لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

چرا مراجع مهم تقلید در قم از دیدار با احمدی نژاد سر باز زدند؟


محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، روز ۲۷ اسفندماه، به شهر قم سفر کرد و با چند تن از روحانیون بلندپایه مستقر در این شهر دیدار و گفت و گو کرد. در روزهای اخیر جزييات بيشتری از آخرين سفر آقای احمدى نژاد به قم منتشر شده که حاكى است، از جمع مراجع تقليدى كه در قم مستقر هستند فقط سه نفر حاضر به ملاقات با وى شده اند. حسين نورى همدانى، مكارم شيرازى و جعفر سبحانى.

محمد جواد اكبرين پژوهشگر مذهبى كه خود سال ها در قم طلبه بوده است، در گفت و گو با رادیو فردا معتقد است كه نمى توان از ملاقات احمدى نژاد با سه مرجع تقليد نام برد زيرا فقط يكى از اين سه تن، از مراجع مسلم تقليد به شمار مى رود:



محمد جواد اكبرين:
واقعيت اين است كه از ميان مشاهير مراجع تقليد، كه صاحب كرسى فقاهت اند و پيش كسوت اند، تنها يك نفر در بيست و هفتم اسفند ديدار با آقاى احمدى نژاد را پذيرفته.به اين دليل طبق خبرهايى كه اعلام شده، آقاى محمد يزدى و آقاى مصباح يزدى با ايشان ديدار داشتند كه اساساً جزو مراجع نيستند.

عدم پذيرش آقاى احمدى نژاد، توسط اين آقايان كه از قديمى ترين اساتيد حوزه و از فقيهان مبرز حوزه و مراجع صاحب نام شناخته مى شوند، نشانه اختلافى است كه بين آنها و دولت وجود دارد. آيت الله وحيد خراسانى، بار دومى است كه ديدار با رییس دولت ايران را نپذيرفته. آيت الله صافى گلپايگانى پيش از اين پذيرفته بود اما به گفته يكى از اعضاى دفتر ايشان به دليل اينكه ايشان تذكراتش را بى فايده ديد، ديگر حاضر به ديدار نشد. آيت الله شبيرى زنجانى هم همينطور.

محمد جواد اکبرین
آقاى نورى همدانى به دليل نداشتن مقلد و به دست نياوردن جايگاه ويژه اى كه مراجع در قم دارند، اساساً شهريه اى كه ايشان به طلاب پرداخت مى كند و انتشار رساله اش و هزينه اداره دفترش كلاً توسط دفتر آقاى خامنه اى دارد پرداخت مى شود. به همين دليل در همه حوادث كشور و شرايطى كه نياز به تاييد آقايان قم دارند، تنها ايشان هست كه حاضر به گفت و گو با تلويزيون ايران مى شود و به عنوان مرجع حكومتى مرتب مصاحبه مى كند و به هر حال همراه با دولت و حكومت است.

آيت الله جعفر سبحانى در سال هاى اخير هرگز جزو مراجع محسوب نشده بود و اخيراً به اصرار پاره اى از ارداتمندان، ايشان حاضر شد كه رساله عمليه اى منتشر كند و الان هم ايشان جزو مراجع معروف و پذيرفته شده قم محسوب نمى شوند. اگرچه ايشان استاد مبرزى در قم است.

ظاهراً افراد معروف ترى وجود دارند كه ملاقات نكرده اند، مثل آيت الله صافى و آيت الله وحيد خراسانى و آيت الله شبيرى زنجانى. وزن و نفوذ مذهبى و اجتماعى آنها مثل اينكه در قم بسيار جدى است.

همينطور است. عدم پذيرش آقاى احمدى نژاد، توسط اين آقايان كه از قديمى ترين اساتيد حوزه و از فقيهان مبرز حوزه و مراجع صاحب نام شناخته مى شوند، نشانه اختلافى است كه بين آنها و دولت وجود دارد. آيت الله وحيد خراسانى، بار دومى است كه ديدار با رییس دولت ايران را نپذيرفته. آيت الله صافى گلپايگانى پيش از اين پذيرفته بود اما به گفته يكى از اعضاى دفتر ايشان به دليل اينكه ايشان تذكراتش را بى فايده ديد، ديگر حاضر به ديدار نشد. آيت الله شبيرى زنجانى هم همينطور.

به عبارت ديگر اين آقايان در قم حضور داشتند و ديدار نكردنشان با آقاى احمدى نژاد، پيامى بود كه به دولت واصل شد. باز بر اساس اطلاعى كه به من رسيده است، آقاى مكارم كه تنها مرجع مبرزى است كه با ايشان ديدار داشته، اكثر زمان اين ديدار را به انتقاد از آقاى احمدى نژاد گذرانده و در پاسخ به يكى از شاگردانشان گفته اند كه من تكليف شرعى خودم ديدم ايشان را بپذيرم تا اعتراضات را به ايشان منقل كنم و حجت را بر ايشان تمام كنم.

آقاى اكبرين، سنت ملاقات دادن و ملاقات ندادن مراجع به دولت مردان در قم چه معنايى دارد و در سنت حوزوى اين به چه معناست؟

مراجع موجهى كه در قم از ديرباز حضور داشتند و معتقد به تفكيك نهاد دين و سياست اند، هميشه از ديدار با دولتمردان براى رساندن پيام ها و انتقادها استفاده مى كردند و اگر تذكرات خودشان و خواسته هاى جامعه دينى را مى رساندند و تاثيرى نمى ديدند، به لحاظ اعتراض كناره گيرى مى كردند. اين در زمان شاهان ايران هم وجود داشته. بعد از رهبرى آقاى خامنه اى هم، مرحوم آيت الله جواد تبريزى كه از بزرگان مراجع در قم بود، بارها از ديدار با ايشان پرهيز كرد به بهانه سفر، يك بار سفر به مكه و يك بار سفر به مشهد.

تنها ديدارى كه رهبر كنونى ايران با ايشان داشت، زمانى بود كه ايشان در بيمارستان و در بستر بيمارى بود و آقاى خامنه اى به عيادت آقاى تبريزى رفت. در آنجا موفق شد كه در جلوى ديد دوربين ها و خبرنگاران با يك مرجع معترض ديدار كند.

شما فكر مى كنيد وقتى مراجع برجسته با آقاى احمدى نژاد ديدار نمى كنند، اين فقط اعتراض به آقاى احمدى نژاد و دولت ايشان است يا پيام مهمترى هم دارد؟

عدم ديدار مراجع با رییس كنونى دولت ايران با توجه به اينكه مراجع مى دانستند آيت الله خامنه اى اصرار بسيار زيادى بر ترميم اين رابطه دارد، پيام بزرگى براى رهبرى ايران دارد و آن پيام اين است كه شما به جاى اينكه سعى در ترميم رابطه، آن هم به شكل صورى و تبليغاتى و براى خوراك تهيه كردن، براى رسانه ها و متقاعد كردن جامعه دينى كه دولت و مراجع رابطه خوبى با هم دارند، سعى كنيد مشكلات بزرگى كه بر سر راه فرهنگ، سياست، امنيت و اقتصاد اين مردم وجود دارد و مسبب اصلى اش هم دولت كنونى است، آن مشكلات را رفع كنيد.
XS
SM
MD
LG