لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

القبس: شماری از اعضای ارشد القاعده از ايران به يمن رفته اند


تصویری از تمرین نیروهای امنیتی ضد تروریسم یمن در شهر صنعا
تصویری از تمرین نیروهای امنیتی ضد تروریسم یمن در شهر صنعا
روزنامه کويتی «القبس» روز پنجشنبه نوشت که بر اساس يک گزارش محرمانه شماری از اعضای ارشد القاعده ايران را ترک کرده و برای هماهنگ ساختن فعاليت های اين گروه به يمن رفته اند.

اين روزنامه می افزايد که اين گزارش محرمانه به مقامات امنيتی کشورهای حوزه خليج فارس و چندين کشور عرب فرستاده شده است.

«القبس» به نقل از يک منبع مطلع می نويسد که سليمان ابوغيث سخنگوی پيشين القاعده از جمله افرادی است که به يمن رفته اند.

به دنبال حمله نيروهای آمريکايی به افغانستان شماری از اعضای القاعده به ايران فرار کردند و عده ای از آنها توسط نيروهای امنيتی ايران دستگيرو زندانی شدند.

اما اکنون به گزارش روزنامه القبس عده ای از اعضای ارشد القاعده به يمن رفته اند تا عمليات اين گروه را فرماندهی و هماهنگ کنند.

در گزارش محرمانه ای که روزنامه کويتی القبس به آن اشاره کرده گفته می شود علاوه بر سليمان ابوغيث عده ای از شهروندان کويت، کشورهای حوزه خليج فارس و چندين کشور عرب نيز به يمن رفته اند. نام اين عده در ليست بين المللی افراد تحت تعقيب قرار دارد.

هنوز معلوم نيست اين افراد چگونه از ايران فرار کرده و به يمن رفته اند.

کويت که يکی از متحدان آمريکا در منطقه است در اکتبر سال ۲۰۰۱ به دليل ارتباط سليمان ابوغيث با حوادث ۱۱ سپتامبر حق شهروندی او را لغو کرد.

فعاليت های شاخه القاعده در يمن که در سال های اخير شدت يافته آمريکا و کشور های منطقه را نگران کرده است.

اقدام به ارسال مواد منفجره به آمريکا که در محموله های پستی جاسازی شده بود دولت يمن و کشور های منطقه را بi حالت آماده باش در آورده است.

ماه گذشته دو محموله پستی که قرار بود به آدرس هايی در آمريکا فرستاده شود پيش از رسيدن به مقصد توسط نيروهای امنيتی بريتانيا و امارات متحده عربی کشف شد.

پس از کشف اين محموله ها شاخه القاعده در يمن مسئوليت اين عمليات را به عهده گرفت.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، هم هفته گذشته گفت که ايالات متحده به تلاش های خود برای نابود ساختن شاخه القاعده در يمن ادامه خواهد داد.

به دنبال هشدار مقامات امنيتی آمريکا نسبت به تهديدهای فزاينده شاخه القاعده در يمن ، واشنگتن کمک های نظامی خود به اين کشور را افزايش داده است.

روز چهارشنبه وزير کشور عربستان سعودی هم اعلام کرد تمام امکانات و کمک های لازم را برای مقابله با شاخه القاعده در يمن در اختيار دولت اين کشور قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG