و در زمانی صورت می گيرد که ايران هنوز بر سر نقش اين کشور در خشونت های عراق با آمريکا اختلافات گسترده ای دارد.


واشينگتن بارها جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده است که برای شورشيان شيعه عراق سلاح و مواد منفجره پر قدرت ارسال می کند که باعث مرگ دهها سرباز آمريکايی در سال های اخير شده است.


علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق می گويد که سفر رييس جمهوری اسلامی ايران به دعوت جلال طالبانی صورت گرفته و دو روزه خواهد بود.


آقای دباغ به خبرگزاری رويترز گفته است: «برای عراق مهم است که روابط خوبی با ايران داشته باشد (اما) نبايد دخالتی در امور داخلی عراق صورت گيرد.»


وی افزود: ايران بايد به انتخاب عراق در زمينه داشتن روابط با ديگر کشورها احترام بگذارد.


سفر محمود احمدی نژاد به عراق نخستين ديدار يک رييس جمهوری اسلامی از اين کشور پس از پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است و در زمانی صورت می گيرد که ايران هنوز بر سر نقش اين کشور در خشونت های عراق با آمريکا اختلافات گسترده ای دارد.

ايران و عراق بدنبال هشت سال جنگ ميان دو کشور که به کشته شدن صدها هزار نفر در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ انجاميد همواره روابط بی ثباتی داشته اند ولی از زمان سقوط صدام حسين در سال ۲۰۰۳ و روی کار آمدن دولتی شيعی در اين کشور مناسبات ميان طرفين رو به بهبود گذاشته است.


لغو مذاکرات روز جمعه ايران و آمريکا


اعلام زمان سفر محمود احمدی نژاد به عراق ساعاتی پس از آن صورت گرفت که مقامات عراقی خبر دادند جمهوری اسلامی ايران خواستار به تاخير انداختن گفت وگو های ميان اين کشور با آمريکا در روز جمعه شده است.


قرار بود که اين گفت وگوها در سطح کارشناسان امنيتی دو کشور و در بغداد برگزار شود.


مذاکرات روز جمعه چهارمين نشست مشترک ايران و آمريکا به شمار می رفت که قرار بود برای بحث در باره امور امنيتی عراق برگزار شود.


دولت عراق از ماه ها قبل تلاش زيادی کرده بود که مذاکرات دو کشور پس از ماه ها توقف بار ديگر از سر گرفته شود.


ميربه نانتونگو، يک سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد گفته است: «ما از طريق دولت عراق مطلع شديم که ايران خواستار تعويق گفت وگوهای دو جانبه در خصوص مسائل امنيتی عراق شده است. ما از هفته ها پيش گفته بوديم که آماده گفت وگو هستيم و اکنون به روشنی مشخص شده که ايران چنين چيزی را نمی خواهد.»


به تعويق افتادن گفت وگوها تنها توسط مقاماتی در دفتر نوری المالکی، نخست وزير عراق، اعلام شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، همين مقامات و يک نفر در سفارت ايران در بغداد ابتدا اعلام کرده بودند که مذاکرات لغو شده است، ولی هيچ دليلی را برای اين لغو ذکر نکرده اند.


رايان کروکر، سفير ايالات متحده آمريکا در عراق اوايل ماه فوريه گفته بود که او خواستار از سر گيری مذاکرات سه جانبه با ايران و مقام های عراقی است و انتظار می رود که اين دور از گفت وگو ها در سطح پايين تری برگزار شود.


نشست روز ۲۸ می ميان حسن کاظمی قمی و رايان کروکر، سفرای ايران و آمريکا در عراق به ۲۷ سال نداشتن ارتباط رسمی ميان مقامات دو کشور پايان داد.


دو سفير بار ديگر در اواخر تابستان با يکديگر ملاقات کردند و پس از آن نشستی ميان کارشناسان امنيتی دو کشور برگزار شود ولی از آن زمان ادامه اين گفت وگو ها متوقف شده است.


XS
SM
MD
LG